شرکت استرالیایی Fortescue در حال کار بر روی پروژه جدیدی بنام قطار اینفینیتی (Infinity) یا قطار بی نهایت میباشد که بجای شارژ از طریق سوخت، توسط نیروی گرانش زمین شارژ میشود. Fortescue با مشارکت WAE مبلغ ۵۰ میلیون دلار برای تحقیق بر روی این پروژه اختصاص داده است. این پروژه توسط شرکت Fortescue Future Industries (FFI) مدیریت خواهد شد.
به گزارش فرارو، قطار اینفینیتی برای به دست آوردن نیروی حرکتی بجای سوخت از نیروی گرانش استفاده میکند که آلایندگی را به صفر میرساند. پروژه قطار برقی با باتری احیا کننده بعنوان اولین توسعه جهانی مطرح میشود.
اندرو فارست، رئیس شرکت FFI میگوید: «این پروژه جدای از مزایای زیست محیطی برای بخش صنایع سنگین، سبب ایجاد فرصتی برای تجاری سازی فناوری در مقیاس جهانی نیز خواهد شد. قطار اینفینیتی علاوه بر کاهش هزینههای عملیاتی، کارایی تعمیر و نگهداری و فرصتهای بهره وری نیز ایجاد میکند. اینفینیتی یک فناوری پیشگام است که ارزشمندی آن سبب توزیع در سطح جهانی خواهد شد. ما فرصت داریم که نه تنها هزینههای عملیاتی خود را کاهش دهیم و هزینه گازوئیل را حذف کنیم، بلکه انتشار کربن را نیز از سیستم ریلی خود حذف کنیم.»
الیزابت گینز، مدیر اجرایی Fortescue میگوید:« قطار اینفینیتی این ظرفیت را دارد که کارآمدترین لوکوموتیو برقی با باتری در جهان باشد. بازسازی برق درسراشیبیها نیاز به نصب زیرساختهای تولید انرژی تجدیدپذیر و شارژ مجدد را برطرف میکند و آن را به یک راهحل کارآمد برای حذف گازوئیل و انتشار گازهای گلخانهای از عملیات ریلی ما تبدیل میکند.» در حال حاضر ۵۴ لوکوموتیو عملیاتی و ۱۶ مجموعه قطار در ناوگان ریلی این شرکت معدنی وجود دارد. به ازای هر مجموعه قطار، ۳۴۴۰۴ تن سنگ آهن را میتوان با ۲۴۴ واگن معدنی حمل کرد.
فورتسکیو WAE را به قیمت نهایی بیش از ۳۰۰ میلیون دلار خریداری کرد. این سرمایهگذاری به فورتسکیو کمک میکند تا سال ۲۰۳۰ به هدف خالص صفر خود برای انتشار در محدوده یک و دو برسد. قرارداد با تیم فرمول ۱ ویلیامز در ژانویه اعلام شد، اما چند روز پیش اعلام شد که WAE یک شرکت کاملا مستقل باقی خواهد ماند. کریگ ویلسون، مدیر اجرایی WAE گفت که مشتاقانه منتظر همکاری با Fortescue و FFI است.
آقای ویلسون میگوید: «باتری با کارایی بالا و سیستمهای برقرسانی هسته اصلی کاری است که ما انجام میدهیم و اکنون که بخشی از خانواده Fortescue هستیم، فرصت هیجانانگیزی برای توسعه فناوریهای جدید فراهم خواهد شد.» ماه گذشته، ریوتینتو و BHP خرید لوکوموتیوهایی با باتری مجهز به سیستم ترمز شارژ باتری را اعلام کردند. با این حال، این برای شارژ کامل باتریها کافی نیست و برای تکمیل شارژ نیاز به شارژ سنتی خواهد بود.