سازمان تامین اجتماعی با اجرای طرح ۳۰۷۰ از روز ۱۹ آبان ٩٩ با هدف کاهش مراجعات حضوری به شعب و کارگزاریهای این سازمان تلاش کرد تا ارایه ۳۰ خدمت الکترونیک، ۷۰ میلیون مراجعه از مجموع ۹۶ میلیون مراجعه تامین اجتماعی به شعب وکارگزاریهای این سازمان را کاهش دهد.
همچنین امور مستمری های سازمان تامین اجتماعی به ویژه در دوران کرونا چندین طرح را به اجرا گذاشت که راهاندازی سامانه متمرکز مستمری، صدور پیشنویس احکام برقراری مستمری و افزایش خدمات غیرحضوری سازمان در حوزه تعهدات بلندمدت از جمله این طرحها است.
به همین منظور ناهید حیدری مدیرکل امور مستمریهای سازمان تامین اجتماعی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر همه خدمات برای ارایه به مستمری بگیران شامل بازنشستگان، از کارافتادگان و بازماندگان به صورت غیرحضوری است.
وی تصریح کرد: مستمری بگیران در خصوص هر یک از خدماتی که از تامین اجتماعی میگیرند نباید نگرانی داشته باشند به عنوان نمونه برای بحث درمان از سامانه خدمات غیرحضوری میتوانند استحقاق درمان خود را بررسی کنند تا در ایام نوروز نیز با مشکل مواجه نشوند.
حیدری ادامه داد: در حوزه مستمری بگیران عمده فعالیت در حوزه بازماندگی، از کارافتادگی و بازنشستگان انجام شده است اما در حوزه بازنشستگی عادی همه فعالیت ها به صورت غیرحضوری انجام شده اما در بخش بازنشستگان سخت و زیان آور و پیش از موعد به عنوان فاز نهایی در دستور کار است.
وی با بیان اینکه پایه اولیه غیرحضوری شدن خدمات در بخش بازنشستگان حوزه سخت و زیان آور و پیش از موعد انجام شده است، تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱ این خدمات هم غیرحضوری خواهد شد.
به گزارش ایرنا، یکی از خدمات سازمان در طول دوره پاندمی کرونا راهاندازی سامانه متمرکز مستمری بود که همزمان با شیوع ویروس کووید-۱۹ در کشور، سامانه متمرکز مستمری در همه واحدهای اجرایی سراسر کشور راهاندازی شد که این اتفاق علاوه بر مدیریت بهتر مصارف سازمان دستاوردهای عظیم دیگری از جمله فراهم کردن بستر ارایه خدمات غیرحضوری به مستمری بگیران، یکسان سازی رویه ها و فرآیندها، کنترل و نظارت بر عملکرد واحدهای اجرایی و ایجاد پایگاه اطلاعات متمرکز از احکام مستمری را به همراه داشت.
یکی دیگر از این خدمات صدور پیشنویس احکام برقراری مستمری بود که به جهت کاهش لطمات حاصل از دوران پاندمی که در برخی مواقع منجر به بازنشستگیهای اجباری و کاهش درآمد عموم مردم شده است در اقدامی شایان توجه صدور پیشنویس احکام برقراری مستمری به همه واحدهای اجرایی ابلاغ شد. واحدهای اجرایی مکلف شدند پس از احراز شرایط قانونی بازنشستگی و وصول پاسخ استعلام ترک کار بیمهشده، پیشنویس حکم بازنشستگی را با لحاظ مجموع سوابق پرداخت حق بیمه قابل قبول و رعایت سایر قوانین و مقررات صادر کنند.
افزایش خدمات غیرحضوری سازمان در حوزه تعهدات بلندمدت از دیگر خدمات غیرحضوری است که ایده تحول دیجیتال و غیرحضوری کردن خدمات سازمان از دیرباز در سازمان تامین اجتماعی مطرح بوده اما کمبود زیرساخت و ارتباطات لازم مابین مراجع برون سازمانی و این سازمان جهت راهاندازی خدمات بیندستگاهی تاکنون باعث شده بود ایده تحول دیجیتال از اولویت لازم در اجرا برخوردار نباشد.
با ایجاد زیرساختهای لازم و همچنین همه گیری بیماری کرونا باعث شد که سازمان با ایجاد ۷۰ خدمت غیرحضوری طی کمتر از یکسال گام بزرگی در قیاس با سایر دستگاه ها در زمینه خدمت رسانی به مشترکان بردارد. البته اداره کل مستمریها پیش از اجرایی شدن طرح ۳۰۷۰ با ایجاد ۶ خدمت غیرحضوری (صدور گواهی حقوق مستمریبگیران، مشاهده شماره حساب مستمریبگیران، نحوه محاسبه مبلغ مستمری بازنشستگی، مشاهده حکم افزایش سالیانه، مشاهده فیش حقوقی مستمریبگیران و پرونده الکترونیک مستمریبگیران) در این زمینه پیشتاز بوده است.
با آغاز این طرح نیز خدمات، استعلام وضعیت دریافت مستمری، ارایه درخواست بازنشستگی عادی، اعلام شماره حساب بانکی مستمریبگیران، درخواست برقراری غیرحضوری مستمری بازماندگان و ارایه تعهدنامه فرزندان اناث بازمانده به صورت غیرحضوری به خدمات قبلی افزوده شد که تعداد زیادی از مراجعات حضوری و رفت و آمدهای زائد مخاطبان را کاهش داده است.