چرا بسیاری از اپلیکیشن‌ها ابتدا راهی iOS می‌شوند؟

این موقعیت را تصویر کنید: شما یک توسعه‌دهنده‌ی اپلیکیشن هستید و دو گزینه پیش رویتان قرار می‌شود. از یک طرف می‌توانید پلتفرمی را انتخاب کنید که تعداد کاربران بسیار بیشتری دارد ولی از طرف دیگر تنوع گوشی‌ها هم بسیار زیاد است.

خبر را برای من بخوان

به گزارش موبوایران، این موقعیت را تصویر کنید: شما یک توسعه‌دهنده‌ی اپلیکیشن هستید و دو گزینه پیش رویتان قرار می‌شود. از یک طرف می‌توانید پلتفرمی را انتخاب کنید که تعداد کاربران بسیار بیشتری دارد ولی از طرف دیگر تنوع گوشی‌ها هم بسیار زیاد است. اما در این میان می‌توانید پلتفرمی را انتخاب کنید که اگرچه کاربران کمتری از آن استفاده می‌کنند، اما تمام این افراد تقریبا از یک گوشی بهره می‌برند. بین این دو گزینه، کدام را انتخاب می‌کنید. توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها برای انتخاب بین اندروید و iOS کم و بیش با چنین موقعیتی روبرو هستند. اما چرا بسیاری از توسعه‌دهندگان در ابتدا اپلیکیشن خود را راهی iOS می‌کنند؟

توسعه‌ی اپلیکیشن‌های موبایل جذاب و مناسب کار راحتی نیست و باید زمان، تلاش و هزینه‌ی زیادی صرف این کار شود. با توجه به اینکه روزانه هزاران اپلیکیشن توسعه پیدا می‌کند، احتمال شکست آن‌ها بسیار بالا است. برای مقابله با این ریسک، توسعه‌دهندگان باید مطمئن شوند که توسعه‌ی یک اپلیکیشن ارزشش را دارد و می‌تواند مورد توجه زیادی قرار بگیرد.

اگرچه اکوسیستم اندروید تنوع بیشتری دارد، اما به دلیل همین موضوع کار کردن با آن پیچیده‌تر و سخت‌تر است. از طرف دیگر iOS فضای بسته‌تری دارد ولی به دلیل استانداردهای سختگیرانه‌تر، توسعه‌دهندگان راحت‌تر می‌توانند با این پلتفرم کار کنند و در کل بهینه‌سازی اپلیکیشن‌های iOS راحت‌تر است. به همین خاطر حتی اپلیکیشن‌های معروفی مانند اینستاگرام و تیک‌تاک در مدل‌های مختلف آیفون عملکرد بهتری نسبت به گوشی‌های اندرویدی دارند. این موضوع برای بازی‌های موبایل هم صدق می‌کند.

در اکوسیستم iOS، یک توسعه‌دهنده تا حد زیادی از جزئیات نحوه‌ی تعامل کاربر با اپلیکیشن خبر دارد. اما در اکوسیستم اندروید با توجه به تنوع وسیع گوشی‌های اندرویدی، متغیرهای بیشتری وارد عمل می‌شوند. علاوه بر این، باید خاطرنشان کنیم گوشی‌های اندرویدی از رابط‌های کاربری مختلفی استفاده می‌کنند که همین موضوع کار را برای توسعه‌دهندگان سخت‌تر می‌کند.

به زبان ساده، اگر توسعه‌دهنده‌ی اپلیکیشن‌های اندروید هستید دو انتخاب دارید؛ یا اپلیکیشنی توسعه دهید که به اندازه‌ی کافی با انواع و اقسام گوشی‌ها سازگار باشد، یا اینکه زمان و پول بیشتری صرف کنید تا مطمئن شوید اپلیکیشن شما حداقل در تعدادی از گوشی‌های مهم به خوبی کار می‌کند. تقریبا تمام شرکت‌ها گزینه‌ی اول را انتخاب می‌کنند.

بازده پایین بهینه‌سازی برای گوشی‌های اندرویدی

واقعیت این است که شمار بالایی از اپلیکیشن‌ها اصلا مورد توجه قرار نمی‌گیرند. از طرف دیگر حتی اگر اپلیکیشن شما پرطرفدار شود، در نهایت فقط می‌توانید اپلیکیشن را برای شمار محدودی از گوشی‌های اندرویدی بهینه‌سازی کنید. زیرا بعد از گذشت یک حد مشخص، بازده سرمایه‌گذاری به طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه توسعه‌دهندگان فرایند بهینه‌سازی برای گوشی‌های بیشتر را متوقف می‌کنند.

به عنوان مثال اگر تصمیم بگیرید اپلیکیشن خود را برای گوشی‌های سامسونگ بهینه‌سازی کنید، برای این کار باید کدهای بیشتری بنویسید تا اپلیکیشن موردنظر سازگاری بیشتری با رابط کاربری One UI داشته باشد. همین موضوع هم منجر به افزایش زمان توسعه و عقب افتادن تاریخ انتشار آپدیت‌های جدید می‌شود. این در حالی است که برای توسعه‌ی نسخه‌ی iOS چنین مشکلاتی ندارید.

در نهایت هدف اصلی هر کسب‌وکاری، سود بیشتر است. اگر اکوسیستم اندروید با توجه به ریسک‌هایی که دارد به اندازه‌ی کافی سودآور نباشد، iOS یک گزینه‌ی جایگزین ایدئال محسوب می‌شود که قابل اطمینان‌تر است، فرایند توسعه‌ی راحت‌تری دارد و از همه مهم‌تر، ریسک توسعه‌ی اپلیکیشن برای آن کمتر است. بنابراین بسیاری از توسعه‌دهندگان ترجیح می‌دهند ابتدا اپلیکیشن را برای iOS توسعه دهند. در همین زمینه می‌توانیم به اپلیکیشن پرطرفدار کلاب‌هاوس اشاره کنیم که ابتدا برای iOS ارائه شد و بعد از ماه‌ها نسخه‌ی اندروید آن از راه رسید. در نهایت با توجه به وضعیت اکوسیستم اندروید، تا اطلاع ثانوی iOS اکوسیستم جذاب‌تری برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های موبایل محسوب می‌شود.