ایزدخواه: وزارت صمت به‌جای سیاست‌گذاری صنعت خودرو بنگاه‌داری می‌کند

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است که بیش از دو دهه است که وزارت صنعت، معدن و تجارت نگاه بنگاه‌سالارنه را جایگزین سیاست‌گذاری صنعتی در زمینه خودرو کرده است و با این شرایط خبری از رفاه مشتری، افزایش کیفیت و بهره‌وری، و نوآوری نخواهد بود.

خبر را برای من بخوان

به گزارش سایت طلا، یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است که بیش از دو دهه است که وزارت صنعت، معدن و تجارت نگاه بنگاه‌سالارنه را جایگزین سیاست‌گذاری صنعتی در زمینه خودرو کرده است و با این شرایط خبری از رفاه مشتری، افزایش کیفیت و بهره‌وری، و نوآوری نخواهد بود.

روح الله ایزدخواه با اشاره به اتمام حجت رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مبنی بر عدم شماره‌گذاری خودروهای ایرانی در صورت اصلاح نکردن اشکالات خودروها گفت: نگاه بنگاه‌داری در وزارت صنعت، معدن و تجارت نگاه غالب است. همه دغدغه مسئولان وزارت صمت، چرخیدن چرخ بنگاه خودروساز است. هم و غم وزیر و معاون وزیر این است که خودروساز ضرر و زیان نبیند و این نگاه از چند دهه پیش وجود داشته است؛ بنابراین محدود به این دولت و این دوره نمی‌شود.

وزارت صنعت، معدن و تجارت به جای سیاست‌گذاری، بنگاه‌داری می‌کند

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم با بیان اینکه وضعیت وزارت صمت از دهه هفتاد بدین شکل است، گفت: وزارتخانه به‌جای سیاست‌گذاری صنعتی، بنگاه‌داری صنعتی را مدیریت می‌کند. تا زمانی که در بر این پاشنه می‌چرخد، خبری از رفاه مشتری، افزایش کیفیت و بهره‌وری، و نوآوری در عمل اتفاق نمی‌افتد. نگاه بنگاه‌داری بر ضد سیاست‌گذاری صنعتی است. این هم ربطی به این ندارد که وزارت صمت سهامدار هست یا نه. مسئله اینجاست که صنعت خودرو در کشور متولی ندارد و باید سامان‌دهی شود.

نوآوری در خودسازی ایران به حاشیه رفته است

نماینده مردم تهران در مجلس درباره وضعیت کیفیت و نوآوری خودروی ایرانی گفت: در دنیا خودروساز موفقی را پیدا نخواهید کرد که یک فصل جدی مبتنی بر سیاست نوآوری نداشته باشد. نوآوری در خودروساز ما در حاشیه است. ممکن است اقدامات نمایشی صورت گیرد اما در صدر هم وغم وزیر و معاون وزیر نیست. خودرو صنعت حساس به نوآوری و مبتلا به رقابت شدید جهانی است.

ایزدخواه با مطرح کردن این پرسش که حقوق مصرف‌کننده یا مشتری در سیاست‌گذاری کجاست، گفت: سال گذشته در خودروی جدیدی که سایپا تولید کرده بود، اجحاف واضحی نسبت به مصرف‌کننده یا مشتری وجود داشت. قرارداد و قیمت یکجانبه بود و هیچ اعتراضی پاسخ داده نشد. حتی مجلس به این موضوع ورود کرد و دستگاه‌ها را دعوت کردیم اما هیچ پاسخ قانع‌کننده‌ای داده نشد. تولید داخل با حمایت مشتری رونق می‌گیرد.

فرمان وزارت صمت در زمینه خودرو کج شده است

نگاه بنگاه‌سالارانه ریشه‌کن شود

نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم با اشاره به ضروت حقوق مصرف‌کننده خودرو ایرانی گفت: حقوق مصرف‌کننده دست کم باید به اندازه حقوق ضرر و زیان خودروساز اهمیت داشته باشد. کوچک‌ترین اعتراض از سوی مردم باید رسیدگی فوری شود. بیش از دو یا سه دهه است که فرمان وزارت صمت در زمینه خودرو کج شده است و نیازمند بازسازی اساسی است. با اقدامات روزمره، برنامه‌های وصله پینه‌ای یا موقتی اتفاقی نخواهد افتاد. وزیر صنعت، معدن، و تجارت دولت سیزدهم باید غلبه نگاه بنگاه‌سالار خودروسازی را ریشه‌کن کند.

فاطمی امین خودش را درگیر صورت‌های مالی خودروسازان نکند

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از ضرورت رسیدگی نکردن به ضرر و زیان خودروسازهای داخلی سخن به میان آورد و گفت: وزیر صمت باید ضرر و زیان شرکت‌ها را به گردن خودشان بیندازد و خودشان را درگیر سود و زیان شرکت‌ها نکنند. وزیر نباید وقتش را در راستای وضعیت صورت‌های مالی خودسازان تلف کند. نقطه تمرکز وزیر باید بر شاکله صنعت، افزایش کیفیت و نوآوری بگذارد. ما هم در دولت قبل و هم در دولت فعلی به وزرا راه را نشان دادیم اما تا کنون جلساتمان قانع‌کننده نبوده است.

ایزدخواه با اشاره به پیگیری مجلس در زمینه واردات خودرو گفت: واردات خودرو هم یک اقدام تسکینی و برای کاهش التهاب بازار است؛ وگرنه ما هم راهکار اصلی را واردات نمی‌دانیم. امیدوارم دولت سیزدهم وضعیت خودرو را سامان دهند. نگرش وزارت صمت باید تغییر کند. به نظرم، سهام‌داری دولت مسئله اصلی خودرو در کشور نیست.