مشخصاتی از کراس اوور کوپهای بهمن موتور بنام دیگنیتی+تصویر
موتور با توجه به مشخصات آن عملکرد خوبی داشت و صدا هم داخل کابین وارد نمیشد. در هنگام عبوراز پیچها پایداری و چسبندگی خودرو نسبت به یک کراس اوور عالی بود و حس ناامنی به هیچ عنوان به راننده منتقل نمیشود.
مدتی است شرکت بهمن موتور کراس اوور کوپهای بنام دیگنیتی را روانه بازار کرده که اتفاقا این خودرو توانسته در همین مدت حدود یکسالی که به بازار ایران آمده به لطف فاصله قیمتی کارخانه تا بازار فروش خوبی را نیز تجربه کند.
این خودرو ساخت شرکت دانگ فن چین است که در ایران به اسم دیگنیتی عرضه شده است. البته آن طور که مدیران شرکت بهمن موتور عنوان کرده اند در سال ۱۴۰۱ بناست تا نسخه فولتر این خودور با موتور و گیربگس متفاوت هم به بازار عرضه بشود، ولی تا آن زمان به دلیل درخواستهایی که در زمینه معرفی این خودرو داشتیم تصمیم گرفتیم تا این خودروی کراس اوور را مورد بررسی قرار دهیم.
دیگنیتی دقیقاً ۴۶۸۵ میلیمتر طول، ۱۸۶۵ میلیمتر عرض و ۱۶۴۵ میلیمتر ارتفاع داشته و فاصله بین دو محور آن هم ۲۷۹۰ میلیمتراست. وزن این خودرو ۱۵۷۰ کیلوگرم است که باعث شده تا مصرف سوخت آن به صورت ترکیبی در حدود ۷.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر باشد.
درقسمت جلو خودرو با یک جلو پنجره بزرگ طرف هستیم که نمای زیبایی به خودرو بخشیده و آرم دینگینتی هم در وسط آن به چشم میخورد. چراغهای جلو کاملا از نوع LED بوده در پایین نیز چراغهای مه شکن وجود دارند.
در نمای بغل کاپوت خودرو به گونهای طراحی شده که دماغه خودرو رو با عرض کمتری نشان بدهد و خطوطی هم از ابتدا تا انتهای خودرو به چشم میخورد. همچنین وجود رینگهای ۱۸ اینچی مات به همراه نصب آینههای بغل بر روی پوسته در باعث شده تا با یک نمای اسپرت مواجه باشیم.
در نمای عقب دیگنیتی نیز با چراغهای یکپارچه از نوع فول LED مواجه هستیم که در ادامه به در صندوق متصل میشود. در قسمت پایین و در سپر نیز چراغهای کوچک به همراه مه شکن نصب شده که تمامی این المانها به همراه قوس عقب خودرو باعث شده تا در نمای عقب با یک کراس اور کوپه زیبا مواجه باشید.
موتور و گیربکس
دیگنیتی به یک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ مجهز شده که این موتور میتواند حداکثر ۱۴۸ اسب بخار را تولید کند.
وظیفه انتقال قدرت به چرخهای جلو را یک گیربکس CVT نسل ۳ بر عهده دارد که این جعبه دنده اتوماتیک نسبت به نسخههای قدیمیتر ضمن بر خوردار بودن از سرعت عمل بیشتر صدای کمتری را هم تولید کرده و کارکرد منطقی تری را از خود به نمایش میگذارد.
طراحی داخلی دیگنیتی ارگونومی خوبی دارد. زمانیکه وارد این خودرو میشوید طراحی صندلیها به همراه نمای داشبورد و فرمان دی کات حس اسپرت بودن را به راننده منتقل میکند.
یک مانیتور ۱۰.۲۵ اینچی در وسط داشبورد وجود دارد که این مانیتور اطلاعات مختلفی از جمله سیستم مدیا، ناوبری، دوربین دنده عقب و ۳۶۰ درجه را نمایش میهد.
در دیگنیتی خبری از آمپر دیجتالی نیست و جنس داشبود خودرو هم در بالا پلاستیک نرم است که در ادامه در قسمت وسط به طرح فیبر کربن ختم میشود.
اما در وسط خودرو یک صفحه نمایش دیبجیتالی در بالای اهرم دنده وجود دارد که از طریق این صفحه که تاچ است میتوان کنترلهای سیستم تهویه مطبوع را علاوه بر مانتیور اصلی از این طریق هم انجام داد.
در کنار اهرم تعویض دنده دکمههای فعال سازی اتو هلد، دوربین ۳۶۰ درجه، تنظیم خودرو در سراشیبی و ترمز پارک برقی هم وجود دارد
دیگنیتی علاوه بر اینکه به دوربین ۳۶۰ درجه مجهزاست دوربین ثبت وقایع رو هم دارا است که این دوربین در کنار آینه بر روی شیشه جلو نصب شده و تمامی تصاویر بیرون به همراه صدا رو ضبط میکند.
از جمله امکانات و آپشنهایی دیگنیتی میتوان به سقف پانوراما دو تیکه، درِ صندوق عقب برقی، دوربین ثبت وقایع، تهویه اتوماتیک تک کاناله و ترمز پارک برقی، استارت دکمه ای، فرمان کمکی برقی، کروز کنترل، صندلی برقی راننده، کنترل حرکت در سراشیبی، کامپیوتر سفر، سنسور نور و باران، تنظیم حالت رانندگی و حساسیت فرمان، آینههای تاشو برقی، سامانه کنترل پایداری و وجود ۴ ایربگ اشاره کرد.
تجربه رانندگی
وقتی پشت فرمان دیگینتی مینشینید فرمان و نمای داخلی حس خوبی را به شما منتقل میکند. دید راننده به محیط اطراف خوب و مناسب است و نقاط کور کمی در خودرو وجود دارد.
صندلی راننده در این کراس اوور به صورت برقی و در شش جهت تنظیم میشود، اما به نظر این کافی نیست و توقع میرود تا این کراس اوور تنظیمات بیشتری را برای صندلی راننده داشته باشه.
البته فرم صندلیها که ۲ لبه برای گرفتن سرنشین دارد باعث میشود تا یک فرد با جثه بزرگ نتواند به راحتی در آن جا شود.
با زدن دکمه استارت خودرو را روشن میکنیم و بعد از گذاشتن دنده در حالت درایو شروع به حرکت کردیم.
حرکت دیگنیتی در ابتدا به دلیل استفاده از گیربکس CVT خوب نبوده و از چالاکی در آن خبری نیست هر چند که در ادامه و با فعال شدن سیستم توربو شارژ وضعیت بهتر شد.
موتور با توجه به مشخصات آن عملکرد خوبی داشت و صدا هم داخل کابین وارد نمیشد. در هنگام عبوراز پیچها پایداری و چسبندگی خودرو نسبت به یک کراس اوور عالی بود و حس ناامنی به هیچ عنوان به راننده منتقل نمیشود.
فرمان برقی عملکرد مناسبی را در هنگام رانندگی داشت. غربیلک فرمان طراحی جذابی دارد و کنترل سیستم صوتی و کامپیوتر سفر بر روی ۲ طرف آن دیده میشود.
تنظیمات کروز کنترل و محدود کننده سرعت هم به وسیله دستهای مجزای پشت فرمان و زیر دسته راهنما قابل انجام است.
با وجود رینگهای ۱۸ اینچی سواری خودرو نرم و قابل قبول است، سیستم تعلیق در هنگام عبور از سرعت گیرها و چالهها هم عملکرد نرمی را از خود نشان داد.
صندلیهای عقب خودرو طوری طراحی شدند که سرنشین به خوبی در آن جا گرفته و شیب سقف هم باعث آزار نمیشود. فاصله صندلیها هم جای پای مناسبی را برای سرنشینان عقب فراهم میکند.
حجم صندوق عقب دیگنیتی ۷۸۰ لیترکه برای یک خانواده ایرانی مناسب به نظر میرسد، البته با تا کردن صندلیهای عقب خودرو این حجم تا ۱۴۲۰ لیتر افزایش پیدا میکند.
دیگنیتی بهمن موتور رو باید اولین خودروی تولید داخل دانست که به سبک کوپه تولید و روانه بازار شده است. این ماشین از لحاظ چهره خودرویی جذاب با آپشنهای ایرانی پسند است هر چند که در زمینه موتور و گیربکس برای کسانیکه خواهان یک رانندگی پر شتاب هستند ممکن است جذاب نباشد.
در مجموع برای خرید با توجه به نمایندگیهای مناسب بهمن موتوردر ارائه خدمات پس از فروش و همچنین قیمت مناسب کارخانهای گزینه مناسبی تلقی میشود. البته که بهمن موتور هم تصمیم دارد تا نوع پریستیژ این خودرو را در سال ۱۴۰۱ با موتور ۲ لیتری توربو شارژ به همراه ۲۳۰ اسب بخارو گیربگس اتوماتیک MT و اضافه کردن برخی از آپشنها به بازار عرضه کند که ارائه این مدل میتواند با توجه به عطش بازار ایران به خودروهای پر شتاب گزینه بسیار مناسب تری برای خریداران باشد.