به گزارش موبوایران، به دلیل افزایش محبوبیت آموزش، کار و سرگرمی از راه دور به واسطه همهگیری بیماری کووید-19، تقاضا برای گوشی های هوشمند میان رده و بالا رده در جهان افزایش داشت.
بنابر جدیدترین پژوهش خدمات نظارت بر بازار کانترپوینت (Counterpoint’s Market Monitor Service)، درآمد بازار جهانی گوشی هوشمند در سال 2021 از 448 میلیارد دلار عبور کرده است. حتی با وجود تداوم کمبود قطعات و محدودیت های ناشی از بیماری کووید-19 و تاثیر این شرایط بر زنجیره های تامین در سراسر جهان، رشد 7 درصدی سالانه و 20 درصدی فصلی درآمد بازار گوشی هوشمند در سال 2021 ثبت شده است.
میانگین قیمت فروش گوشی هوشمند با رشد 12 درصدی بر مبنای سالانه به 322 دلار رسید که عمدتا به دلیل سهم بیشتر گوشی های هوشمند 5جی بود و همچنین شرکت اپل عرضه موفقیت آمیز آیفون 13 را تجربه کرد.
مدل های 5جی بیشتری در سال 2021 روانه بازار شدند و شرکت هایی مانند شیائومی، ویوو، اوپو و ریلمی بر تامین تقاضای بیشتر برای گوشی های هوشمند 5جی در بازارهای نوظهور مانند هند، جنوب شرق آسیا، آمریکای لاتین و شرق اروپا متمرکز بودند. از این رو، گوشی های هوشمند 5جی بیش از 40 درصد از عرضه جهانی گوشی هوشمند در سال 2021 را به خود اختصاص دادند که در مقام مقایسه در سال 2020 برابر با 18 درصد بود.
همچنین، به دلیل افزایش محبوبیت آموزش، کار و سرگرمی از راه دور به واسطه همهگیری بیماری کووید-19، تقاضا برای گوشی های هوشمند میان رده و بالا رده در جهان افزایش داشت. کمبود جهانی قطعات گوشی هوشمند، تولیدکنندگان مطرح را به افزایش قیمت خرده فروشی برخی از گوشی های هوشمند پایین و میان رده خود وادار کرد.
در ادامه پنج برند برتر گوشی هوشمند از نظر درآمد بازار در سال 2021 معرفی شده اند.
اپل
درآمد آیفون اپل با 35 درصد افزایش بر مبنای سالانه به 196 میلیارد دلار در سال 2021 رسید. این برند سهمی 44 درصدی از کل درآمد جهانی گوشی هوشمند در سال 2021 را به خود اختصاص داد. تقاضای بالا برای مدل های 5جی آیفون 12 و 13 به اپل در ثبت رشد 14 درصدی میانگین قیمت فروش کلی خود کمک کرد که به 825 دلار در سال 2021 رسید. همچنین، این برند در افزایش سهم بازار خود در بازارهای نوظهور کلیدی مانند هند، تایلند، ویتنام و برزیل موفق عمل کرد.
سامسونگ
درآمد سامسونگ از بخش گوشی های هوشمند بر مبنای سالانه رشد 11 درصدی را تجربه کرد و به 72 میلیارد دلار در سال 2021 رسید که در مقام مقایسه برابر با 64 میلیارد دلار در سال 2020 بود. میانگین قیمت فروش محصولات این شرکت نیز با رشد 5 درصدی به 263 دلار در سال 2021 رسید. سامسونگ با عرضه سری جدید پرچمدار گلکسی اس در افزایش سهم بازار جهانی خود در بخش های میان رده و بالا رده و افزایش سهم گوشی های هوشمند 5جی موفق بود. سامسونگ در سال 2021 مدل های تاشو گلکسی زد فولد3 5جی و زد فیلیپ3 را نیز عرضه کرد و در مقایسه با سال 2020 شاهد عرضه سه برابری دستگاه های تاشو خود در سال 2021 بود.
شیائومی
درآمد شیائومی از بازار گوشی های هوشمند افزایش 49 درصدی را بر مبنای سالانه تجربه کرد و به 36 میلیارد دلار در سال 2021 رسید. در مقام مقایسه این رقم برابر با 24 میلیارد دلار در سال 2020 بود. در هند، بزرگترین بازار برند شیائومی، فروش گوشی های هوشمند این برند با قیمت 250 دلار و بیشتر رشد 39 درصدی بر مبنای سالانه داشت و بیش از 14 درصد از بازار شیائومی در هند را به خود اختصاص داد که در مقام مقایسه برابر با 8 درصد در سال 2020 بود.
اوپو
اوپو افزایش 47 درصدی درآمد سالانه خود و رسیدن آن به 37 میلیارد دلار در سال 2021 را شاهد بود. میانگین قیمت فروش محصولات این شرکت بر مبنای سالانه 15 درصد رشد داشت و به 259 دلار رسید. گوشی های هوشمند 5جی سهمی بیش از 50 درصدی از محصولات عرضه شده اوپو در سال 2021 را داشتند که در مقام مقایسه برابر با 28 درصد در سال 2020 بود. این برند حضور خود در بازارهای بالغی مانند چین، ژاپن و بخش هایی از اروپا را گسترش داد که درآمد و میانگین قیمت فروش بیشتر را برای آن به همراه داشت.
ویوو
درآمد برند ویوو از بخش گوشی های هوشمند افزایش 43 درصدی را بر مبنای سالانه تجربه کرد و به 34 میلیارد دلار در سال 2021 رسید. میانگین قیمت فروش محصولات این شرکت افزایش 19 درصدی داشت و به 259 دلار در سال 2021 رسید. این برند از نظر درآمد و عرضه در جایگاه پنجمین فروشنده بزرگ گوشی هوشمند قرار گرفت. گوشی پرچمدار اکس60 و محصولات سری اس نقش مهمی در عملکرد درآمدی ویوو داشتند.