رسانههای حوزه خودرو در چین پیش بینی میکنند که نسخه پایه آریزو ۸ حدود ۱۴۰ هزار دلار معادل ۲۲ هزار دلار قیمت خواهد داشت. این قیمت به پول ما و با حساب دلار ۲۸ هزار تومانی، ۶۱۶ میلیون تومان آب میخورد. اما بعید است که خودروسازان داخلی در صورت توافق با چری، این سدان را در ایران با قیمتی کمتر از ۱ میلیارد عرضه کنند.
تصاویر جاسوسی تازه نشان میدهد که شرکت چری در حال آماده سازی خط تولید آریزو ۸، سدان جذاب و جدید خود است. این خودرو که احتمالا در سه ماهه سوم سال جاری وارد بازار خودروی چین خواهد شد، به نظر میرسد که یکی از زیباترین سدانهای مدرن چینی است که تاکنون ساخته شده است.
به گزارش فرارو، چری در حال حاضر خودروهای خود را به دو خط تولید تقسیم کرده است. خطوط تولید تیگو که برای کراس اوورها و اس یو ویها در نظر گرفته شده و خط تولید آریزو که یک سری از سدانها را در بر میگیرد.
اما چری مدت زیادی است که خط آریزو را به روز نکرده است و این خط هم اکنون تنها یک نسل خودرو را تولید میکند، که شامل مدلهایی از چری آریزو ۵ میشود. این سدان در حال حاضر در سه نسخه چری آریزو ۵ پلاس، چری آریزو ۵ و چری آریزو GX اسپرت عرضه میشود و فاصله بین دو محور و طراحی اولیه همه این نسخهها یکسان است. پیشرانه این سه نسخه نیز شامل ۱.۵ لیتری، ۱.۵ لیتری توربو شارژ و ۱.۶ لیتری پایه بنزینی است.
البته برای ما ایرانیها هر دو خط تولید آشنا هستند. چرا که خودروسازهای داخلی در طول سالهای اخیر بیشتر خودروهای هر دو خط تولید چری، یعنی تیگو و آریزو را در داخل کشور عرضه کرده اند.
حالا نوبت به آریزو ۸ رسیده است تا هم رنگ و لعابی به خط تولید آریزو بدهد و هم دست مشتریان چینی را برای انتخاب بیشتر باز بگذارد. هر چند هنوز مشخص نیست که این خودرو به جادههای ایران میرسد یا خیر. اما بعید به نظر میرسد که خودروسازان داخلی از سدان جذاب تازه چری با وجود الگوبرداریهای فراوان به راحتی بگذرند.
در مورد قیمت این سدان نیز هنوز چری به شکل رسمی عددی اعلام نکرده است. اما رسانههای حوزه خودرو در چین پیش بینی میکنند که نسخه پایه آریزو ۸ حدود ۱۴۰ هزار دلار معادل ۲۲ هزار دلار قیمت خواهد داشت. این قیمت به پول ما و با حساب دلار ۲۸ هزار تومانی، ۶۱۶ میلیون تومان آب میخورد. اما بعید است که خودروسازان داخلی در صورت توافق با چری، این سدان را در ایران با قیمتی کمتر از ۱ میلیارد عرضه کنند.
چری آریزو ۸؛ جذاب و شیک، اما کپی شده!
با این حال بیایید نگاهی به کلیات طراحی بیرونی و داخلی این سدان بیندازیم. در نمای جلو چراغهای ظریف و مدرن با یک نوار کرومی به آرم چری متصل شده اند. جلو پنجره بزرگ آن نیز لانه زنبوری دارد و این موضوع باعث شده تا عرض خودرو قدری بزرگتر به چشم بیاید.
در بخش عقب خودرو نیز، چری دو خروجی اگزوز در نظر گرفته است که در نسخه اول اگزوزهای دایرهای شکل دوبل دیده میشود. در نسخه دوم نیز فرم اگزوز مستطیلی شکل است.
اما در فضای داخلی، طراحان چری بیشترین وقت را صرف کرده اند. در این بخش شاهد استفاده درست از چوب، چرم و قطعات فلزی سرد در فضای کابین هستیم. البته به نظر میرسد که فضای داخلی آریزو ۸ تحت تاثیر سدانهایی همچون بیام و i۴ و جنسیس G۹۰ طراحی شده باشد. چرا که ما پیشتر این سبک طراحی را در این دو سدان مشهور و لوکس دیده ایم.
روی داشبورد سدان پرچمدار چری یک صفحه نمایش دوقلو ۱۲.۳ اینچی سیستم اطلاعات و سرگرمی و پنل دیجیتال پشت فرمان دیده میشود. علاوه بر آن کلیدهای کرومی تنطیم برقی صندلی و فرمان D شکل آن جذابیت فضای داخلی را افزایش داده است.
مشخصات فنی و امکانات چری آریزو ۸
در نسخه اسپرت و بالا رده نیز احتمالا موتور ۲ لیتری توربو شارژ با توان ۲۵۰ اسب بخار و ۳۹۰ نیوتن متر گشتاور در دسترس قرار خواهد گرفت. قدرت هر دو پیشرانه نیز از طریق ییک جعبه دنده ۷ سرعته دو کلاچه منتقل میشود.
در بخش امکانات نیز سدان پرچمدار تازه چری، احتمالا آپشنهایی نظیر سیستم پارک خودکار، سیستم کنترل پایداری، شارژر وایرلس، ترمز پارک برقی، تنظیم برقی صندلیهای جلو بر روی درها، دوربین نظارت بر خستگی و خواب آلودگی راننده، ۱۰ کیسه هوا، گرمکن و سردکن صندلیها و... خواهد داشت.