سایت خبری طلا

چرا ایلان ماسک توئیتر را خرید؟

منبع: نبض افزار


ایلان ماسک روز دوشنبه قراردادی را برای خرید توئیتر به مبلغ 44 میلیارد دلار به صورت نقدی منعقد کرد که کنترل این پلتفرم را به ثروتمندترین فرد جهان منتقل می کند.


به گزارش موبوایران، ایلان ماسک روز دوشنبه قراردادی را برای خرید توئیتر به مبلغ 44 میلیارد دلار به صورت نقدی منعقد کرد که کنترل این پلتفرم را به ثروتمندترین فرد جهان منتقل می کند.

 رویترز اعلام کرد،ایلان ماسک روز دوشنبه قراردادی را برای خرید توئیتر به مبلغ 44 میلیارد دلار به صورت نقدی منعقد کرد که کنترل این پلتفرم را به ثروتمندترین فرد جهان منتقل می کند. این یک لحظه مهم برای این شرکت 16 ساله است که به عنوان یکی از تأثیرگذارترین شبکه های اجتماعی عمومی جهان ظاهر شده و اکنون با یک رشته چالش روبرو است.

ماسک که خود را یک مطلق‌گرای حامی آزادی بیان می‌خواند، از اعتدال و برخی رویه های دیگر توییتر انتقاد کرده است. او می‌خواهد الگوریتم توییتر برای اولویت‌بندی توییت‌ها عمومی باشد و مخالف قدرت دادن بیش از حد به شرکت‌هایی است که از طریق توئیتر تبلیغ کرده و برای ان درآمد جذب می کنند.

فعالان سیاسی انتظار دارند که کنترل توئیتر توسط ماسک به معنای اعتدال کمتر این شبکه اجتماعی و بازگرداندن افراد اخراجی از جمله دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا باشد. محافظه کاران و جمهوری خواهان آمریکایی از چشم انداز کاهش کنترل محتوای توئیتر در صورت مدیریت ماسک حمایت کرده اند در حالی که برخی از فعالان حقوق بشر از افزایش نفرت پراکنی در دوره کنترل توئیتر توسط ایلان ماسک ابراز نگرانی کرده اند.

ماسک همچنین از افزوده شدن ترفندهای کاربرپسند به توئیتر، مانند دکمه ویرایش و کنار گذاشتن «ربات‌های ارسال هرزنامه» که مقادیر زیادی توییت ناخواسته ارسال می‌کنند، حمایت کرده است. بحث بر سر این معامله که هفته گذشته نامشخص به نظر می رسید، در آخر هفته پس از اینکه ماسک سهامداران توییتر را با جزئیات مالی پیشنهاد خود هیجان زده کرد، شتاب گرفت.

تحت فشار کاربران توئیتر، مدیران آن شروع به مذاکره با ماسک برای خرید این شرکت با قیمت پیشنهادی 54.20 دلار به ازای هر سهم کردند.

ماسک در بیانیه‌ای گفت: «آزادی بیان بستر یک دموکراسی کارآمد است و توییتر میدان شهر دیجیتالی است که در آن موضوعات حیاتی برای آینده بشریت مورد بحث قرار می‌گیرند».

جک دورسی، مدیرعامل سابق توییتر، اواخر روز دوشنبه با مجموعه‌ای از توییت‌ها از ماسک و مدیرعامل فعلی توییتر، پاراگ آگراوال، به خاطر «خارج کردن این شرکت از وضعیت غیرممکن» تشکر کرد.

او گفت: "توئیتر به عنوان یک شرکت همیشه تنها مشکل من و بزرگترین پشیمانی من بوده است. این شرکت متعلق به وال استریت و مدل تبلیغاتی آن بوده است. پس گرفتن آن از وال استریت اولین قدم صحیح است." ارزش سهام توییتر روز دوشنبه 5.7 درصد افزایش یافت و به 51.70 دلار به ازای هر سهم رسید.

خرید توئیتر توسط ایلان ماسک منتقدان دیگری هم به غیراز مدافعان حقوق بشر دارد. جاناتان بویار، مدیر عامل Boyar Value Group که سهامی در توییتر دارد، می‌گوید: فکر می‌کنم اگر زمان کافی برای تغییر به این شرکت داده می‌شد، ما بسیار بیشتر از آنچه ماسک در حال حاضر به دنبالش هست، سود می‌بردیم. اگر بازارهای عمومی به درستی برای یک شرکت ارزش قائل نشوند، یک خریدار در نهایت این کار را خواهد کرد."

این اقدام ماسک باعث شده سنت خرید و کنترل پلتفرم‌های رسانه‌ای تأثیرگذار از سوی میلیاردرها، از جمله خرید واشنگتن پست توسط جف بزوس در سال 2013 ادامه یابد. برخی صاحب نظران معتقدند خرید شبکه های بزرگ اجتماعی توسط افراد ثروتمند در آینده آزادی بیان را محدود کرده و به دموکراسی آمریکایی لطمه می زند. زیرا آنان از این طریق افکار عمومی را کنترل کرده و خواسته های خود را به میلیاردها نفر تحمیل می کنند.

ماسک که بر اساس گزارش نشریه فوربس 268 میلیارد دلار ثروت دارد، گفته است که در درجه اول به مسائل اقتصادی توییتر اهمیت نمی دهد. او در یک گفتگوی عمومی گفت: "داشتن یک پلتفرم عمومی که کاملا مورد اعتماد و فراگیر باشد برای آینده تمدن بسیار مهم است. من اصلاً به اقتصاد اهمیت نمی دهم."

ماسک مدیر اجرایی هر دو شرکت سازنده خودروهای الکتریکی تسلا و شرکت هوافضای اسپیس ایکس است و مشخص نیست که او چقدر زمان به توییتر اختصاص خواهد داد یا در مورد آن چه کار خاصی انجام خواهد داد. آگراوال مدیر عامل فعلی توئیتر هم روز دوشنبه به کارمندان خود گفت: پس از انجام این معامله، ما نمی دانیم که این پلتفرم به کدام سمت خواهد رفت.

ادوارد مویا، تحلیلگر کارگزار ارز OANDA، در ایمیلی به مشتریانش گفت که این معامله خبر خوبی برای سهامداران توییتر است، البته به نظر نمی رسد که این شرکت به این زودی ها همه چیز را درست کند.

اما او همچنین گفت: سهامداران تسلا نمی توانند خوشحال باشند، زیرا ماسک دیگر بر روی موفقیت در بازار خودروهای برقی متمرکز نخواهد بود. با این حال، حساب 84 میلیونی ماسک در توییتر به عنوان یک ابزار بازاریابی و روابط عمومی مهم و رایگان برای تسلا تلقی می شود.