سایت خبری طلا

چرا تعداد سرویس‌های تعمیر در خانه ناگهان افزایش پیدا کرده است؟

منبع: دیجی مگ


گوگل، اپل، سامسونگ و مایکروسافت، از جمله شرکت‌هایی هستند که سرویس تعمیر در خانه خود را راه‌اندازی کرده‌اند.


به گزارش موبوایران، گوگل، اپل، سامسونگ و مایکروسافت، از جمله شرکت‌هایی هستند که سرویس تعمیر در خانه خود را راه‌اندازی کرده‌اند. به نظر می‌رسد به زودی شرکت‌های دیگر هم به این جمع می‌پیوندند. اما پرسشی که به وجود می‌آید این است که چرا تا این اندازه تعداد این سرویس‌ها در حال افزایش است؟

قبل از اینکه با سرویس‌های تعمیر در خانه آشنا شویم، در صورتی که مشکلی برای گوشی هوشمندمان به جود می‌آمد، باید به مراکز خدماتی مربوطه یا گارانتی مراجعه می‌کردیم تا آن‌ها با دریافت هزینه‌ی تعمیر و همچنین هزینه‌ی قطعه، گوشی را برای‌مان تعمیر کنند. اما برخی از شرکت‌های بزرگ فعال در این زمینه یعنی گوگل، اپل، مایکروسافت و سامسونگ، گوشی‌هایی را با امکان تعمیر در خانه راهی بازار کرده‌اند. به این صورت که قطعه را مستقیم به کاربر می‌فروشند تا در صورتی که بخشی از گوشی با مشکل مواجه شد، خود کاربر با توجه به آموزش‌های موجود، آن را برطرف کند.

حال این پرسش به وجود می‌آید؛ دلیل اینکه سرویس‌های تعمیر در خانه ناگهان افزایش پیدا کرده‌اند، چه می‌تواند باشد؟ اینطور که به نظر می‌رسد، شرکت‌ها با این کار، بیشتر به دنبال نجات خود هستند، نه لزوما خدمت‌رسانی به کاربران.

بعد از اینکه گوگل همکاری خود را با iFixit در راستای آسان‌تر کردن تعمیر گوشی‌های پیکسل در خانه اعلام کرد، بارها و بارها شاهد انتشار تبلیغات مختلف از سوی شرکت در این رابطه بودیم. همین رویه برای سامسونگ، اپل و مایکروسافت هم تکرار شد. اگرچه بسیاری از کاربران از این بابت خوشحال شدند و این شرکت‌ها را تشویق و این حرکت را یک تغییر اساسی خطاب کردند، اما دلیل اصلی این کار به احتمال زیاد، چیزی فراتر از فقط ایجاد تغییراتی اساسی بوده است. ظاهرا شرکت‌ها این کار را برای فرار از مجازات قانونی انجام داده‌اند. این ادعا را می‌توان با این موضوع که هیچ یک از این شرکت‌ها تاکنون توضیحات خاصی را راجع به برنامه‌های تعمیر در خانه‌شان منتشر نکرده‌اند، اثبات کرد. اگر دقت کنید، اینطور به نظر می‌رسد که آن‌ها فقط برای اینکه اتفاق بدی رخ ندهد، خبر راه‌اندازی سرویس تعمیر در خانه‌ی خود را به سرعت منتشر کردند اما هیچ توضیح خاصی در رابطه با آن وجود ندارد، چون در واقع هیچ برنامه‌ای هم برای انجام این کار وجود نداشته است.

حق تعمیر یک جنبش موثر به حساب می‌آید که به نظر می‌رسد دارد توجه را به خود جلب می‌کند. کاربران ترجیح می‌دهند گوشی‌های گران‌قیمت را به جای اینکه تعویض کنند، تعمیر کنند و نگه دارند. بسیاری از کاربران هم معتقد هستند با تعویض چندباره‌ی گوشی، محیط زیست پر می‌شود از مواد مخرب، در حالی که می‌توان به سادگی آن‌ها را تعمیر کرد. اما علی‌رغم فشار زیادی که در این زمینه وجود دارد، بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند، گوشی‌های خود را به خاطر حفظ زیبایی و ظاهر، بسیار پیچیده تولید می‌کنند؛ به گونه‌ای که تعمیر آن‌ها دشوار است. اما در جولای سال گذشته بود که کمیسیون تجارت فدرال (FTC) رای بر این داد تا با محدودیت‌های غیرقانونی تعمیرات این لوازم، برخورد شود.

جالب اینجاست که بعد از گذشت چند ماه، مایکروسافت اعلام کرد که می‌خواهد روی سرویس تعمیر در خانه سرمایه‌گذاری کند. اپل و سامسونگ و گوگل هم بعد از مایکروسافت، به ترتیب ورود خود را به این زمینه اعلام کردند. البته گفته می‌شود دلیل اصلی اینکه مایکروسافت این کار را انجام داده، کاهش فشاری بوده که از سوی گروه‌های ذی‌نفوذ (که سهام‌دار مایکروسافت هم به حساب می‌آیند)، به شرکت آمریکایی وارد می‌شد. با تمام این تفاسیر، علی‌رغم اینکه شرکت پذیرفت این کار را انجام دهد، اعلام کرد تا اوایل مارس، نتایج تحقیقات خود را منتشر خواهد کرد، ولی آغاز رسمی سرویس تعمیر در خانه‌ی این شرکت، اواخر امسال خواهد بود. درست مثل مایکروسافت، سه شرکت بزرگ دیگر هم هیچ جزئیاتی را در رابطه با زمان دقیق آغاز رسمی برنامه‌های خود منتشر نکرده‌اند.

با در نظر گرفتن تمام این موارد، به نظر می‌رسد این شرکت‌ها مجبور شده‌اند که چنین قانونی را بپذیرند؛ چون در غیر این صورت با جریمه‌های بسیار سنگینی مواجه می‌شدند. با این حال، دلیل هرچه که بوده، ظاهرا برای یک‌بار هم که شده این کاربر بوده که اندکی از یک تصمیم، منفعت برده است. بنابراین آن را به فال نیک می‌گیریم و منتظر انتشاز جزئیات بیشتر می‌مانیم.