در حرفه طلاسازی، اصل هنر و دست طلاساز است نه ابزار و وسیله
سایت طلا_ مدیر یک مرکز آموزشی طلاسازی گفت: در صنعت طلا و جواهر سازی، ابزار وسیله دست هنرمند است، به طوریکه در این صنعت، هنر و خلاقیت است که یک اثر را ایجاد می کند، و فن هنرمند مقدم بر تجهیزات و لوازم است.
سعید رحیمی، جوان پرانرژی و کارآفرینی است که با پشتکار و همت، آموزشگاهی را برای تربیت نیروهای متخصص و فنی در صنف طلا و جواهر تاسیس کرده است، " آموزشگاه آریابان گوهر".
رحیمی مدیر و موسس این آموزشگاه در گفتگو با سایت طلا، زمان تاسیس این مرکز را سال 86 و زیرنظر سازمان فنی و حرفه ای اعلام کرد و افزود: در شروع کار، من در کارگاهی مشغول به کار بودم ولی علایق شخصی مرا به سوی آموزش و تعلیم نیروهای متخصص سوق داد. حدود دو سال طول کشید تا با ارائه مدرک، این آموزشگاه خصوصی شکل بگیرد.
وی هدف از تاسیس این آموزشگاه را، خلاء رشته عالی تحصیلی برای آموزش علمی و عملی فن طلا و جواهر اعلام کرد و گفت: 5 سال پس از اخذ مجوز از سازمان فنی حرفه ای، طول کشید تا این آموزشگاه به بازدهی خوبی برسد. این در حالی است که در طول این چند سال، هزینه های گزاف و فضای بزرگ آموزشی صرف این کار شده بود.
این مدیر جوان در ادامه تصریح کرد: در این مرکز، از اول بحث علمی و تئوری را همراه با کار عملی از جمله ذوب، نورد، قالب گیری و ... آموزش می دهد و الان این آموزشگاه در حال ثمر دادن است.
رحیمی بر بالا بردن سطح علمی، در کنار کار عملی برای سازندگان و تولیدکنندگان تاکید کرد و افزود: در حال حاضر سازندگان ما دائما در حال جستجو هستند، و با دنبال کردن طرحهای جدید و سفرهای کاری و دیدن نمایشگاههای خارجی، پی گیری تجهیزات و مدلهای نو می باشند.
وی بازار سنتی طلا را در حال افول دانست و خاطر نشان کرد: تزریق نسل جوان به بازار طلا و افرادی که با علم پیش می روند طی سالهای اخیر باعث پیشرفت بازار طلا شده، افرادی که به جای خرید قالب، خود طراحی میکنند، حتی مکانها و بازارهای جدید طلا و جواهر از انحصار بازار سنتی خارج شده است ولی در بازار ما هنوز هستند آدمهای سنتی، در حال حاضر شاید در حدود 30 درصد بازار ، کماکان سنتی باشد.
رحیمی درباره اهمیت طراحی در بازار طلا نیز به سایت طلا گفت: زمانی طراحی در ایران معنی نداشت ولی امروزه با همت هنرمندان ما، و دنبال کردن علمی طراحی، طرحهای اصیل ایرانی روی مصنوعات طلا پیاده شده است از جمله طرحهای هخامنشی، طرح های فرش و کاشی که این طرحها جای کار، بسیار دارند.
مدیر آموزشگاه آریابان گوهر، ابزار را برای تولید طلا و جواهر مهم برشمرد ولی تاکید کرد: ابزار شرط لازم برای پیشرفت صنعت طلا و جواهر نیست.
وی معتقد است ابزار وسیله دست هنرمند است و توانمندی، خلاقیت ، هنر و فن هر کسی است که به یک طرح و ساخته طلا، شکل و روح میدهد نه ابزار.