برند خودروی دوران اتحاد جماهیر شوروی به نام «مسکوویچ» بازگشتی غافلگیر کننده به روسیه خواهد داشت، زیرا مسکو داراییهای متعلق به رنو را پس از خروج شرکت خودروسازی فرانسوی رنو در اختیار گرفته است.
به گزارش فرارو به نقل از رویترز، «سرگئی سوبیانین» شهردار مسکو پس از آن که رنو اعلام کرد در پی آغاز درگیریها در اوکراین داراییهای خود در روسیه را میفروشد، گفته بود که کارخانه خودروسازی رنو در این شهر را ملی خواهد کرد؛ کارخانهای که به گفته سوبیانین دارای «تاریخ طولانی و باشکوه» است و برای تولید خودروهای سواری برند مسکوویچ ساخته شده بود و آخرین بار دو دهه پیش تغییر کاربری داد.
سوبیانین در وبلاگ خود نوشته بود: «مالک خارجی تصمیم گرفته کارخانه رنو را در مسکو تعطیل کند. حق دارد این کار را انجام دهد، اما ما نمیتوانیم اجازه دهیم هزاران کارگر بیکار بمانند. در سال ۲۰۲۲ میلادی صفحه جدیدی در تاریخ موسکوویچ باز خواهیم کرد».
مسکوویچ که به معنی «بومی مسکو» است برای اولین بار در اتحاد جماهیر شوروی تولید شد و به عنوان یک خودروی سواری مقاوم و مقرون به صرفه طراحی شده بود که دارای قطعات ساخت روسیه و آلمان شرقی کمونیستی است. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سازنده خودرو خصوصی شد و بعدا اعلام ورشکستگی کرد.
طبق گزارش آژانس تحلیلی Autostat تقریبا ۲۰۰ هزار خودروی مسکوویچ هنوز در روسیه ثبت شده است که از این میان ۴۶ هزار خودرو بیش از ۳۵ سال قدمت دارند.
«سرگئی تسلیکوف» رئیس Autostat گفته بود: «برای سوبیانین که خودرو را» افسانهای «نامید بازگشت مسکوویچ ممکن است در عمل دشوار باشد». تسلیکوف در پاسخ به سوالی درباره طرح احیای برند دوران شوروی گفت: «توسعه یک خودروی جدید دست کم دو سال و حداقل یک میلیارد دلار زمان میبرد». سوبیانین گفت کارخانه احیا شده مسکو در ابتدا خودروهای معمولی تولید خواهد کرد، اما در آینده خودروهای الکتریکی میسازد.
او گفت که با وزارت بازرگانی روسیه همکاری میکند تا حد امکان قطعات خودرو را از روسیه تامین کند و کامیون ساز روسی کاماز به عنوان شریک فنی اصلی کارخانه عمل خواهد کرد. کاماز در بیانیهای اعلام کرده علیرغم آن که که از تصمیم شهردار حمایت میکند مسائل مربوط به همکاریهای فناورانه هم چنان در حال بحث و بررسی است و پس از حل و فصل این مسائل بیانیه رسمی را اعلام خواهد کرد.