جریمه ۱۵۰ میلیون دلاری توییتر برای فریب کاربران

توییتر در آمریکا توافق کرد ۱۵۰ میلیون دلار برای حل و فصل اتهامات مربوط به سوءاستفاده از اطلاعات خصوصی نظیر شماره تلفن برای هدف قرار دادن کاربران با تبلیغات، پرداخت کند.

خبر را برای من بخوان

به گزارش موبوایران ، اسناد دادگاه نشان داد این توافق مربوط به اتهاماتی می شود که بر اساس آنها، این شبکه اجتماعی از اطلاعات امنیتی و حریم خصوصی کاربران در فاصله ماه مه سال ۲۰۱۳ تا سپتامبر ۲۰۱۹ سوءاستفاده کرده است.

توییتر در راستای توافقی که از سوی وزارت دادگستری و کمیسیون تجارت فدرال آمریکا اعلام شد، ۱۵۰ میلیون دلار پرداخت خواهد کرد. علاوه بر پرداخت این پول، توافق مذکور توییتر را ملزم کرده است شیوه های رعایت مقررات را بهبود دهد.

در این شکایت قید شده است که توییتر قانون کمیسیون تجارت فدرال و توافق سال ۲۰۱۱ با این سازمان را نقض کرده و در حالی که به کاربران اعلام کرده است شماره تلفن و نشانی ایمیل آنها را برای حفظ امنیت حسابشان دریافت می کند، به آنها اعلام نکرده که از این اطلاعات تماس، برای کمک به تبلیغات کنندگان برای هدف گرفتن مخاطبان مورد نظرشان استفاده کرده است.

توییتر سرویس رایگانی است که درآمدش از طریق تبلیغات تامین می شود. ایلان ماسک، میلیاردر کارآفرینی که برای خرید توییتر به مبلغ ۴۴ میلیارد دلار توافق کرده، از مدل کسب و کار مبتنی بر تبلیغات انتقاد کرده و وعده داده است که منابع درآمد این پلتفرم را متنوع خواهد کرد.

ماسک در خصوص شیوه های تبلیغات و جریمه توییتر، اواخر چهارشنبه در توییتی در نوشت: اگر توییتر اینجا صادق نبوده باشد، دیگر چه چیزی حقیقت ندارد؟

مقامات آمریکایی به این نکته اشاره کرده اند که از درآمد ۳.۴ میلیارد دلاری توییتر در سال ۲۰۱۹، حدود سه میلیارد دلار از تبلیغات بوده است.

این شرکت در سال ۲۰۲۱، حدود پنج میلیارد دلار درآمد داشت و اوایل ماه میلادی جاری اعلام کرده بود ۱۵۰ میلیون دلار را پس از توافق با کمیسیون تجارت فدرال در خصوص پرداخت جریمه، کنار گذاشته است.

لینا خان، رئیس کمیسیون تجارت فدرال، در بیانیه ای اعلام کرد توییتر اطلاعات کاربران را به بهانه اهداف امنیتی، به دست آورده و سپس از آنها برای هدف قرار دادن کاربران با تبلیغات هدفمند استفاده کرده است. این شیوه برای بیش از ۱۴۰ میلیون کاربر توییتر استفاده شده و منبع درآمد اصلی توییتر را تقویت کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، برای نخستین بار نیست که شیوه های حریم خصوصی شرکتهای فناوری زیر ذره بین می رود. در سال ۲۰۱۸ پس از این که معلوم شد فیس بوک که بزرگترین شبکه اجتماعی جهان است، از شماره تلفنهای ارائه شده از سوی کاربران برای احراز هویت دو مرحله ای، برای اهداف تبلیغاتی استفاده کرده است، مدافعان حریم خصوصی به خشم آمدند. فیس بوک که اکنون مِتا نام دارد، در سال ۲۰۱۹ برای پرداخت پنج میلیارد دلار جریمه برای حل و فصل این تخلف، با کمیسیون تجارت فدرال به توافق رسید.