سفر با اولین و دومین قطار پرسرعت جهان چگونه است؟+عکس

​برخی افراد تجربه حضور در قطار مگ‌لو را با برخاستن یک هواپیما مقایسه می کنند. زمانی که قطار کمی از روی ریل بلند می شود، یک تغییر آرام اما محسوس در وزن قطار حاصل می شود.

خبر را برای من بخوان

به گزارش موبوایران، برخی افراد تجربه حضور در قطار مگ‌لو را با برخاستن یک هواپیما مقایسه می کنند. زمانی که قطار کمی از روی ریل بلند می شود، یک تغییر آرام اما محسوس در وزن قطار حاصل می شود.

وقتی صحبت از حمل و نقل می شود، تقریبا همه به دنبال سرعت هستند. وقتی موضوع روش های کارآمد سفر مطرح می شود، سریع‌ترین خودروها، هواپیماها، و قطارها همواره در صدر فهرست هستند و یک کشور به طور خاص در زمینه سفرهای ریلی از برتری خاصی برخوردار است: "چین".

رسیدن از نقطه الف به نقطه ب در داخل مرزهای چین هیچگاه به اندازه امروز آسان و سریع‌ نبوده است زیرا این کشور خانه سریع‌ترین قطارهای حال حاضر جهان است.

به طور کلی، شهر شانگهای هم از نظر فناوری و هم از نظر حمل و نقل بسیار پیشرفته است. از این رو، جای شگفتی نیست که قطار شانگهای مگ‌لو عملکردی متفاوت از دیگر قطارها داشته باشد. این قطار از فناوری شناوری مغناطیسی که به نام مگ‌لو شناخته می شود برای باقی ماندن واگن های قطار روی ریل در سرعت های بالا استفاده می کند.

چین در سال 2021 از قطار مگ‌لو جدید خود که توانایی دستیابی به سرعت 600 کیلومتر بر ساعت را دارد رونمایی کرد.

قطار شانگهای مگ‌لو در حال حاضر می تواند با بیشینه سرعت 286 مایل بر ساعت (460 کیلومتر بر ساعت) حرکت کند، اگرچه میانگین سرعت آن حین هر سفر حدود 245 مایل بر ساعت (394 کیلومتر بر ساعت) است. حرکت در چنین سرعت های بالایی در شرایطی صورت می گیرد که قطار روی ریل شناور است و مسافت 30 کیلومتری می تواند در کمتر از هشت دقیقه طی شود.

فناوری قطارهای مغناطیسی به واسطه اصطکاک صفر امکان سفر ریلی نرم‌تر و روان‌تر بدون تجربه عبور از دست انداز و تکان را فراهم می کند.

دومین قطار سریع حال حاضر جهان که به نام سی‌آر400 فاکسینگ شناخته می شود نیز در چین فعال است. این قطار پر سرعت می تواند به بیشینه سرعت 217 مایل بر ساعت (350 کیلومتر بر ساعت) برسد.

قطار فاکسینگ طی آزمایش های مختلف موفق شده است به سرعت 260 مایل بر ساعت (418 کیلومتر بر ساعت) نیز دست یابد، اما این سرعت هایی پایدار برای جابجایی مسافر نیست. این قطار ترکیبی از فناوری چینی و اروپایی است و یکی از چشمگیرترین سامانه های ریلی جهان را شکل داده است.

قطار سی‌آر400 فاکسینگ دارای 16 واگن است و ظرفیت حمل 1200 مسافر را دارد. این قطار دارای ابزارهای سرگرمی مختلف مانند نمایشگرهای عینک هوشمند، قابلیت شارژ بی سیم دستگاه ها و کابین های هوشمند است.

در شرایطی که بیشینه سرعت قطارهای پر سرعت چین جالب توجه هستند، اما به طور معمول برای کنترل هزینه ها و مصرف انرژی با سرعت هایی پایین‌تر خدمات خود را ارائه می کنند. با این وجود، چین همچنان سریع‌ترین سامانه حمل و نقل عمومی جهان را در اختیار دارد.

برخی افراد تجربه حضور در قطار مگ‌لو را با برخاستن یک هواپیما مقایسه می کنند. زمانی که قطار کمی از روی ریل بلند می شود، یک تغییر آرام اما محسوس در وزن قطار حاصل می شود. اینگونه است که مسافران می فهمند قطار در حال افزایش سرعت خود است و می توان گفت این تجربه ای منحصر به فرد است. برخلاف قطارهای عادی دارای چرخ، هنگام حرکت قطار مگ‌لو چیزی جز روانی و پایداری احساس نمی شود.

آینده قطارهای پرسرعت موردی است که بسیاری از کشورها از قبل در آن سرمایه گذاری کرده اند و به طور خاص می توان علاوه بر چین، از ژاپن، فرانسه و آلمان در این زمینه نام برد. در شرایطی که این قطارها احتمالا جایگزین هر مسیر ریلی در جهان نمی شوند، اما گزینه ای کارآمد به ویژه برای جابجایی افراد بر اساس برنامه ریزی های مشخص هستند. فقدان لرزش و تکان و حرکت روان نیز ویژگی هایی هستند که افراد بسیاری از آن لذت می برند.