شما هرگز نمیتوانید تمام آثار خود را از فضای مجازی به طور کامل حذف کنید، اما میتوانید آن چه را که در آنجا از شما وجود دارد به حداقل ممکن برسانید.
کارگزاران داده بر اساس چیزهایی مانند فعالیت آنلاینمان، خریدهای دنیای واقعی و سوابق عمومی اطلاعات دقیقی در مورد این که چه کسی هستیم جمعآوری میکنند. کافی است که تمایلات سیاسی و وضعیت سلامتی خود را مشخص کنید حتی این که باردار هستید یا خیر. بدین ترتیب نگرانیها در مورد روشهای استفاده از این انبوه اطلاعات افزایش یافته است.
فرارو نوشت، شما نمیتوانید به طور کامل اثر خود را از اینترنت پاک کنید. قدری دادههای مرتبط با شما همواره در اینترنت باقی خواهند ماند چه در پایگاه دادههای کارگزار داده، چه در رسانههای اجتماعی قدیمی که فراموش شان کردهاید یا در پشت عکسهای تعطیلات شخص دیگری در فلیکر (یکی از بزرگترین سایتهای اشتراکگذاری تصویر و ویدئو، خدمات وب و جوامع آنلاین).
با این وجود، این دلیلی برای تسلیم شدن نیست! میتوانید با پاکسازی مواردی مانند نتایج گوگل خود کاملا برای محافظت از حریم خصوصی تان اقداماتی را انجام دهید. برای بهترین نتایج به زمان، پول، صبر و زندگی در کشور یا ایالتی با قوانین قوی برای حفظ حریم خصوصی نیاز دارید.
اکنون به پاسخگویی به پرسشی مهم میپردازیم: "چگونه اطلاعاتم را از جمع آوری دادهها حذف کنم"؟ پیش از پاسخ به این پرسش بیایید با موضوعی عمومیتر آغاز کنیم.
گوگل همان چیزی است که اکثر مردم وقتی نگران اطلاعات آنلاین خود هستند به آن فکر میکنند. موتور جستجو بزرگترین فهرست وب سایتها است، اما اغلب تنها نقش پیام رسان را ایفا میکند. بدانید هر آن چه که موفق به حذف آن از یک نتیجه جستجو میشوید احتمالا هم چنان در سایتی که آن را میزبانی میکند زنده باقی میماند مگر این که آن سایتها را نیز مجبور به حذف دادهها کنید. آیا از آن سایتها میخواهید که دادههای تان را حذف کنند؟ نخست خودتان را گوگل کنید. فهرستی از مکانهایی که اطلاعات تان ظاهر میشوند را نگه دارید و به طور خاص به دنبال هر چیز شخصی باشید مانند آدرس یا شماره تلفن تان، هر نوع اطلاعات شناسایی (شماره گواهینامه رانندگی) یا اطلاعات دیگری که نامناسب قلمداد میکنید. نام خود را با آدرس یا شماره تلفنتان در قسمت جستجو ترکیب کنید. گوگل اخیرا فرمی اضافه کرده است که در آن میتوانید از آن درخواست کنید نتایج یا اطلاعات خاصی از جمله عکسهای آشکار در صورتی که جعلی هستند، بدون رضایت شما پست شدهاند یا به طور تصادفی به نام شما نشان داده میشوند و شما را نشان نمیدهند حذف کند.
گزینهای برای حذف اطلاعاتی وجود دارد که میتواند برای جستجو و انتشار اطلاعات خصوصی یا شناسایی شما در اینترنت که معمولا با نیتی مخرب استفاده شده مانند شماره شناسایی، اطلاعات مالی، سوابق پزشکی، آدرس فیزیکی شما و سایر اطلاعات تماس کاربرد داشته باشد.
اکنون که درخواستهای آرایشی انجام شده زمان کارگزاران داده است. صدها کارگزار داده در ایالات متحده وجود دارند. میتوانید از به اشتراک گذاری دادههای تان بر روی این سایتها انصراف دهید و در برخی موارد میتوانید درخواست کنید که آن را حذف کنند. به طور طبیعی، هر سایت دارای حلقههای مختلفی است که باید از آن عبور کنید مانند ارسال ایمیل، پر کردن فرم، ارسال نامه یا فکس یا تایید هویت خود.
همانند نتایج گوگل حذف اطلاعات شما از کارگزاران داده بدان معنا نیست که دادهها هنوز در دسترس نیستند و درخواست از آن سایت برای به اشتراک نگذاشتن داده به این معنی نیست که سایتهای دیگر پیشتر آن دادهها را در اختیار نداشتهاند. آنان دادهها را از منابع بی شماری دریافت کردهاند از جمله برنامههایی که با کمال میل روی تلفن خود نصب نمودهاید و مرورگر یا وب سایتی که بازدید کردهاید و سابقه خرید و سوابق عمومی تان در آن وجود دارد. این اطلاعات را میتوان برای تبلیغات که در سایتهای جستجوی در معرض دید عموم قرار میگیرند مورد استفاده قرار داد.
آن چه را که آنلاین میگذارید محدود کنید
بهترین حرکت این است که برای آغاز اطلاعاتی را که در مورد شما به صورت آنلاین وجود دارند محدود کنید. از راهنمای بازنشانی "حریم خصوصی مان" برای روشن کردن تنظیمات حریم خصوصی قوی به منظور استفاده از برنامهها یا گوشیهایی که به طور منظم استفاده میکنید از جمله گوشیهای هوشمند، بانکها و سایتهای رسانههای اجتماعیتان آغاز کنید. اگر در رسانههای اجتماعی پستی منتشر میکنید مراقب نوع اطلاعاتی باشید که به اشتراک میگذارید و مطمئن شوید که تنظیمات شما در صورت امکان خصوصی هستند.
تنظیم مجدد حریم خصوصی: راهنمای تنظیمات مهمی که اکنون باید تغییر دهید
از یک مرورگر و موتور جستجوی متمرکز بر حریم خصوصی استفاده کنید و به دنبال گزینه کنترل حریم خصوصی جهانی یا تنظیمی برای جلوگیری از ردیابی بین سایتی باشید. از ثبت نام برای هر چیزی که میتواند منجر به اشتراکگذاری مجدد اطلاعات شخصی شما شود (مانند نظرسنجیها) خودداری ورزید. برنامههایی را که استفاده نمیکنید (یا به آن اعتماد ندارید) را از رایانه، گوشی تلفن هوشمند و تبلت خود حذف کنید.
کالیفرنیایی باشید
در سال ۲۰۲۰ میلادی قانون حفظ حریم خصوصی مصرف کنندگان کالیفرنیا (CCPA) اجرایی شد و به ساکنان آن ایالت گزینههای بیشتری برای محافظت و حذف دادههایشان داد. به عنوان بخشی از قانون، شرکتها ملزم به حذف اطلاعات شخصی شما در صورت درخواستتان هستند اگرچه شما باید هویت خود را تایید کنید. برخی از شرکتها پیش رفتهاند و این گزینه را برای افرادی که در هر نقطهای از ایالات متحده زندگی میکنند در دسترس قرار دادهاند در حالی که برخی دیگر این کار را تنها برای ساکنان کالیفرنیا انجام میدهند. (هم چنین، شما میتوانید با این قانون یک کپی از دادههای خود یا این که شرکتی اطلاعات شخصیتان را نفروشد درخواست کنید).
از خدمات شخص ثالث استفاده کنید
اگر پیش از خواندن این مقاله نمیدانستید اکنون میدانید که چه میزان اقدام لازم است تا واقعا از حذف اطلاعات شخصیتان در اینترنت مطمئن شوید. سرویسهای غیر رایگانی وجود دارند که میتوانند بخش اعظم حذف دادههای مرتبط با شما را برای تان انجام دهند و اگر نگران امنیت شخصیتان میباشید گزینه خوبی هستند. برای مثال، سرویس DeleteMe از ۶۹ دلار در سال شروع میشود و به طور منظم کارگزاران داده و وب سایتها را برای اطلاعات شخصی شما اسکن میکند و درخواست حذف آنها را ارائه میدهد. OneRep ابزار مشابهی است که از ۸.۳۳ دلار در ماه شروع میشود. اگر نگران سرقت هویت هستید میتوانید در Norton's LifeLock ثبت نام کنید. برنامه Jumbo تلاش میکند تنظیمات حریم خصوصی شما را در بین برنامهها به حداکثر برساند و نسخههای رایگان و پولی دارد. AccountKiller ابزاری برای حذف حسابهای آنلاین قدیمی شما است.