قرار است یک رقیب جدید برای ایران خودرو سایپا پیدا شود. گروه صنعتی زر که همه آن را با تولید ماکارونی میشناسند و حالا قرار است خودرو تولید کند و گفته میشود مجوزهای تولید خودرو را هم دریافت کرده است.
خبر تولید خودرو توسط گروه زر از مدتها قبل مطرح بود. اما روز گذشته مدیر اجرایی این گروه اعلام کرد زر خودرو مجوزهای جدید برای تاسیس کارخانه خودروسازی را از وزارت صمت دریافت کرده است.
بر اساس این وعده قرار است قطب سوم خودروسازی در کشور متولد شود و رقیب جدیدی برای ایرانخودرو و سایپا ایجاد شود. خودروسازی که وعده داده سالی یک میلیون خودرو تولید کند. آن هم خودروهایی اقتصادی که با تولیدات چهل سال گذشته تفاوت دارد.
تسنیم نوشت: مهدی امینی قائم مقام مدیر عامل و عضو هیات مدیره گروه زر در نشست خبری با بیان اینکه زرخودرو مجوزهای لازم را برای تاسیس کارخانه خودروسازی اخذ کرده است، توضیح داد: در این راستا تاکنون برای زرخودرو ساختمان مرکزی و زمینی به مساحت تقریبی 440 هکتار در استان البرز – اتوبان کرج خریداری شده است.
وی ادامه داد: زرخودرو جواز تاسیس برای ساخت یک میلیون دستگاه انواع خودروی مختلف، از خودروی اقتصادی گرفته تا خودروی سواری و انواع کامیون و کامیونت را کسب کرده است.
امینی افزود: در این راستا مذاکراتی با چندین برند صورت گرفته است که زمانی که به نتیجه رسید نتایج آن اعلام میشود.
زر خودرو در چه مرحلهای است؟
آنگونه که مدیر اجرایی این گروه در نشست خبری دیروز اعلام کرد تا کنون مجوزهای لازم برای تولید خودرو از وزارت صمت را دریافت کرده و زمین کارخانه در هشتگرد را هم تهیه کردهاند. همچنین مذاکراتی با چندین برند صورت گرفته که هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است.
این تنها اقداماتی است که تاکنون انجام شده است. روندی که به نظر میرسد بیش از یکسال طول کشیده. برای همین به نظر نمیرسد خط تولید خودرو در این کارخانه به زودی راهاندازی شود و خودروی زر بتواند به زودی وارد بازار شود.
بر این اساس به نظر نمیرسد یک میلیون خودروی سالانهای که این گروه وعده دادهاند به زودی وارد شود و بتواند بر قیمت خودرو تاثیر بگذارد.
خودروهای جدید چه ویژگیهایی دارد؟
تجارت نیوز نوشت:پیش از این مرتضی سلطانی، یکی از مدیران گروه صنعتی زر درباره تولید خودروی جدید توضیحاتی داده و گفته بود قرار است انقلابی در صنعت خودروسازی ایران ایجاد شود و خودروهای کاملا متفاوتی وارد بازار شود. خودروهایی متفاوت با آنچه در ۴۰ سال گذشته تولید شده است. یکی دیگر از وعدههایی که این گروه دادهاند تولید خودروهای باکیفیت و البته اقتصادی است.
اما آیا ایجاد قطب سوم خودروسازی در ایران مقدور است و آیا شرکتی که تاکنون در حوزه مواد غذایی فعالیت میکرده میتواند خودروی ملی با کیفیت بسازد؟
مرتضی سلطانی از مدیران این گروه قبلا اعلام کرده بود «همانطور که این مجموعه در صنایع غذایی دارای برندهای بسیار معتبری است و توانسته بزرگترین طرح حوزه شیرینی و شکلات را از منظر کمیت، کیفیت و زنجیره ارزش در دنیا طراحی و به مرحله تولید برساند در حوزه تولید خودرو هم میتواند انقلاب بزرگی را رقم بزند.