راهکارهای خروج بازار لوازم‌خانگی از رکود

عضو هیات مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با اشاره به رکود موجود در بازار لوازم‌خانگی، گفت: رفع این مشکل چند راهکار اصلی دارد که یکی از آنها جلوگیری از قاچاق است.

خبر را برای من بخوان

به گزارش سایت طلا،«علیرضا محمدی دانیالی» امروز افزود: اکنون تخمین زده می‌شود بین ۳۰ تا ۴۰ درصد ارزش بازار لوازم خانگی کشور کالای قاچاق باشد.

محمدی دانیالی تاکید کرد: به دستور رییس‌جمهور مبنی بر پیگیری مساله قاچاق و اقدامات انجام شده از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مقابله با این پدیده شوم در دستور کار است.

وی گفت: با توجه به تولید لوازم‌خانگی بیش از میزان نیاز کشور، صادرات این محصولات و برقراری روابط حسنه تجاری به‌ویژه با کشورهای منطقه و همسایگان باید به عنوان راهکار دوم در دستور کار قرار بگیرد.

به گزارش سایت طلا، پیشتر معاون صنایع عمومی وزارت صنعت معدن و تجارت گفته بود:‌ حجم کالای قاچاق لوازم‌خانگی سالیانه یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار است.

صادرات ۳۰۰ میلیون دلاری لوازم خانگی

عضو هیات مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی ایران یادآور شد: حجم صادرات لوازم‌خانگی ایران به‌طور متوسط سالیانه ۳۰۰ میلیون دلار است و به‌منظور ارتقای صادراتی باید ضمن عادی شدن روابط تجاری، مناسبات بنکی نیز عادی شود تا تولیدکنندگان با سهولت بیشتری به مبادله کالا پرداخته و پول‌شان را دریافت کنند.

وی همچنین از لزوم افزایش درآمدهای سرانه مردم در بلندمدت و ارتقای قدرت خریدشان به عنوان راهکار دیگر حل مساله رکود بازار یاد کرد.

دانش‌بنیان شدن صنعت لوازم‌خانگی

محمدی دانیالی همچنین با اشاره به نامگذاری امسال به «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین»، تصریح‌کرد:‌ برای دانش بنیان شدن صنعت لوازم‌خانگی، باید کار اصلی در مراکز علمی و تحقیقاتی انجام شود و همچنین شرکت‌ها برای رشد و توسعه و دانش بنیان کردن این صنعت تلاش کنند.

وی به تشکیل کانون هماهنگی «دانش، صنعت و بازار لوازم‌خانگی» با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ماه‌های گذشته اشاره کرد و گفت: به این ترتیب، این صنعت گام نخست را در جهت دانش‌بنیان شدن و استفاده از تحقیقات آکادمیک در مسیر تعالی و تکاملی برداشت.

این مقام صنفی خاطرنشان‌کرد: با تشکیل این کانون، شخصیت‌های آکادمیک و علمی و پژوهشی با بدنه صنعت لوازم‌خانگی مرتبط خواهند شد که حلقه پایانی آن بازار بوده و مدرنیزه‌کردن، به‌روز آوری و جهانی‌سازی این صنعت را در دستور کار خواهد داشت.

این انجمن با سه هدف اصلی رشد و توسعه صنعت لوازم خانگی، تاثیرگذاری مثبت بر مجامع و مجاری تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی و همچنین دفاع از منافع بیش از ۲۵۰ عضو خود فعالیت می‌کند.

وی بیان‌داشت: این انجمن با تجمیع نظرات کارشناسی فعالان این حوزه و صنعتگران و همچنین پیگیری مشکلات آنها، سعی دارد با ارائه پیشنهادات و دفاع از برنامه‌ها در نهادهای تصمیم‌گیری همچون دولت و مجلس، تاثیرگذاری مثبت داشته باشد.

روز سه‌شنبه هفته گذشته (۲۱ تیرماه)‌ با برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه (نوبت دوم) انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران در محل اتاق بازرگانی ایران، اعضای جدید هیات مدیره این انجمن مشخص شدند.