راهکاری برای محافظت از کارتهای اعتباری در برابر کلاهبرداری
با رعایت برخی نکات از کارت های اعتباری خود در برابر کلاهبرداری محافظت کنید.
به گزارش سایت طلا ، روشهای مختلفی برای محافظت از کارتهای اعتباری در برابر کلاهبرداری و استفاده ایمن از آنها وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از:
۱- کارتهای جدید را به محض دریافت امضا کنید و با آنها مانند پول نقد رفتار کنید و همیشه اطلاعات تماس خود از جمله شماره تلفن همراه خود را بروز کنید و حتما شماره کارت، تاریخ انقضا و مشتری را جایی ثبت کنید. این اطلاعات را در مکانی امن و دور از محل کارتهای خود نگهداری کنید، چراکه میتوانید بعدا از آنها برای گزارش کارتهای گم شده یا دزدیده شده استفاده کنید.
۲- شماره حساب کارتهای خود را حفظ کنید و آنها را هنگام تماس تلفنی ذکر نکنید، مگر اینکه از کسب و کار یا شرکت و طرفی که با آن سر و کار دارید، مطمئن هستید. از امضای رسیدهای خالی خودداری کنید، صورتحسابهای حساب خود را مرتب بررسی کنید و در صورت مشاهده هرگونه بی نظمی بلافاصله با بانک تماس بگیرید.
۳- شماره کارت یا شماره شناسایی شخصی (PIN) خود را در قسمت بیرونی پاکت نامه یا کارت پستال ننویسید. همچنین شماره شناسایی را روی کارت یا هر چیزی که در کیف پول خود میگذارید ننویسید یا در لیست مخاطبین موبایل خود ذخیره نکنید.
۴- کارتهای خود را به صورت دورهای بررسی کنید تا مطمئن شوید که هیچ یک از آنها گم نمیشود و فراموش نکنید که بلافاصله پس از استفاده از آن در دستگاه خودپرداز یا در هر فروشگاهی پس از انجام مراحل روی کارت، کارت خود را پس بگیرید.
۵- همیشه پین کارت خود را به یاد بسپارید و از طریق تماس با مراکز حمایت از مصرف کننده از سلامت شرکتهای ناشناس اطمینان حاصل کنید.
۶- رمز عبوری را که برای ورود به حساب آنلاین یا ارائه دهنده خدمات اینترنتی خود استفاده میکنید، به کسی ندهید، هیچ گونه اطلاعاتی در مورد مسائل مالی شخصی خود در رابطه با کارت خود را در اختیار یک وب سایت آنلاین ناشناس قرار ندهید و به هیچ ایمیل الکترونیکی پاسخ ندهید.
۷- اطلاعات مالی مربوط به حساب خود ارائه ندهید، مگر اینکه با استفاده از آن حساب، هزینه خرید را پرداخت میکنید و از هشدارهای بانک اعم از پیامک یا تماس در خصوص عملیات بانکی یا موجودی چشم پوشی نکنید. در صورت مشاهده هرگونه مغایرت یا تغییر فوراً با خط کمک تماس بگیرید.
۸- در صورتی که کارت شما در اختیار شماست، اما خرید متقلبانهای از طریق آن انجام شده است، برای گزارش این کلاهبرداری و درخواست کارت جدید با صادرکننده کارت یا با دفاتر اعتباری تماس بگیرید و کلاهبرداری را به آنها اطلاع دهید. پیام هشدار تقلب” روی فایل شما قرار میگیرد و شما باید یک کپی از گزارش اعتباری خود را درخواست و آن را به دقت بررسی کنید.