جنگ پنهان ایران و چین در بازار خودرو روسیه

نمایشگاه اتومبیلیتی روسیه از ۳۱ مرداد تا سوم شهریورماه ۱۴۰۱ (برابر با ۲۲ تا ۲۵ آگوست ۲۰۲۲) در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی مسکو (Expo Center) با حضور حدود ۶۰۰ شرکت از ۱۸ کشور و در ۳۰ هزار متر فضای نمایشگاهی برگزار می‌شود.

خبر را برای من بخوان

به گزارش سایت طلا، نمایشگاه اتومبیلیتی روسیه از ۳۱ مرداد تا سوم شهریورماه ۱۴۰۱ (برابر با ۲۲ تا ۲۵ آگوست ۲۰۲۲) در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی مسکو (Expo Center) با حضور حدود ۶۰۰ شرکت از ۱۸ کشور و در ۳۰ هزار متر فضای نمایشگاهی برگزار می‌شود.

ایران در نمایشگاه اتومبیلیتی روسیه حضور خواهد داشت. وزیر صمت با اشاره به حضور در نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو، گفت: صادرات قطعات خودرو به روسیه نشان از قدرت ایران دارد.

رضا فاطمی‌امین با اشاره به اهمیت حضور در این نمایشگاه، می گوید بیش از آنکه سود صادراتی برای کشورها مهم باشد، این نکته دارای اهمیت است که آنها می توانند چه کالایی صادر کنند.

وزیر صمت دولت سیزدهم تاکید می کند یک شاخص جهانی درباره صادرات وجود دارد به نام «شاخص پیچیدگی» که در آن میان صادرات مواد غذایی با محصولاتی که از فناوری بالا برخوردارند، تفاوت بسیاری وجود دارد.

فاطمی امین می گوید هر چه محصولات صادراتی یک کشور از فناوری پیچیده‌تری برخوردار باشد، شاخص جهانی آن کشور ارتقا پیدا می‌کند.

چاره اندیشی خودروسازی روسیه بعد از تحریم شدن

بعد از تحریم صنعت خودروی روسیه توسط برندهای بین المللی خودروسازان روسی برای پر کردن خلا شرکای بین المللی خود مذاکراتی را با زنجیره خودروسازی ایران داشتند.

حضور شرکت های قطعه ساز در نمایشگاه یاد شده را می توان اولین اقدام جدی جهت بازگشت به بازار خودروی روسیه توسط شرکت های حاضر در زنجیره خودروسازی ایران دانست.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز درباره حضور قطعه سازان در نمایشگاه اتومبیلیتی روسیه معتقد است این حضور می تواند فرصت طلایی که در گذشته در بازار خودروی روسیه ایجاد کرده بودیم و از دست رفته را دوباره احیا کنیم.

منوچهر منطقی در این ارتباط به ایرنا گفت روسیه بازاری است که در دهه ۸۰ شمسی در آن حضور یافتیم و عرضه خودرویی نظیر سمند در این کشور مورد استقبال قرار گرفت.

حضور خودروسازی ایران در بازار روسیه؟

معاون وزیر صمت درباره حضور در بازار روسیه تاکید کرد روسیه جزو بازارهای هدف صادراتی ما بوده و هست، اما قطع ارتباطات میان فعالان زنجیره خودروسازی ایران و روسیه سبب شد تا برای حضور مجدد در بازار این کشور انرژی، زمان و هزینه بیشتری صرف کنیم.

به اعتقاد منطقی حضور در بازار روسیه باید از از طریق نمایش محصولات تولیدی زنجیره خودروسازی و همچنین شبکه خدمات پس از فروش مورد توجه فعالان حاضر در این زنجیره قرار گیرد.

این مقام مسئول خروج برندهای بین المللی از بازار خودروی روسیه فرصتی طلایی برای زنجیره خودروسازی کشورمان دانست و گفت باید در این بازار از نو آغاز و از فرصت ها استفاده کنیم.

ردپای چین در بازار روسیه

منطقی معتقد است به رغم همسایگی با روسیه و روابط مثبت سیاسی میان ایران و روسیه اما تا به حال چینی ها بهره برداری مناسب تری داشته اند اما هنوز فرصت های دیگری باقیست و باید از فرصت های موجود به بهترین نحو استفاده کرد.

معاون وزیر صمت تاکید کرد: حضور پُرقدرت در بازار یک کشور، نیازمند مشتری‌شناسی، آمادگی لازم برای پشتیبانی از محصولات و بسیاری پارامترهای دیگر دارد.

نمایشگاه اتومبیلیتی روسیه از ۳۱ مرداد تا سوم شهریورماه ۱۴۰۱ (برابر با ۲۲ تا ۲۵ آگوست ۲۰۲۲) در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی مسکو (Expo Center) با حضور حدود ۶۰۰ شرکت از ۱۸ کشور و در ۳۰ هزار متر فضای نمایشگاهی برگزار می‌شود.