کدام گوشی بیشترین رضایت کاربر را همراه داشته است؟ + اسامی

در این مطلب به معرفی ۹ برند گوشی موبایل می‌پردازیم که در کشور چین کاربران از آن‌ها بیشترین میزان رضایت را دارند.

خبر را برای من بخوان

به گزارش سایت طلا، در این مطلب به معرفی ۹ برند گوشی موبایل می‌پردازیم که در کشور چین کاربران از آن‌ها بیشترین میزان رضایت را دارند. اگرچه این مطلب فقط بازار چین را هدف قرار داده اما از آن‌جایی که این بازار بسیار گسترده است و بخش بزرگی از کاربران را در خود دارد، می‌تواند نمونه‌ی خوبی برای تعمیم باشد.

در بازار گوشی‌های هوشمند، یک سال هم طولانی است و هم بسیار کم. طولانی از این جهت که اتفاقات بسیار زیادی در آن رخ می‌دهد که نمی‌شود باور کرد برای رخ دادنشان فقط یک سال زمان نیاز بوده است. از طرفی گاهی اوقات می‌بینیم که هیچ اتفاق عجیبی هم رخ نمی‌دهد چون زمان محدودی است!

حال تصمیم گرفتیم ببینیم در کشور چین که یک بازار مهم، استراتژیک و فوق‌العاده بزرگ است، میزان رضایت‌مندی کاربران از برندهای مختلف چگونه است. یک شرکت معروف چینی به نام Chnbrand که در حیطه‌ی مشاوره برای انتخاب برندهای مختلف و همچنین امتیازدهی به آن‌ها فعالیت می‌کند، اخیرا تصمیم گرفته به بررسی شاخص رضایت‌مندی کاربران از شرکت‌های فعال در بازار این کشور بپردازد. در نتیجه‌ی این بررسی هم اتفاقات عجیب و شاید غیرقابل باوری رخ داد که از جمله این موارد می‌توان به تغییرات زیادی اشاره کرد که در میزان رضایت‌مندی از شرکت‌های چینی وجود داشت.

رتبه‌بندی شرکت‌ها از لحاظ میزان رضایت مشتریان را می‌توانید در زیر مشاهده کنید. به صورت کلی ۹ برند معروف و محبوب در بازار کشور چین حضور دارند که کاربران از آن‌ها بیشترین رضایت را دارند. حال اینکه رتبه‌ی آن‌ها چگونه است شاید شما را متعجب کند.

اپل

هواوی

شیائومی

اوپو

آنر

iQOO

ردمی

ویوو

سامسونگ

شاید باور نکنید اما سامسونگ در رده‌ی آخر این لیست ۹ تایی قرار دارد. سه شرکت نخست از این حیث، اپل، هواوی و شیائومی هستند که مشتریان، بیشترین رضایت را از آن‌ها داشته‌اند. شاخص رضایت‌مندی از این شرکت‌ها به ترتیب ۸۶٫۲، ۸۵٫۵ و ۸۳٫۱ است که عالی ارزیابی می‌شود. مقایسه‌ی این آمار و ارقام و رتبه‌بندی‌ها با چیزی که در سال ۲۰۲۱ شاهد بودیم نشان می‌دهد که تغییر خاصی از این حیث رخ نداده است. البته منظورمان فقط در بین سه شرکت نخست است. اما با نگاهی به رتبه‌های چهارم تا نهم، می‌بینیم که اتفاقات عجیبی فقط در طول یک سال رخ داده است.

اوپو با یک صعود چهار پله‌ای، به رتبه‌ی چهارم رسیده است. آنر اما یک پله سقوط را تجربه کرد و به جایگاه پنجم رفت. iQOO و ردمی هم برندهای جدیدی هستند که به لیست اضافه شده‌اند و در رده‌ی ششم و هفتم قرار گرفته‌اند. ویوو و سامسونگ هم هر کدام به ترتیب با سقوطی سه و دو پله‌ای در جایگاه هشتم و نهم قرار گرفتند.

نام شرکت شاخص رضایت‌مندی وفاداری رضایت کلی رضایت موردی
اپل ۸۶٫۲ ۸۶٫۸ ۸۷٫۴ ۸۴٫۶
هواوی ۸۵٫۵ ۸۱ ۸۸ ۸۵٫۳
شیائومی ۸۳٫۱ ۷۶٫۳ ۸۶٫۶ ۸۲٫۹
اوپو ۷۶٫۱ ۷۲٫۲ ۸۲٫۲ ۷۱٫۹
آنر ۷۵٫۲ ۶۶٫۹ ۷۸٫۹ ۷۵٫۷
iQOO ۷۴٫۲ ۶۷٫۸ ۷۵٫۷ ۷۵٫۸
ردمی ۷۳٫۷ ۶۶٫۱ ۷۷ ۷۴٫۲
ویوو ۶۷٫۴ ۶۱٫۲ ۶۹٫۸ ۶۸٫۲
سامسونگ ۶۷ ۶۳٫۷ ۶۸ ۷۹

شاخص رضایت‌مندی چگونه محاسبه می‌شود؟

شاخص رضایت‌مندی (C-CSI) در واقع بر اساس سه چیز است؛ وفاداری کاربران، رضایت کلی و رضایت موردی. در رقابتی که بین اپل و هواوی در رده‌ی نخست و دوم شاهد هستیم، می‌بینیم که کاربران اپل به میزان ۸۶٫۸، به برند خود وفادار هستند. این بسیار بالاتر از امتیاز ۸۱ است که هواوی بدست آورده که البته با توجه به شرایط وخیم ایم شرکت به خاطر تحریم‌های سنگین آمریکا، اصلا جای تعجبی هم ندارد.

در دو مولفه‌ی دیگر یعنی رضایت کلی و رضایت موردی، امتیاز اپل به ۸۷٫۴ و ۸۴٫۶ رسید در حالی که هواوی در این بخش‌ها توانست امتیاز خوب ۸۸ و ۸۵٫۳ را کسب کند. بنابراین در مقایسه با اپل، هواوی فقط کاربران وفاداری ندارد در غیر این صورت خدماتی که به کاربران چینی ارائه می‌کند واقعا عالی است.

وفاداری کاربران به شیائومی حتی از هواوی هم بدتر است. امتیازی که شرکت در این بخش بدست آورد، ۷۶٫۳ است در حالی که در دو بخش رضایت کلی و رضایت موردی، امتیاز خوب ۸۶٫۶ و ۸۳٫۹ را کسب کرد. از این امتیازات، به خوبی می‌توان متوجه شد که کیفیت گوشی‌های شیائومی بالاست و از این حیث نگرانی خاصی وجود ندارد. فقط وفاداری است که گریبان‌گیر آن‌هاست. برای مثال اوپو توانست از لحاظ رضایت کلی، امتیاز خوب ۸۲٫۲ را کسب کند اما وفاداری کاربران به این شرکت فقط ۷۲٫۲ است.

تغییرات در شاخص رضایت‌مندی طی سه سال گذشته

در سال ۲۰۲۱، بهترین شرکت‌ها از لحاظ میزان رضایت‌مندی، به ترتیب اپل، هواوی، شیائومی، آنر، ویوو، وان‌پلاس، سامسونگ، اوپو و میزو بودند. در سال ۲۰۲۰، یعنی زمانی که هواوی تازه تحریم شده بود، در رده‌ی نخست قرار داشت و اپل، اوپو، سامسونگ، ویوو، شیائومی، میزو، آنر و لنوو را پشت سر خود می‌دید. در سال ۲۰۲۱، شیائومی و آنر توانستند رشد خوبی را تجربه کنند چرا که هر کدام به ترتیب سه و چهار پله صعود داشتند.

در بین این شرکت‌ها در مقایسه با سال ۲۰۲۰، وفاداری کاربران شیائومی در سال ۲۰۲۱ حدودا ۹ امتیاز افزایش پیدا کرد. رضایت‌مندی کلی هم ۵ امتیاز بیشتر شد و رضایت موردی هم ۵٫۵. آنر هم توانست ۷ امتیاز نظر کاربران را بیشتر جلب کند و آن‌ها را وفادار به خود نگه دارد. میزان رضایت کلی هم تا ۱۵ امتیاز رشد داشت و رضایت موردی هم ۹ امتیاز. در یک سال، این پیشرفت‌ها برای دو شرکت آنر و شیائومی واقعا خارق‌العاده بود هرچند در سال ۲۰۲۰ آنر یک پله سقوط را تجربه کرد.

نکته‌ی عجیبی که وجود دارد این است که غالب شرکت‌های چینی، از لحاظ میزان وفاداری مشتریان افت شدیدی را تجربه کرده‌اند. این در حالی است که میزان رضایت کاربران از آن‌ها بسیار بالاست. سامسونگ که کلا وضعیت بدی دارد. حال نمی‌دانیم چه اتفاقی در این کشور رخ داده که باعث شده رضایت از سامسونگ تا این اندازه کاهش داشته باشد اما هرچه که بوده، وفاداری ۶۳٫۷، رضایت کلی ۶۸ و رضایت موردی ۶۷٫۸ اصلا برای شرکت کره‌ای قابل قبول نیست.

فراز و نشیب شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند طی ۸ سال گذشته

در سال ۲۰۲۲، می‌بینیم که شرایط بعد از گذشت سه سال تقریبا ثابت شد و به پایداری رسید. اپل، هواوی، شیائومی و حالا هم آنر، از جمله شرکت‌هایی هستند که عملکرد خوبی در جلب رضایت مشتریان داشته‌اند و پیشرفت آن‌ها هم چنین چیزی را نشان می‌دهد. اما اگر برایتان جالب است بدانید طی ۸ سال اخیر چه اتفاقاتی در این زمینه رخ داده، در ادامه همراه ما باشید.

۲۰۱۵

در سال ۲۰۱۵، پیشرفت برندهای چینی بسیار کم بود. در این سال، با حضور نسبتا قدرتمند شیائومی در بازار چین، رتبه‌بندی شرکت‌ها از لحاظ میزان رضایت‌مندی به شکل زیر بود:

اپل

شیائومی

سامسونگ

نوکیا

هواوی

لنوو

در آن زمان، وفاداری کاربران به گوشی‌های اپل، رضایت کلی و موردی آن‌ها به ترتیب ۸۴٫۸، ۷۴٫۷ و ۷۰ بود. در حالی که این میزان برای شیائومی به ۷۷٫۲، ۷۰٫۲ و ۶۱٫۶ می‌رسید. نکته‌ی جالب اینجاست که حتی وقتی رضایت مشتریان از گوشی‌های اپل کم هم بود، باز هم وفاداری آن‌ها خیلی زیاد بود که نشان می‌دهد برای این شرکت، عوامل دیگری هم در تعیین میزان وفاداری دخیل هستند!

۲۰۱۶

در سال ۲۰۱۶، هواوی پیشرفت زیادی داشت. به صورت کلی از این سال تا سه سال بعد یعنی تا سال ۲۰۱۹، هواوی همچنان به رشد و شکوفایی خود ادامه داد و حدودا هم ۱۸ شرکت جدید به لیست اضافه شدند. اپل، هواوی، سامسونگ، شیائومی، LG، ویوو، سونی، نوکیا، موتورولا، اوپو، میزو، لنوو، Gionee، زد‌تی‌ای، تیانیو، HTC، هایر و کولپد، از جمله این شرکت‌ها بودند. در رقابت شدیدی هم که بین این شرکت‌ها در گرفت، نوکیا و لنوو توانستند بهتر از سال گذشته ظاهر شوند.

۲۰۱۷

در سال ۲۰۱۷ وضعیت بهتر از سال قبل شد. ۲۴ شرکت حالا در لیست قرار داشتند که به ترتیب شامل هواوی، اپل، ویوو، سامسونگ، آنر، LeTV، اوپو، شیائومی، میزو، LG، زد‌تی‌ای، Gionee، سونی، نوکیا، لنوو، موتورولا، TCL، دووی، هایر، تیانیو، چانگ‌هانگ، HTC، کولپد و فیلیپس می‌شدند. در این سال آنر و LeTV برای نخستین بار عملکرد خوبی از خود به نمایش گذاشتند و ویوو، اوپو و ZTE هم به رشد خود ادامه دادند.

۲۰۱۸

در سال ۲۰۱۸، روند رو به نزول شرکت‌ها آغاز شد. جایگاه شرکت‌ها از لحاظ میزان رضایت تغییر کرد و به شکل زیر شد:

اپل

هواوی

اوپو

سامسونگ

لنوو

Gionee

شیائومی

ویوو

فیلیپس

آنر

سونی

تیانیو

LG

میزو

هایر

نوکیا

موتورولا

HTC

TCL

ZTE

چانگ‌هانگ

کولپد

اوپو، لنوو، Gionee، فیلیپس و سایر برندها رشد خوبی را در مقایسه با قبل تجربه کردند در حالی که ویوو، آنر، LG، میزو، نوکیا، موتورولا و ZTE افت قابل توجهی داشتند.

۲۰۱۹

در سال ۲۰۱۹، ویوو، آنر، موتورولا، نوکیا و ZTE توانستند رشد خوبی را تجربه کنند. ۱۰ برند برتر از لحاظ میزان رضایت‌مندی در این سال شامل هواوی، اپل، ویوو، اوپو، آنر، سامسونگ، شیائومی، لنوو، سونی و فیلیپس می‌شدند که کم‌کم داشتند به برندهای تکراری هر سال تبدیل می‌شدند.

۲۰۲۰

در سال ۲۰۲۰، میزو تلاش کرد تا خود را به جمع ۱۰ شرکت برتر برساند و موفق هم شد. به صورت کلی در آن سال هواوی، اپل، اوپو، سامسونگ، ویوو، شیائومی، میزو، آنر و لنوو، بهترین شرکت‌ها از لحاظ شاخص رضایت‌مندی بودند.

۲۰۲۱

در سال ۲۰۲۱، آنر و شیائومی رشد بسیار خوبی را تجربه کردند. همچنین برندهای زیرمجموعه نظیر ردمی و iQOO هم توانستند خود را به لیست رسانده و همچنان هم در آن باقی بمانند.

نتیجه

از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲، می‌بینیم که تغییرات چشمگیری در لیست شرکت‌های برتر از لحاظ میزان رضایت‌مندی در کشور چین رخ داده است تا اینکه بعد از تقریبا ۸ سال، پایداری را در آن شاهد بودیم. دو نکته‌ی مهم در رابطه با این این لیست در طی چندین سال گذشته این است که سامسونگ هیچوقت موفق نشده به رده‌ای بهتر از سوم دست پیدا کند که آن هم فقط دو بار در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ رخ داده است. نکته‌ی دیگر هم ورود شرکت‌های زیرمجموعه به لیست است که نشان می‌دهد تا چه اندازه توانسته‌اند پیشرفت کنند و بهتر شوند.