به گزارش سایت طلا، آیین نامه واردات خودرو در تاریخ ۲۶ مرداد به تصویب هیئت وزیران رسید و در تاریخ سوم شهریور از سوی محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.
VID:20220826-491556141.mp4
متن ابلاغیه محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور به شرح زیر است:
"هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۱/۰۵/۲۶ به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:
۱- واردات خودرو با قیمت زیر ۲۰ هزار یورو (فوب) مجازاست؛ اولویت واردات با خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو (فوب) است.
تبصره ۱ - تخلیه خودرو بدون ثبت سفارش و تخصیص ارز ممنوع است.
تبصره ۲ - ارزش گمرکی بر اساس ماده ۱۴ قانون امور گمرکی (سیف) محاسبه خواهد شد.
۲ - خودروهای وارداتی صرفا در بورس کالا عرضه میشود. کارگروهی با مسئولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت و عضویت وزارت امور اقتصاد و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور، موظف است نرخ سود بازرگانی خودروهای وارداتی برحسب ارزش (فوب) را به گونهای تأمین کند که مابهالتفاوت قیمت پایه با قیمت پایانی در بورس کالا، معادل سود عادلانه باشد. کارگروه مذکور مجاز به تعیین علیالحساب سود بازرگانی در زمان ترخیص و تعیین سود بازرگانی قطعی در زمان فروش است.
۳ - وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است با هدف توسعه تولید خودروهای اقتصادی (حداکثر۱۰ هزاریورو) ضمن پیشبینی مشوقهای سرمایهگذاری و تولید، اقدامات مورد نیاز برای هدایت بخشی از واردات به سمت تولید و افزایش ساخت داخل را به عمل آورد. برنامه ساخت داخل واردکنندگان موضوع این بند، باید به تأیید وزارت صنعت، معدن و تجارت برسد.
۴ - واردات خودروهای سواری بصورت سرمایهگذاری خارجی (با تأیید سازمان سرمایهگذاری خارجی) برای استفاده در شبکه حملونقل عمومی مجاز است. دستورالعمل این بند توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری وزارت کشور تدوین وابلاغ میشود.
۵ - واردات خودرو برای شمارهگذاری در مناطق آزاد تجاری-صنعتی منحصر به خودروهای دونیرویی (هیبریدی) یا تمام برقی است. سرمایهگذاری و راهاندازی ایستگاههای شارژ بر عهده واردکنندگان است.
۶- سقف منابع ارزی مورد نیاز برای واردات خودروهای موضوع این تصویبنامه، به غیر از سرمایهگذاری خارجی، حداکثر معادل یک میلیارد یورو است.
۷ - منابع ارزی مورد نیاز این تصویبنامه از محل ارز حاصل از صادرات، رمزدارایی، سرمایهگذاری خارجی (با تایید سازمان سرمایهگذاری خارجی) و سایر منابع مورد تایید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تامین خواهد شد.
۸ -وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران (درخصوص مباحث مرتبط با آن بانک) دستورالعملهای اجرایی این تصویبنامه از جمله چگونگی تأمین و تخصیص ارز، مشخصات فنی، خدمات پس از فروش، انتقال فناوری و تعیین صلاحیتهای فنی و حرفهای واردکنندگان را تدوین و ابلاغ میکند.
۹ - وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است گزارش اجرای این تصویبنامه را در مقاطع زمانی سه ماهه، به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ارائه کند. "
رونوشت این مصوبه با توجه به اصل ۱۳۸ قانون جمهوری اسلامی ایران، برای اطلاع ریاست مجلس شورای اسلامی ارسال شده و به وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت کشور، وزارت اقتصاد و دارایی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی ابلاغ شده است.
به نقل از تسنیم، وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره اینکه آیا ورود خودرو به بازار بورس مشکل ایجاد نمیکند، گفت: سه سازوکار برای بحث خودرو وجود دارد که یکی قرعهکشی است. یک سری خودرو هم خارج از قرعهکشی عرضه میشود چون تولیدشان بالا رفته است.
رضا فاطمیامین افزود: یک سازوکار دیگر خودرو، بورس کالا است که قیمت پایه دارد و وارد بازار رقابت میشود که در این رقابت، قیمت واقعی، کاملا شفاف و مشخص است.
فاطمیامین درباره چرایی انباشت برخی تجهیزات در گمرک گفت: برخی افراد تجهیزاتی را بدون ثبت سفارش، وارد میکنند و این کالا در گمرک وجود ندارد و در بندر است. به دلیل اینکه ثبت سفارش انجام نشده در بندر میماند و به گمرک ربطی ندارد.
وی ادامه داد: انباشتی که قبل از گمرک میبینیم مربوط به تاجری است که مالش را انبار کرده و ممکن است ببرد، لذا واردات حساب نمیشود.
چرا قرعهکشی خودرو برداشته نمیشود؟
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین درباره اینکه چرا قرعهکشی خودرو که قرار بود ۱۴۰۱ برداشته شود هنوز برقرار است، اظهار کرد: گفته بودم در سال ۱۴۰۱ قرعهکشی حذف میشود اما اینطور برداشت شد که از آغاز سال قرعهکشی حذف میشود و این برداشت صحیح نیست. قرار بر این است که قرعهکشی خودرو در طول سال به تدریج حذف شود که در حال انجام است.
رضا فاطمیامین درباره آئیننامه واردات خودرو تصریح کرد: آئیننامه واردات خودرو نهایی شد و به جای خوبی رسید.
فاطمیامین افزود: چند قید در این آئیننامه لحاظ شده است. یکی اینکه وقتی خودرویی وارد میشود باید خدمات بعد از فروش داشته باشد. همچنین وقتی خودرویی وارد میشود باید انتقال فناوری صورت بگیرد.
وی تاکید کرد: هر کس این شرایط را ایجاد کند میتواند خودرو وارد کند و این منحصر به خودروسازان نیست.
وزیر صمت با بیان اینکه قرار نیست خودروهای لوکس وارد شود، ادامه داد: واردات خودروهای دست دوم هم طبق قانون ممنوع است.
فاطمیامین درباره اینکه آیا مشخص است که واردات خودروها از چه کشورهایی انجام میشود، گفت: بازرگانان مشخص میکنند که خودرو از چه کشوری وارد شود و قیدی در این خصوص وجود ندارد.
کدام خودروها به ایران میآیند؟
اقتصادنیوز گزارش داد، سخنگوی وزارت صمت با بیان این که واردات کالاهایی که تولید بالا دارند و رقابتپذیر هستند، مثل لوازم خانگی، باید آزاد شود و این موضوع در دست بررسی است، گفت: بر اساس آئیننامه واردات خودرو که جزئیات آن به زودی اعلام میشود، سقف قیمت خودروهای وارداتی ۲۰هزار دلار است.
امید قالیباف اظهار کرد: جزئیات آئیننامه اجرایی واردات خودرو بهزودی یعنی ظرف یک هفته آینده رسانهای میشود. وی گفت: هدفگذاری واردات خودرو برای دهکهای پایین است و تا ۲۰هزار دلار برنامهریزی شده است. به گفته قالیباف، برای واردات با خودروسازهایی همچون تویوتای ژاپن و همچنین شرکتهای خودروساز آلمانی، چینی و هندی مذاکراتی شده است.
با قطعی شدن سقف ۲۰هزار دلار برای خودروهای وارداتی هم اینک میتوان دامنه جستوجو برای این خودروها را بازتر کرد. البته باید توجه داشت که قیمت خودروها در بازارهای مختلف دنیا بر حسب شرایطی نظیر برخی تعرفهها، ذائقه مشتریان و به خصوص کم و زیاد شدن آپشنها میتواند متغیر باشد.
از سوی دیگر واردات خودرو به کشور ما تابع هزینههایی از قبیل تعرفه واردات یا مالیات بر ارزش افزوده است که برای اطلاع از جزئیات آن باید منتظر آئیننامه اجرایی واردات خودرو باشیم. به عنوان مثال، منطقی معاون وزیر صمت ۲۳ مرداد گفته بود که تعرفه واردات خودروهای اقتصادی تا ۲۰درصد کاهش مییابد. این موارد نیز به قیمت خودروها نسبت به قیمتهای جهانی خواهد افزود.
با این اوصاف، نگاهی به وب سایت رسمی برخی خودروسازان جهانی و قیمت مدل ۲۰۲۲ خودروها در بازارهای بزرگی نظیر آمریکا نشان میدهد که خودروهای قابل قبولی در محدوده قیمتی زیر ۲۰هزار دلار وجود دارند. بر این اساس جدول زیر نام و قیمت برخی از خودروهای در حدود ۲۰هزار دلار و کمتر را نشان میدهد. بدیهی است این جدول صرفا از نظر قیمت، خودروهایی را که امکان واردات دارند معرفی کرده و ممکن است برخی از این خودروها از جنبههای دیگر مثل حجم موتور، شرایط واردات را نداشته باشند که برای اطلاع از جزئیات آن باید منتظر اعلام جزئیات آئیننامه واردات خودرو بود.