سایت خبری طلا

درباره گران قیمت ترین سنگ جهان چه می دانیم؟

منبع: سایت طلا


بیشتر مردم می‌دانند که الماس‌ها سنگ‌های قیمتی و زیبایی هستند که هر انسانی آرزو دارد که یک انگشتر با نگین الماس داشته باشد.


به گزارش سایت طلا، بیشتر مردم می‌دانند که الماس‌ها سنگ‌های قیمتی و زیبایی هستند که هر انسانی آرزو دارد که یک انگشتر با نگین الماس داشته باشد، گرانی الماس در کنار باشکوه بودن آن موجب شده تا انگشترها با نگین الماس خیلی خاص به نظر برسند و کمتر کسی در دنیا وجود دارد که از این انگشترها استفاده می‌کند. اما چرا الماس گران و باشکوه است؟ این سؤال اکثر مردم است وقتی راجع به این سنگ گران‌بها فکر می‌کنند. با ما همراه باشید تا بیشتر درباره الماس‌ها صحبت کنیم.

الماس چیست؟

الماس یکی از جواهرات کمیاب دنیا است که در اعماق زمین به وجود می‌آید و چند صد کیلومتر زیر مکانی که شما ایستادید می‌تواند یک کارخانه الماس سازی باشد. این شیئ باارزش از فشرده شدن کربن به وجود می‌آید؛ درصورتی‌که شما بتوانید این فشار را خودتان تولید کنید می‌توانید زغال معمولی را به یک الماس گران‌بها تبدیل کنید.

مسئله فشار در تولید الماس بسیار مهم است؛ زیرا اگر این فشار از یک حد خاصی کمتر شود، کربن بر اثر فشار به گرافیت تبدیل خواهد شد. الماس‌ها به‌صورت طبیعی روی سطح زمین یافت نمی‌شوند و الماس‌هایی که روی سطح زمین می‌بینید، حاصل فعالیت کوه‌های آتش‌فشانی هستند. این کوه‌ها با فوران خود الماس‌های اعماق زمین را به سطح زمین منتقل می‌کنند.

الماس‌ها در ابتدای کار خیلی جذاب و درخشان نیستند و پروسه تراشیدن الماس خیلی روی زیبایی آن تأثیر دارد. درصورتی‌که این فرایند به‌خوبی انجام نشود الماس درخشندگی و زیبایی خود را از دست خواهد داد؛ به همین دلیل تراشیدن آن توسط یک تراش‌کار حرفه‌ای از واجبات است.

الماس برای اولین‌بار در کشور آفریقا جنوبی یافت شد؛ اما بیشترین الماس دنیا در کشور هند استخراج می‌شود و این کشور بیشتر بازارهای دنیا را پوشش می‌دهد. اگر قصد خرید الماس را دارید بهتر است که بعدها به پشتوانه مالی آن تکیه نکنید، زیرا شما وقتی که یک الماس را می‌خرید میزان قابل‌توجهی از قیمت آن کاسته شده و کم‌ارزش می‌شود.

چرا الماس گران و باشکوه است؟

به‌هرحال هر اتفاقی بی‌دلیل نیست و حتماً نکته‌ای در پشت این سؤال نهفته است، نکته‌هایی که به شما می‌گویند که چرا الماس گران و باشکوه است و فقط اقشار خاصی از جامعه به آن دسترسی دارند. در ادامه با ما همراه باشید تا دلایل گران بودن الماس را با یکدیگر بررسی کنیم.

کمیاب شدن الماس

الماس‌ها یکی از جواهرات کمیاب دنیا محسوب می‌شوند و نمی‌توانید به‌راحتی در بازارهای عادی سنگ آن را پیدا کنید. سنگ الماس به معنای واقعی کلمه کمیاب نیست؛ بلکه توسط فروشندگان این شیئ گران‌بها کمیاب شده است.

سالانه مقدار قابل‌توجهی الماس از اعماق زمین به بیرون کشیده می‌شوند و این خود نشان‌دهنده این است که الماس‌ها کمیاب نیستند. فروشندگان با افزایش دادن قیمت سنگ الماس موجب شدند تا با یک جواهر خاص و گران‌قیمت طرف باشیم؛ جواهری که هیچ انسان عادی توانایی خرید آن را ندارد.

البته قابل‌توجه است که تمامی الماس‌های استخراج شده از معادن قابلیت تولید شدن به یک جواهر زیبا و ارزشمند را ندارند. حدوداً 70 درصد از جواهرهایی که از اعماق زمین استخراج می‌شوند، قابلیت این را ندارند که عملیات تراش‌کاری روی آن‌ها اعمال شود و نمی‌توان از آن‌ها در صنعت جواهرسازی استفاده کرد.

زیبا بودن الماس

درصورتی‌که عملیات تراش‌کاری به‌خوبی انجام شود الماس به یکی از زیباترین جواهرات دنیا تبدیل می‌شود، جواهری که می‌تواند توجه هر انسانی را جلب کند؛ این جواهر آن‌قدر زیبا است که شما می‌توانید ساعت‌ها بنشینید و به آن خیره شوید.

الماس‌ها قابلیت این را دارند که نور را انعکاس دهند و همین انعکاس نور است که موجب زیبایی بیش از حد الماس‌ها شده است؛ همچنین تنوع رنگ‌های الماس موجب می‌شود تا هرکسی دوست داشته باشد که روی انگشتر خود یک نگین الماس داشته باشد.

بادوام بودن الماس

الماس‌ها از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند و هر عنصری نمی‌تواند روی آن‌ها خراش ایجاد کند، همین امر سبب می‌شود که این سنگ قیمتی از مقاومت بالایی برخوردار باشد و به همین راحتی خاصیت‌های خود را از دست ندهد، البته یک سری بی‌احتیاطی‌ها وجود دارند که موجب آسیب‌رسانی به سنگ الماس می‌شوند؛ اما درصورتی‌که آن‌ها را رعایت کنید این جواهر می‌تواند صدها سال برای شما کار کند.

چشمگیر بودن الماس

هرچقدر که الماس خالص‌تری داشته باشیم میزان درخشندگی آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد که این ویژگی باعث چشمگیر بودن الماس می‌شود. این جواهر گران‌بها می‌تواند توجه هر انسانی را به خود جلب کند، به همین دلیل ثروتمندان از این جواهر در میهمانی‌های خود استفاده می‌کنند.

موارد بالا دلایل محکم و قانع‌کننده‌ای هستند که نشان می‌دهند که چرا الماس گران و باشکوه است. این دلایل باعث شدند این جواهر به‌عنوان پادشاه دیگر جواهرها شناخته شود و از نظر محبوبیت جایگاه اول را در دنیا به خود اختصاص بدهد. درصورتی‌که سنگ الماس دارید بهتر است قدر آن را بدانید و بهتر از آن مراقبت کنید.

چگونه یک الماس را نگهداری کنیم؟

این جواهر جاذب خوبی است و به‌راحتی می‌تواند گردوغبار را به خود جذب کند، اگر نگین انگشتر شما از جنس الماس می‌باشد، بهتر است وقتی که با مواد شوینده کار می‌کنید انگشتر را از دستتان در بیاورید؛ زیرا این امر می‌تواند موجب آسیب‌رسانی به الماس شود.

از تماس الماس با چربی‌ها از جمله عرق بدن خودداری کنید، قرارگرفتن الماس در معرض این موارد به‌مرورزمان موجب می‌شود که یک‌لایه چربی و یا کثیفی روی الماس شما بنشیند و رنگ آن را تحت‌تأثیر قرار دهد. وقتی که این لایه روی الماس شما بنشیند از ورود نور به داخل الماس جلوگیری می‌کند و الماس شما دیگر آن درخشندگی و زیبایی سابق را نخواهد داشت.

کاهش پیداکردن درخشندگی الماس شما موجب می‌شود که قیمت آن به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا کند که این قضیه نتیجه‌ای جز ضرر مالی برای شما نخواهد داشت پس بهتر است که در حفظ و نگهداری الماس خود بسیار کوشا بوده و آن را در هر محیطی قرار ندهید.

چگونه بفهمیم که یک الماس اصل است؟

به علت اینکه این جواهر از قیمت بالایی برخوردار است، طبیعی است که سودجویان از این فرصت استفاده کرده و الماس‌های تقلبی خود را در عوض الماس‌های اصل به شما بفروشند؛ اما الماس‌های اصل دارای یک سری ویژگی‌های هستند که می‌توانند شما را در تشخیص الماس اصل از تقلبی یاری کنند.

در مرحله اول الماس را درون یک ظرف پرازآب قرار دهید، الماس‌های طبیعی دارای چگالی خیلی زیادی هستند و خیلی زود در آب فرومی‌روند؛ اکثر الماس‌های مصنوعی از پلاستیک ساخته می‌شوند که به علت چگالی پایین بر روی آب شناور می‌شود.

هرچه بازتاب نور بیشتر باشد الماس خالص‌تر و اصل‌تر است، آن را روبروی یک منبع نور قرار دهید و انعکاس نور آن را بررسی کنید. درصورتی‌که انعکاس نوری ندیدید و یا خیلی ضعیف بود نشان‌دهنده بی کیفیتی و یا غیر اصل بودن الماس است.

شما می‌توانید از تست مه برای تشخیص استفاده کنید؛ الماس رو جلوی دهان خود بگیرید و عمل ایجاد گرما با دهان را انجام دهید. این کار را به مدت 6 ثانیه انجام دهید و پس از 6 ثانیه آن را متوقف کنید. درصورتی‌که بخار نفس شما روی سطح الماس باقی‌ماندنشان می‌دهد که الماس فیک و تقلبی است؛ زیرا بخار بلافاصله از روی الماس اصل پاک می‌شود.

جمع‌بندی

در نهایت به سؤال چرا الماس گران و باشکوه است پاسخ دادیم تا شما بدانید که چرا باید هم‌چین بهای زیادی را برای پادشاه جواهرات دنیا بپردازید. همچنین ترفندهایی در این مقاله به شما آموزش داده شد تا بتوانید الماس اصل را از تقلبی تشخیص دهید؛ امیدواریم مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد.