گرانترین پیکان تاریخ به قیمت دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون!
بعضیها یاد گرفتهاند ۱۸ سال پس از توقف رسمی تولید پیکان، نمونههای دستدوم را بخرند، بازسازی کنند و با اغراق در استفاده از عنوان کلکسیونی، به قیمت بالای ۱۰۰ میلیون بفروشند
قیمت پیکان بهعنوان یک خودرو کلاسیک ممکن است به ۳۰۰ میلیون تومان برسد. این عدد را برای یک دستگاه پیکان اتومات مدل ۱۳۵۰ تعیین کردهاند. پیکان اتومات از نظر ظاهری شبیه پیکان دولوکس است، ولی موتوری با قدرت ۷۳ اسب بخار و گیربکس اتوماتیک چهاردنده رویش گذاشتهاند و شیشه جلو برقی است. با پول این پیکان اتومات آنتیک میتوانید همین الان بدون منت صف و قرعهکشی، از بازار آزاد یک رانا پلاس صفر کیلومتر، پژو ۴۰۵، ۲۰۶ تیپ ۲، کوییک پلاس اتومات، سمند سورن یا پژو پارس ساده بخرید.
به گزارش فرارو، فروشندههایی که احساس میکنند صاحب یک پیکان کلکسیونی هستند زیاد است. مثلا یکی قیمت پیکان مدل ۸۱ با کارکرد ۱۵۰ هزار کیلومتر را ۱۳۰ میلیون تعیین کرده و یک نفر دیگر انتظار دارد مشتری برای پیکان مدل ۸۰ حدود ۱۰۰ میلیون پول پرداخت کند.
محمدرضا پهلوی به نشانه دوستی با رهبر رومانی نیکلای چائوشسکو یک دستگاه پیکان مدل ۱۹۷۴ به او هدیه داد. این خودرو تقریبا ۵۰ سال بعد در یک مزایده عمومی با قیمت اولیه چهار هزار یورو عرضه شد و نهایتا یک کلکسیونر اهل رومانی موفق شده با پرداخت ۹۵ هزار یورو صاحب این پیکان کلکسیونی شود. در آن زمان هر یورو حدود ۲۷ هزار و ۹۷۵ تومان قیمت داشته است. به این ترتیب باید پیکان هدیه داده شده از سوی محمدرضا پهلوی به نیکلای چائوشسکو را با ارزش حدودی دو میلیارد و ۶۵۷ میلیون تومان، گرانترین پیکان تاریخ بدانیم
قیمت پیکان مدل ۵۴ که یک نمونه دولوکس محسوب میشود توسط فروشنده ۲۲۰ میلیون تعیین شده است. این یکی را میتوان با قاطعیت کلکسیونی نامید. هرچند کاملاً سرپاست و برایش معاینه فنی هم گرفتهاند. بین آگهیها یک پیکان مدل ۵۳ پیدا میشود با قیمت ۱۶۰ میلیون تومان. روی آن بازسازی کامل انجام شده و لوازم تعویض شده را با دقت از بازار جمعآوری کردهاند. اگر بتوانید با مسئله بازسازی کنار بیایید پیکان دولوکس مدل ۵۲ با رنگ فسفری را زیر نظر بگیرید. روی آن بوق کامیونی نصب کردهاند، چراغ کادیلاک انداختهاند و صندلی عقب را با کاوری از پوست بز پوشاندهاند. فروشنده اصرار دارد سند اولیه ماشین را هم تمیز و سالم نگهداری کرده و تحویل میدهد. قیمت این پیکان ۱۲۰ میلیون است.
نگاهی به بازار فروش پیکان دستدوم و کارکرده
قیمت پیکان کلکسیونی تقریبا اندازه کوییک پلاس اتومات، تولید امسال است
پیکان دولوکس دیگری را با قیمت ۱۳۰ میلیون میفروشند. مدل ۱۳۵۶ است و فروشنده خیلی روی تودوزی مخمل قرمز آن تاکید کرده. ۸۰ درصد ماشین بدون رنگ است و بقیه را لکهگیری کردهاند. شخص دیگری یک پیکان مدل ۵۴ را برای فروش گذاشته با قیمت ۱۸۰ میلیون تومان. با ۱۳۸ میلیون میتوانید پیکان جوانان کاربراتوری مدل ۱۳۵۸ بخرید که تودوزی آن را تازه عوض کردهاند و با بیمه، لاستیک نو و داشبورد بدون ترک تحویلتان میدهند.
در آگهی دیگری آمده یک دستگاه پیکان مدل ۱۳۵۷ را با قیمت ۱۱۰ میلیون تومان میفروشند. ظاهر این یکی بهشکل مشکوکی تمیز است. فروشنده در متن آگهی گفته برای بازسازی پیکان یکسال وقت صرف کرده و بدنه را پس از صافکاری اصولی و تغییر آلیاژ به آهن، کاملا رنگ کردهاند. بعد هم ریزدقیق هزینهها را نوشته است: شش میلیون صافکاری، ۱۵ میلیون رنگ، هشت میلیون خرج تعمیر موتور، سه میلیون تعمیر گیربکس، یک میلیون برای چهارشاخ گاردان، شش میلیون داشبورد، هفت میلیون صندلی و رودری، پنج میلیون پلیتها، ۲.۵ میلیون سپر و دیاق، دو میلیون کفکشی و تودوزی و موکت سقف، سه میلیون برای تعویض کامل برقکشی، چهار میلیون برای جلوبندی و کمکفنر، سه میلیون لاستیک، دو میلیون باتری و دینام، چهار میلیون شیشه، دو میلیون چراغ و راهنما، ۸۰۰ هزار تومان جلوپنجره، یک میلیون برای جعبه فرمان و...
پیکان در طول تاریخ چند مرتبه دستخوش تغییر و تحول شد. در اوایل دهه ۵۰ آن را با ظاهری شاد و اسپورت عرضه کردند و اسمش را پیکان جوانان گذاشتند. اواسط همان دهه با کمک کرایسلر رویش چراغهای جدید نسبت شد و با اینکه چراغها به ماشینی با نام سیمکا تعلق داشت، در ایران آن را پیکان بنزی صدا زدند. پیکان پژویی، پیکان ۱۶۰۰، پیکان سپر جوشن و پیکان انژکتوری نمونهای از تلاشها برای ادامه حیات این خودرو بودند.
قیمت پیکان چراغ بنزی مدل ۱۳۶۸ حدود ۱۱۵ میلیون تومان است. فروشنده با افتخار تمام هزینهها را فهرست کرده و نوشته چه چیزی را از کجا و چطوری تهیه کرده تا اصالت پیکان حفظ شود. مهم این است که بدانید آن را صفر تا ۱۰۰ بازسازی کردهاند. از مومپاشی داخل و خارج بدنه گرفته تا چوبکاری صندوق و داشبورد و ستونها. همچنین برایش رادیو اصلی ایرانناسیونال و چهارتا لاستیک دور سفید با رینگ مشهدی و قالپاق سکهای پیدا کردهاند. بین آگهیها یک پیکان جوانان نسبتا تمیز پیدا میشود. یکبار رنگ شده، اما فروشنده ادعا دارد بازسازی و تعویض توی کارش نیست. مدل ۱۳۵۶ است و قیمتش را ۱۵۰ میلیون تعیین کردهاند.
قیمت پیکان پژویی مدل ۱۳۷۰ برای خریدار ۵۵ میلیون است. فروشنده تاکید دارد باور کنیم اگرچه دور بدنه رنگ شده، اما سقف و ستون دستنخورده باقی مانده است. شاسیها سالم هستند، سرکمکها پوسیدگی ندارند و موتور از سال ۱۳۷۰ تا الان فقط یکبار جهت تعویض سرسیلندر باز شده است.
فروشندگان پیکان دستهجمعی تصور میکنند صاحب یک کالای لوکس و آنتیک هستند در حالی که شیوه قیمتگذاری پیکان درست مانند بقیه خودروهاست. قیمت پیکان مدل ۱۳۷۰ بهطور منصفانه و براساس عرف بازار باید بین ۲۶ تا ۲۸ میلیون تومان باشد. پیکان مدل ۱۳۷۱، ۱۳۷۲، ۱۳۷۳، ۱۳۷۴ و ۱۳۷۵ را با همین متر و معیار باید حداکثر بهترتیب ۳۰، ۳۲، ۳۴، ۳۶ و ۳۸ میلیون تومان ارزشگذاری کرد. قیمت پیکان مدل ۱۳۸۳ یعنی آخرین پیکانهای تولید شده، بهشرط بدون رنگماندن و کارکردی منطقی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار کیلومتر حدود ۵۲ تا ۵۶ میلیون تعیین است. با این حال بعضیها با رندی همین ماشین را میخرند، بازسازی میکنند و با اغراق در استفاده از عنوان کلکسیونی، زورشان را میزنند با قیمت بالای ۱۰۰ میلیون تومان بفروشند. چنین سرنوشتی در انتظار پراید هم خواهد بود؟