سایت خبری طلا

عجایب در بازار خودرو ایران؛ داغ دل لاکچری سواران ایرانی تازه شد

منبع: اکوایران


بازار خودروی ایران همچنان یکی از بازارهای نادر جهان است. بازار همچنان منتظر ورود محصولات جدید است در این میان لاکچری سواران ایرانی کمتر وضعیت بازار خودرو را پیگیری می کنند.


بازار خودروی ایران همچنان یکی از بازارهای نادر جهان است.

بازار همچنان منتظر ورود محصولات جدید است در این میان لاکچری سواران ایرانی کمتر وضعیت بازار خودرو را پیگیری می کنند. دلیل بی میلی آنها نیز مشخص است با توجه به سطح قیمتی 20 هزار یورویی که سیاست گذار خودرویی برای محصولات وارداتی در نظر گرفته، قرار نیست هیچ خودروی لوکسی از برندهای مطرح بین المللی وارد بازار شود. اما این بی علاقگی به پیگیری اخبار واردات دلیل نمی شود تا لاکچری سواران وطنی حسرت نخورند.  داغ دل لوکس سواران هر از گاهی که خبر رونمایی محصولی از برندی مطرح منتشر می شود تازه شده و مدتی ذهن آنها را مشغول می کند.  این روزها خبر رونمایی فراری از جدیدترین محصولش که یک خودوری 12 سیلندر با قیمتی حدود 395 هزار دلار تا 400 هزار دلار است بار دیگر توجه لاکچری سواران داخلی را به خود جلب کرده است.

فراری نام جدیدترین محصول خود را  Purosangue  گذاشته است. این کلمه در زبان ایتالیایی به معنای اصیل است. این محصول فراری اولین مدل SUV (شانس بلند) این خودروساز محسوب می شود.

چنانچه قیمت این خودرو را به تومان تبدیل کنیم با توجه به نرخ دلار که حول و حوش 30 هزار تومان برآرود می شود برای حضور در بازار ایران با شرط صفر بودن تعرفه ورودی و سایر هزینه ها حدود 12 میلیارد تومان قیمت می خورد. اما در حال حاضر لاکچری سواران با پرداخت این مبلغ چه خودرویی را در بازار داخل می توانند خریداری کنند؟

بررسی بازار خودرو نشان می دهد لوکس سواران چنانچه قصد داشته باشند این رقم را هزینه کنند، می توانند تویوتا لندکروز مدل 2017 را خریداری کنند. در حالی تویوتا لندکروز در بازار ایران قیمتش با فراری Purosangue  برابری می کند که دست دوم این خودرو با کارکرد زیر 50 هزار کیلومتر در بازار دوبی قیمتی حدود دو میلیارد و 200 میلیون تومان دارد (نرخ درهم هشت و 600 تومان محاسبه شده است)

این به آن معناست که لاکچری سواران ایرانی می توانند تویوتا لندکروز را در دوبی تنها با حدود 20 درصد قیمت آن در بازار داخل خریداری کنند.

آنچه سبب بروز این وضعیت شده سیاست گذاری هایی است که تلاش می کند بازار را متعادل کند اما بیش از گذشته به آن ضربه می زند. تلاش سیاست گذار برای حذف واسطه گری از بازار بیش از پیش منجر به رواج واسطه گری می شود.