سایپا در طراحی این خودروی جدید از کوسه الهام گرفت + تصاویر

گروه خودروسازی سایپا مدعی است که در طراحی خودروی اطلس از پوزه کوسه الهام گرفته شده است. در ادامه تصاویر این خودرو را خواهیم دید.

خبر را برای من بخوان

به گزاش سایت طلا، گروه خودروسازی سایپا مدعی است که در طراحی خودروی اطلس از پوزه کوسه الهام گرفته شده است. در ادامه تصاویر این خودرو را خواهیم دید.

گروه خودروسازی سایپا برنامه‌های بلندمدتی برای صنعت خودروسازی دارد و یکی از جدیدترین محصولات این شرکت، اطلس است که به زودی در چهار تیپ مختلف راهی بازار خواهد شد. به گفته مدیران سایپا قرار است دو تیپ از این خودرو با جعبه دنده دستی و دو تیپ دیگر با گیربکس اتوماتیک تولید شوند.

طراحی خودروی اطلس با الهام از پوزه کوسه

به گفته مدیر پروژه سایپا اطلس، با پشتیبانی و حمایت‌های مدیریت ارشد گروه، روند پیشرفت پروژه خودرو اطلس شتاب گرفته و در تاریخ 25 شهریور ماه سال جاری تولید 27 بدنه از آن در مرحله VIP آغاز شده است. علیرضا مصدقی در خصوص برنامه‌های شرکت سایپا و اهداف آن بیان داشته:

سایپا با توجه به نگاه توسعه‌ای که در کسب سهم بازار داخل و خارج دارد و همچنین تلاش در جهت افزایش رضایت‌مندی مشتریان، همواره به دنبال ایجاد تنوع محصول با کیفیت در بازار بوده و خوشبختانه بر این اساس توانسته سهم بازار را حفظ و ارتقا دهد و تغییراتی که در سال‌های اخیر در محصولات این گروه خودروساز ایجاد شده و منجر به تولید محصولات جدید شده است، مبین این موضوع بوده است.

مدیر پروژه اطلس همچنین توضیح داده که به همت مدیریت عامل جدید گروه خودروسازی سایپا و همچنین نگاه اقتصادی که ایشان داشته‌اند، موضوع سهم بازار و رضایت‌مندی مشتریان تقویت شده و خوشبختانه در حال حاضر با افزایش تیراژ رو به رو شده‌ایم. ایشان همچنین به روند پیشرفت تولید خودروهای سوار بر پلتفرم SP100 و نیز پلتفرم X200 اشاره کرده و افزوده:

بر همین اساس پروژه خودرو اطلس شروع و سعی شد در کنار افزایش کیفیت و ایجاد تغییر نسبت به گذشته، از نظر اقتصادی و رقابتی هم جایگاه خوبی را در بازار ثبت کند.

به اعتقاد مصدقی برای طراحی و تولید هر خودرویی یک الگوی منحصر به فرد و خاص وجود دارد و به همین دلیل است که در طراحی شاهین از پرنده شاهین و در طراحی کوییک اس از یوز ایرانی الگوبرداری شده است. همچنین گفته می‌شود برای طراحی و تولید خودروی اطلس از پوزه کوسه الهام گرفته شده و اگر به استایل چراغ، سپر و جلو پنجره نگاه کنید متوجه آن خواهید شد.

مصدقی در ادامه به طراحی اطلس اشاره کرده و تأکید کرده که تمامی مراحل طراحی این خودرو توسط مهندسان ایرانی حاضر در گروه سایپا انجام شده و همچنین در حین طراحی با برگزاری کلینیک‌های مشتری مداری سعی شده از نظرات و بازخوردهای مثبت آنها استفاده شود.

طبق آنچه مدیر پروژه سایپا اطلس بیان داشته، این خودرو مشخصاتی نظیر تریم داخلی دورنگ دارد که برای نخستین بار در محصولات این شرکت به کار رفته است. علاوه بر این آپشن می‌توان به سانروف یا سقف متحرکی اشاره کرد که نمای زیبایی به خودرو بخشیده است. گروه خودروسازی سایپا برای ایمن تر کردن این ماشین از سیستم کنترل پایداری و تشخیص نقطه کور بهره گرفته که به رانندگان کمک می‌کند تا رانندگی ایمن تری داشته باشند. مصدقی خاطرنشان کرده:

سیستم‌های صوتی و تصویری به روز، آنتن کوسه‌ای، صندلی‌های برقی برای بعضی تیپ‌ها، لامپ‌های جلو به صورت LED و ایجاد طرح جدیدی در چراغ‌های عقب که منطبق با خودروهای جدید دنیا است از دیگر مشخصات این خودرو است.

یکی از نقاط قوت این خودرو امکانات رفاهی و آپشن‌هایی است که در سایر محصولات سایپا وجود نداشته و بنابه درخواست مشتریان تعبیه شده است. از جمله این آپشن‌ها می‌توان به سنسور باران، آینه‌های برقی مجهز به گرم کن، سیستم روشنایی اتوماتیک، چراغ‌هایی که بعد از خاموش کردن ماشین تا مدتی روشن می‌مانند و مانیتور ۷ اینچی اشاره کرد.

جهت یادآوری باید تأکید کنیم که سایپا اطلس در ۴ تیپ تولید می‌شود که دو تیپ آن با گیربکس دستی (ساده و آپشن دار) و دو تیپ دیگر با گیربکس اتوماتیک (ساده و آپشن دار) راهی بازار خواهند شد. به گفته مدیر پروژه سایپا اطلس، پیش تر از گیربکس اتوماتیک در خودرویی نظیر کوییک استفاده شد و خوشبختانه مورد استقبال مشتریان واقع گشت.

البته تولید خودروی کوییک اتوماتیک به علت تحریم‌های آمریکا برای مدتی با مشکلاتی مواجه شد ولی ظاهرا سایپا این معضل را برای اطلس حل کرده و قرار است گیربکس اتومات برای این خودرو تعبیه شود. مصدقی اضافه کرده است:

براساس توجهی که به ارتقای کیفیت در محصولات گروه سایپا وجود دارد، برای خودرو اطلس هم دقت نظرهایی صورت گرفته و با بررسی مدل‌های نزدیک به این خودرو سعی شده که تغییراتی در آن ایجاد شود که بر همین اساس کاهش صدای موتور در داخل کابین که با نصب عایق‌های مختلف برطرف شده، نصب سیستم ESC یا کنترل پایداری و تشخیص نقطه کور را می‌توان نام برد که در کیفیت این خودرو تاثیر گذار خواهد بود.

به نظر می‌رسد زیر کاپوت سایپا اطلس پیشرانه ارتقایافته ام 15 پلاس تعبیه شده است. این موتور به گفته مصدقی از گذشته در دست تولید بوده و با ورودش به سبد محصولات گروه سایپا آغازگر تحولی عظیم در خانواده خودروهای مبتنی بر پلتفرم X200 خواهد بود. به بیان دیگر نه تنها اطلس خودرویی جدید است بلکه پیشرانه آن هم تازه وارد به حساب می‌آید.

بر اساس آنچه مدیر پروژه اطلس اعلام کرده، پیشرانه M15 پلاس نسبت به نمونه قبلی ارتقا یافته و هم قدرت اسب بخاری آن و هم گشتاورش بهبود قابل توجه پیدا کرده است. از دیگر قابلیت‌های این موتور می‌توان به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها اشاره کرد و باعث می‌شود گشتاور 8 نیوتن متر بهتر از پیش شود. همچنین مصرف سوخت این خودرو تا 5 درصد کاهش یافته است. مصدقی گفته:

تغییرات ایجاد شده دراین موتور بر روی سر سیلندر، منیفولد، میل سوپاپ، بلوک سیلندر، درپوش سوپاپ و حوزه یک پارچه ترموستات حرارتی است و با ورود این موتور به بازار طول عمر خودرو اطلس افزایش خواهد یافت چراکه در حوزه مصرف سوخت با استانداردهای کشور مطابقت دارد و این موتور بر روی خودروهای دیگر گروه سایپا هم قابلیت استفاده دارد.

۲۷ بدنه از این خودرو تا به امروز تولید شده که هم اکنون در مرحله رنگ آمیزی هستند و انتظار می‌رود تا مهر ماه سال جاری بدنه‌ها به مرحله مونتاژ اصلی برسند و سپس بتوان آنها را برای تست‌های جاده‌ای و دیگر آزمایش‌ها استفاده کنند.