سایت خبری طلا

اینجا نه خانه است، نه هتل / واحدهایی که حتی مشاوران املاک نمی گویند داخل آن چه خبر است

منبع: اقتصادنیوز


فرقی ندارد اسمش را چی صدا بزنید؛ هتلینگ آپارتمان، هتل مسکونی، هتل‌برج یا مجتمع مسکونی با ارائه خدمات هتلینگ. همه این‌ها به واحدهای مسکونی گفته می‌شود که ساکنانش را از انجام کارهای خانه‌داری بی‌نیاز می کند و شامل انواع خدمات رفاهی است.


به گزارش سایت طلا، فرقی ندارد اسمش را چی صدا بزنید؛ هتلینگ آپارتمان، هتل مسکونی، هتل‌برج یا مجتمع مسکونی با ارائه خدمات هتلینگ. همه این‌ها به واحدهای مسکونی گفته می‌شود که ساکنانش را از انجام کارهای خانه‌داری بی‌نیاز و طیف متنوعی از خدمات رفاهی را در محل سکونت‌شان فراهم می‌کند.

 روزنامه خراسان در گزارشی به موضوع هتل آپارتمانها پرداخته و مواردی را برشمرده است.

1. هتل مسکونی «گ»تهران

واحدهای 580متری 5خوابه، متری 112میلیون‌و800هزار تومان

هتل مسکونی «گ» تهران در زمینی به مساحت 1040مترمربع در 9طبقه، چنین امکاناتی برای ساکنانش فراهم می‌کند: فضایی برای قرارهای کاری، استخر، سونای خشک، سونای بخار و جکوزی، سالن ورزشی با تجهیزات کامل و دارای سیستم صوتی مدرن، سالن بیلیارد، اتاق ماساژ، سالن اجتماعات چندمنظوره مجهز به سیستم‌های مدرن صوتی و تصویری، سالن بیلیارد، فضای ویژه ورزش‌های خانگی مثل ایروبیک، باراسل، یوگا و پیلاتس، روف‌گاردن (بام سبز)، فضای سبز و محوطه‌سازی دارای فضاهای باز و مسقف برای استفاده در فصول گرما و سرما، Office room دوبلکس در طبقه همکف برای هر واحد به‌صورت مستقل، سیستم صوتی در لابی، سیستم هوشمند برای کنترل روشنایی، گرمایش، سرمایش و کنترل پرده‌ها، یک لاین آسانسور پرسرعت 10نفره مجهز به سیستم کدینگ (کد امنیتی مخصوص هر طبقه)، یک واحد 70متری دوبلکس سرایداری. از آن‌جایی‌که تمام واحدهای متری صدوچندمیلیونی این مجتمع به‌فروش رفته‌اند، مشاوران املاک دلیلی نمی‌بینند که چیزی درباره هزینه خدمات هتلینگ این مجتمع به بیرون درز کند.

2. هتل‌برج «دال» کرج

واحدهای150 تا 300متری، قیمت: نامعلوم

هتل‌برج «دال» نه در وب‌سایتش قیمت نوشته و نه در تماس تلفنی اطلاعات می‌دهد. وقتی از اپراتور می‌پرسم واحدها متری چند قیمت می‌خورند، می‌گوید: «باید دعوتتون کنم تشریف بیارید، از نزدیک پروژه رو ببینین و راجع به قیمت حرف بزنیم». به‌نظر می‌رسد این مجتمع ،راهبرد «قیمت‌گذاری براساس ذهنیت خریدار» را ترجیح می‌دهد. در وب‌سایت «دال» نوشته شده که این مجتمع بیش از۵۰ نوع خدمات هتلی به ساکنانش ارائه می‌کند: اتاق پزشک با پزشک مستقر و امکانات درمانی به‌صورت شبانه‌روزی، استخربام درکنار روف‌گاردن با امکان استفاده از حمام آفتاب، سه باغ عمودی 80 تا 100متری در سه طبقه مختلف، آرایشگاه مردانه و زنانه، خانه کودک با دسترسی به فضای سبز، اتاق خواب ساکت، سرویس بهداشتی مخصوص کودک و فضای بازی، سالن مراسم مجهز به امکانات صوتی، تصویری و آکوستیکی شامل لابی و رختکن مجزا، سینما، مجموعه تفریحی و شهربازی اختصاصی شامل بازی‌های فکری، کامپیوتری و بیلیارد، مجموعه ورزشی و آبی شامل استخر بانوان، استخر آقایان، استخر کودک، سونای خشک، جکوزی گرم، اتاق ماساژ و حمام سنتی، یک مجموعه هتلی شامل 9 واحد سوئیت با لابی اختصاصی و دسترسی مستقل و شبانه‌روزی برای پذیرایی از مهمانان ساکنان و خانه فرهنگ شامل اتاق آموزش، اتاق موسیقی و کتابخانه.

3. هتل‌برج «ب» مشهد

واحدهای 180 تا 650 متری، متری 80 تا 130 میلیون تومان

واحدهای 180 تا 650 متری این هتل‌برج هم مثل موارد قبلی، به امکانات ابتدایی (تعریف کلمه «ابتدایی» در این پرونده با آن‌چه در فرهنگ‌لغت آمده، متفاوت است) شامل رستوران، کافی‌شاپ، مجموعه‌های آبی و سالن ورزشی مجهز هستند که دیگر نیازی به تکرارشان نیست. اما بشنوید از خدمات ویژه‌ای که شباهت این مجتمع مسکونی را به هتل، انکارناپذیر می‌کند؛ یک پارک‌من، هر روز خودروی ساکنان را جلوی برج تحویل می‌گیرد، پارک می‌کند و هر زمان اراده کنند، مقابل مجتمع به آن‌ها تحویل می‌دهد. کارواش تمام‌اتوماتیک، خشک‌شویی مرکزی برای شست‌وشوی پوشاک ساکنان به‌صورت دوره‌ای و سیستم خانه‌داری که در آن افرادی به‌صورت دوره‌ای کار نظافت واحدها را انجام می‌دهند. تاکسی‌سرویس‌های اختصاصی برج، خدماتی مثل سرویس مدارس، سرویس کار، خدمات کارپردازی و دیگر جابه‌جایی‌های ساکنان و مهمانان آن‌ها را انجام می‌دهند. سیستم خدمات عمومی برج هم به‌صورت شبانه‌روزی آماده دریافت سفارش‌های خرید ساکنان و تحویل آن‌ها به در خانه‌شان است.

یک متر خانه-هتل

200 تا 300 میلیون تومان!

قیمت این خانه‌ها به‌طرز باورنکردنی بالاست اما آن چندصدمیلیونی که بابت هر مترمربع گرفته می‌شود، ربطی به خدمات هتلینگ ندارد و هزینه استفاده از این خدمات ویژه روی حق شارژ ماهانه حساب می‌شود. چه کسانی توانایی پرداخت چنین مبالغی را دارند؟

گفته می‌شود مشتریان هتل‌های مسکونی کارخانه‌دارها، پزشکان، تاجران، ورزشکاران و هنرمندها هستند.

با یک مشاور املاک در تهران تماس می‌گیرم تا اطلاعات بیشتری به‌دست بیاورم. «قاف» که یک آپارتمان 130میلیاردتومانی در تهران را آگهی کرده‌، به‌خیال آن‌که مشتری به تورش خورده‌است، مکالمه را گرم‌وصمیمی شروع می‌کند اما سوال‌ها را که می‌شنود، انگار احساس خطر کند، با شک  و تک‌کلمه‌ای پاسخ می‌دهد. می‌پرسم ساکنان این خانه‌ها بیشتر از چه قشری هستند، جواب می‌دهد: «از همه‌نوع قشری!» و در واکنش به تعجب و اصرارم برای دریافت پاسخ دقیق‌تر، در توضیح شغل ساکنان این خانه‌ها یک کلمه می‌گوید «بیزینس» و اضافه می‌کند اطلاعات شخصی مشتریانش را به کسی نمی‌دهد. قاف میانگین قیمتی هتل‌های مسکونی را بین متری 200 تا 300میلیون تومان اعلام می‌کند و سوالم درباره هزینه خدمات هتلینگ را بی‌پاسخ می‌گذارد. این همه رازداری برای چیست؟ با یک بنگاه معاملات ملکی در کیش تماس می‌گیرم، این‌بار درقالب مشتری.

جدال در آمریکا؛ نامه برجامی ۵۰ نماینده کنگره به بایدن

آقای «میم»، یکی از برج‌های مشهور در مجاورت دریا را به من پیشنهاد می‌کند که واحدهای 60 تا 200متری‌اش از متری 120میلیون تومان قیمت می‌خورد تا متری 300 میلیون تومان و خدمات هتلینگ اش را این‌طور توضیح می‌دهد: «استخر، کارواش و هر 15روز یک‌بار نظافت کامل خانه که هزینه‌اش روی شارژ حساب می‌شود». قبض آب و برق و گاز را هم همین حق شارژ پوشش می‌دهد که می‌شود به‌عبارتی، متری 28هزار تومان. یعنی اگر یکی از واحدهای 200متری را بپسندید، باید ماهانه حدود 6میلیون تومان هزینه هتلینگ بپردازید، با توجه به این نکته که خدمات هتلینگ این مجتمع به‌پای هتل‌های مسکونی که قبل‌تر ذکرشان رفت، نمی‌رسد. نکته مهم آن‌که تعداد این هتل‌های مسکونی در شهرهای بزرگ نه‌تنها کم نیست بلکه رو به‌ افزایش است. با دو پروژه‌ درحال ساخت در تهران تماس می‌گیرم که پیش‌فروش‌شان آغاز شده‌است؛ یکی در قیطریه و دیگری در الهیه؛ قیمت‌‌ها به‌ترتیب از متری 140 و 250میلیون تومان شروع می‌شود.»