دورنمای مثبتی برای طلا وجود ندارد

تحلیلگران به‌دنبال پایین آمدن قیمت طلا به زیر سطح 1650 دلار، دورنمای مثبتی را در کوتاه‌مدت برای آن متصور نیستند و عامل اصلی برای این پیش‌بینی بدبینانه را سیاست‌های سخت‌گیرانه بانک‌های مرکزی می‌دانند.

خبر را برای من بخوان

به گزارش سایت طلا،در حالی که سرمایه‌گذاران انتظارات خود را از یک فدرال رزرو بسیار تهاجمی در پایان سال تکرار می‌کنند، بازار طلا هفته را با کاهش نزدیک به ۹۰ دلار نسبت به بالاترین رقم ماه اکتبر خود به پایان می‌رساند.

قیمت هر اونس طلا امروز با 24 دلار کاهش نسبت به روز گذشته به 1646 دلار رسید.

بازدهی ۱۰ ساله خزانه‌داری آمریکا در روز جمعه از چهار درصد گذشت، در حالی که شاخص دلار آمریکا پس از آن که داده‌های کلان این هفته، دیدگاه افزایش بیشتر نرخ بهره را به جای تغییر از سوی فدرال رزرو تقویت کرد، به بالاترین حد در ۲۰ سال اخیر نزدیک شد. در پاسخ، طلا هم به زیر سطح ۱۶۵۰ دلار در هر اونس سقوط کرد، در حالی که معاملات آتی طلای Comex در ماه دسامبر با ۱.۷۴ درصد کاهش در روز گذشته به ۱۶۴۷ دلار و ۸۰ سنت رسید.

قیمت طلا و نقره همچنان رو به کاهش است. این فلزات گرانبها در تضاد با ارزش دلار پیش می‌روند. طلا نتوانسته در بحبوحه بی‌ثباتی‌های ژئوپولیتیکی و آشفتگی بازار، جایگاه خود را به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری ایمن حفظ کند.

گزارش اقتصادی مربوط به نرخ تورم در آمریکا که در روز پنجشنبه منتشر شد، احتمال ادامه سیاست‌های سخت‌گیرانه فدرال‌رزرو آمریکا در بالا بردن نرخ بهره را بیشتر کرده‌است.

به‌این‌ترتیب ارزش دلار بازهم بالا رفت و قیمت طلا را پایین آورد. بالا رفتن ارزش دلار خرید طلا را برای دارندگان سایر ارزهای دنیا گران‌تر کرده و تقاضا برای آن را کاهش می‌دهد.

تحلیلگران به‌دنبال پایین آمدن قیمت طلا به زیر سطح 1650 دلار، دورنمای مثبتی را در کوتاه‌مدت برای آن متصور نیستند و عامل اصلی برای این پیش‌بینی بدبینانه را سیاست‌های سخت‌گیرانه بانک‌های مرکزی می‌دانند. قیمت طلا در 7 ماه از 8 ماه گذشته رو به کاهش بوده‌است.

قیمت طلا در پایان هفته جاری حدود 90 درصد نسبت‌به اوج آن در ماه اکتبر پایین‌تر بوده‌است.

قیمت نقره امروز با 4.48 درصد کاهش به 18 دلار و 7 سنت رسید و پلاتین با 0.02 درصد کاهش 903 دلار و 6 سنت معامله می‌شود.