سه دلیل عمده افزایش قیمتها در بازار خودرو اعلام شد
بررسی روند قیمت انواع خودروهای پرتیراژ طی یک ماهه اخیر در بازار نشان میدهد که قیمت پرتیراژهای خودروسازان دو تا ۲۲ میلیون تومان افزایش قیمت پیدا کرده است.
بررسی روند قیمت انواع خودروهای پرتیراژ طی یک ماهه اخیر در بازار نشان میدهد که قیمت پرتیراژهای خودروسازان دو تا ۲۲ میلیون تومان افزایش قیمت پیدا کرده است. این افزایش بهای قیمت خودروها به گونهای است که قیمت محصولات گروه صنعتی ایرانخودرو حداقل شش میلیون تومان و حداکثر ۲۲ میلیون تومان افزایش داشته است.
به گزارش فرارو، قیمت رانا LX روز پنجشنبه پنجم آبان در بازار آزاد خودرو ۲۶۵ میلیون قیمت خورد. ارزانترین سواری ایران خودرو روز چهارشنبه با همین قیمت در بازار معامله میشد. این درحالیست که قیمتها در آخر هفته همراه با ثبات نسبی بوده و افزایش چندانی را تجربه نکرده است.
از سویی نسخه پلاس رانا را روز پنچشنبه معادل ۳۱۸ میلیون تومان خرید و فروش کردند و قیمت پژو پارس ساده به ۳۱۹ میلیون تومان رسیده است. بین محصولات سایپا نیز روز پنجشنبه پراید هاچبک ۲۰۷ میلیون تومان معامله شد. همچنین تیبا ۲ را ۲۰۴ میلیون تومان دست به دست کردند و مدلهای دندهای ساینا و کوییک بهترتیب ۲۰۷ و ۲۰۹ میلیون تومان ارزشگذاری شد.
به نظر میرسد با توجه به وضعیتی که این روزها در بازار خودرو وجود دارد، باید منتظر افزایش قیمتها با یک شیب ملایم بود، زیرا تمامی اخبار حکایت از آن دارد که چشم اندازی برای کاهش قیمت وجود ندارد و نباید حداقل در کوتاه مدت خریداران خودرو منتظر چنین رخدادی باشند.
در بازار خودرو چه خبر است؟
آخرین وضعیت بازار خودرو؛ سه دلیل عمده افزایش قیمتهافربد زاوه کارشناس بازار خودرو و با اشاره به اینکه قیمتها در بازار طی چند هفته اخیر با افزایش روبرو بوده است، اظهارداشت: «اگر بخواهیم دلایل عمده این اتفاق را بررسی کنیم، باید به عواملی همچون ادامه سیاستهای نادرست پولی دولت، رکود تورمی موجود و همچنین افزایش انتظارات تورمی در اقتصاد کشور اشاره کنیم. از سوی دیگر وضعیت داخلی و همچنین ابهامات گستردهای که در مورد احیای برجام وجود دارد، همگی مزید بر علت شده تا قیمتها در بازارهای مختلف از جمله خودرو طی چند وقت اخیر سیر صعودی به خود بگیرد.»
وی افزود: «دولت در چند سال گذشته همواره با کسری بودجه روبرو بوده که برای جبران این موضوع اقدام به انتشار اوراق قرضه و فروش گسترده آن، چاپ پول و استقراض از بانک مرکزی کرده، طبیعتاً این اقدامات موجبات افزایش نقدینگی و رشد تورم را فراهم آورده که نتیجه طبیعی آن افزایش قیمت خودرو بوده است.»
زاویه گفت: «بنابراین تا زمانی که دولت در سیاستهای پولی خود تجدیدنظر نکرده و هزینه ریخت و پاشهای خود را از جیب مردم پرداخت میکند، اجرای این سیاستها باعث افزایش قیمت کالاها و خدمات مختلف میشود، از سوی دیگر به دلیل رکود تورمی که در اقتصاد کشور وجود دارد، متاسفانه حجم خرید و فروش در بازار خودرو بسیار کم است، اما در سوی مقابل به دلیل تورمی که در اقتصاد کشور وجود دارد قیمتها به صورت اجتنابناپذیر بالا میرود.»
این کارشناس صنعت خودرو اضافه کرد: «از سوی دیگر علیرغم خوشبینیهایی که در ماههای گذشته برای احیای برجام به وجود آمده بود، با اتفاقاتی که افتاد عملا احیای برجام غیرممکن شده که این موضوع باعث افزایش انتظارات تورمی در جامعه شده است. طبیعتا در این وضعیت با افزایش قیمت دلار در بازار آزاد، قیمت خودرو نیز با افزایش روبرو شده است. بنابراین در چنین شرایطی برای آینده نیز نمیتوان چشمانداز روشنی از لحاظ ثبات و کنترل بازار و قیمت خودرو متصور بود. به نظر میرسد با ادامه وضع موجود قیمت خودرو به مرور بازهم با افزایش بیشتری روبرو شود.»
زاوه با تاکید بر اینکه در حال حاضر دولت خود بزرگترین تولیدکننده نقدینگی در کشور محسوب میشود، ادامه داد: «تا زمانیکه این وضعیت وجود داشته باشد، صحبت از مهار تورم شوخیای بیش نیست، زیرا دولت خود از این وضعیت آشفته اقتصادی نفع میبرد و میتواند با خلق نقدینگی کسری بودجه خود را جبران کند. بنابراین این وضعیت معلول سیاستهای کلان اقتصادی دولت است و تا وقتی که این وضعیت ادامه یابد افزایش قیمتها در تمامی بازارهای سرمایهای کشور از جمله خودرو ادامه خواهد یافت.»
وی عنوان کرد: «از طرف دیگر باید به این نکته اشاره کرد که برای سالهاست خودرو به عنوان یک کالای سرمایهای در کشور محسوب میشود و طبعاً این موضوع در افزایش قیمت اثر گذار بوده، زیرا در شرایط اقتصاد تورمی ایران افراد مختلف برای حفظ ارزش داراییهای خود اقدام به خرید خودرو به عنوان یک کالای سرمایهای میکنند، بنابراین تا زمانیکه خودرو از یک کالای سرمایهای به یک کالای مصرفی تبدیل نشود، بازار خودرو همچنان ملتهب باقی خواهند ماند.»