به گزارش سایت طلا، رنگ هایی مانند سفید، مشکی، نقره ای رنگ های عام پسند و محبوبی در بازار هستند و قیمت آن ها نسبت به رنگ هایی مانند قرمز، سبز، آبی، بژ، فسفری و دیگر رنگ های خاص ارزان تر است.
اغلب خودروها با رنگ های ساده و کم هزینه مانند مشکی و سفید رنگ آمیزی شده و روانه بازار فروش می شوند. این نوع از رنگ ها به صورت یک لایه معمولی بر روی بدنه ماشین قرار می گیرند. افزایش زیبایی و جذابیت ظاهری ماشین و حفاظت از بدنه خودرو در برابر خش و خط احتمالی و قیمت بسیار پایین و مقرون به صرفه، از مهم ترین ویژگی های رنگ های ساده محسوب می شود.
تنوع رنگ خودرو بسیار بالا می باشد و به همین دلیل بعضی اوقات خریداران برای انتخاب رنگ خودرو به مشکل بر می خورند. اگر بخواهیم رنگ های پرطرفدار را نام ببریم به ترتیب می توان گفت رنگ سفید، نقره ای و بژ نقره ای و مشکی براق جز پرطرفدارترین رنگ ها محسوب می شوند که شما می توانید با توجه به نوع سلیقه خود رنگ مورد علاقه خود را انتخاب کنید.
بیشتر خریداران ماشین رنگهای مرسوم و ساده سفید، مشکی، نقرهای و نوکمدادی را برای خودرو خود انتخاب میکنند.شاید جالب باشد بدانید رنگ سفید، رنگ موردعلاقه غالب ایرانیها برای خودرو است و دلیل پرطرفدار بودن آن هم این است که مردم اعتقاد دارند رنگ سفید به مراقبت کمتری نیاز دارد.هم کثیفی و گرد و خاک را کمتر نشان میدهد و هم خط و خشها در ظاهر خودروی سفید کمتر نمایان میشود. در حالی که روی خودروهای مشکی، نوک مدادی و سرمهای، خط و خش، قری و گرد و خاک بیشتر دیده میشود. از طرفی رنگهای تیره، نور آفتاب را بیشتر جذب میکنند و همین امر باعث میشود در فصلهای گرم، داخل اتاق خودرو به شدت داغ شود. این روزها تمایل مردم کشورمان به خرید خودروهای سفید، باعث شده خودروسازان بخش اعظم محصولات خود را با این رنگ تولید کنند.
مثلاً در سالهای اخیر حدود ۶۰ درصد از تولید خودروی پراید و L۹۰ به رنگ سفید بوده و از هر هزار خودروی پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷ که تولید میشود، حدود نیمیشان سفید است، این در حالی است که در سالهای اولیه تولید پژو ۲۰۶ در ایران، پرفروشترین رنگ آن نقرهای بود.
آمار منتشر شده از سوی نشریات و مجلات مختلف نشان می دهد که رتبه بندی پر طرفدارترین رنگ خودرو در جهان در سال ۲۰۲۱ به شرح زیر است:
بر اساس این گزارش؛ در هیچ کشوری جز ایران تا این حد خرید خودرو در رنگ های بی روح و خنثی مانند سفید و مشکی و رنگ هایی از این خانواده طرفدار ندارد. تمام شهرهای ایران پر از خودروهای سیاه و سفیدی بوده که شادابی و نشاط را از چهره شهرها گرفته و اتفاقا این موضوع توجه توریست ها را نیز به خود جلب کرده و برای بسیاری از مسافران خارجی که به ایران سفر می کنند، سوال شده که چرا در ایران مردم طرفدار خودروهایی با رنگ های خنثی و عمدتا سفید و مشکی هستند.
اگر نگاهی به گذشته داشته باشید متوجه می شوید که خودروهای کلاسیک و قدیمی تر در رنگ بندی متنوع و عمدتا شادی به بازار عرضه شده اند و کمتر کسی در آن زمان اقدام به خرید خودروهایی با رنگ های خنثی از قبیل سیاه و سفید می کرد. این که امروز مردم تمایل بیشتری نسبت به خرید خودروهایی با رنگ سفید و مشکی دارند، به معنای علاقه آن ها به این رنگ ها نیست. بلکه در گوش آن ها خوانده شده که خودروهایی با رنگ سفید و مشکی و رنگ هایی از این قبیل که عمدتا خنثی هستند، خوش فروش تر بوده و نقاشی آنها و ساختن رنگ بدنه آنها نیز ساده تر است. اما این نجوا را چه کسانی در گوش مردم زمزمه کرده اند؟ مثل همیشه پای دلالان در میان است.
پرفروش ترین رنگ خودرو
سوال پرتکراری که در بین کابران مطرح است این است که پرفروش ترین رنگ خودرو چه رنگی است؟ رنگ سفید جزء یکی از رنگ های پرفروش و پرطرفدار می باشد که در هنگام فروش هیچ مشکلی برای شما ایجاد نخواهد کرد. علاوه بر این ینگ سفید یکی از رنگ های عام پسند بوده و شما می توانید هرفردی را نسبت به خرید آن به راحتی متقاعد کنید.
در کنار رنگ سفید، رنگ مشکی هم از پرفروش ترین رنگ خودرو محسوب می شود. حال سوال اینجاست که چه عواملی باعث می شود که یک رنگ در بین کاربران محبوبیت زیادی پیدا کند؟
یکی از معیارهای لازم برای انتخاب رنگ خودرو مربوط به سلیقه شخصی خریداران برمی گردد و دومین معیاری که در انتخاب رنگ خودرو اهیمت بسیاری دارد نکات مربوط به رنگ خودرو است که در ادامه به آن اشاره می کنیم.
امروزه کمتر خودرویی با رنگ شاد در خیابان ها تردد کند و گویی شادابی از خیابان های شهر پرکشیده است. شاید تا به امروز تصور می کردید که خودروسازان داخلی خودروهایی رنگی تولید نمی کنند، اما واقعیت این است که خودروسازان پالت رنگی متنوعی برای محصولات خود دارند و این مشتریان هستند که برخلاف میل باطنی و سلیقه خود خودروهایی سیاه و سفید را خریداری می کنند.
بر اساس بررسی این رسانه معتبر خودرویی، برای چندین سال متوالی رنگ سفید محبوبترین رنگ در میان خودروها شده است.
در ایران هم رنگ سفید بسیار استفاده میشود و تقریباً بیشتر محصولات صنعت خودرو در ایران سفید است.
در چین هم مانند ایران رنگ سفید بسیار پراستفاده است و نزدیک به ۶۰ درصد خودروها رنگ سفید دارند. تنها ١٥درصد خودروهای ایران رنگی هستند و حدود ٨٥درصد مشتریان ایرانی ترجیح میدهند که خودروی سیاه و سفید داشته باشند.
از دلایل محبوبیت رنگ سفید، جذب کمتر گرما و دیر کثیف شدن است ضمن آنکه خشافتادگی هم در رنگ سفید کمتر مشخص میشود. شاید کمی عجیب باشد که در جهان هم حدود ۳۸ درصد خودروها سفیدند. پس از رنگ سفید، رنگ سیاه با حدود ۱۹ درصد دیگر رنگ محبوب در میان صاحبان خودروهاست. پس از رنگ سیاه، رنگ خاکستری سهم ۱۵ درصدی دارد.
بابک صدرایی؛ کارشناس صنعت خودرو در این رابطه گفت: ارزانتر بودن رنگ سفید و عمر طولانی این رنگ در انبارها در بالا بودن تعداد رنگ سفید در بازار بی تاثیر نیست. البته طی چند سال اخیر اتفاقاتی در بازار رخ داد و جامعه مصرف را به سمتی آورد که مشتریان بیشتر طالب رنگ سفید و مشکی شوند به طور مثال مردم اینگونه فکر میکنند که در صورت تصادف به راحتی میتوانند رنگ سفید یا مشکی را پیدا کنند تا اینکه به دنبال رنگ خاص متناسب با خودروی خود باشند.
وی ادامه داد: در بازار خودرو بین عقل و احساس باید عقل را انتخاب کرد بدین معنا که شاید دلتان ماشین خاصی را بخواهد ولی وقتی میبینید خدمات پس از فروش خوبی ندارد و یا اینکه قطعاتش گران است و رنگ آن پیدا نمیشود ترجیح میدهید خودرویی را بخرید که بعدها با مشکل مواجه نشوید. در ایران، خدمات پس از فروش به مانند خودروسازان قدرت ندارند به همین دلیل هر آنچه که به بعد از فروش موکول میشود، خریدار نگاه محافظهکارانهای خواهد داشت.
صدرایی خاطرنشان کرد: در کلینیکهای رنگ که برگزار میکردیم اکثریت مشتریان رنگ قرمز، آبی و یا سبز را دوست داشتند ولی به مرحله ثبتنام خودرو که میرسید با این استدلال که فروش خودروی رنگی کم است ترجیج میدادند رنگهای سفید، مشکی یا خاکستری را انتخاب کنند.
باور مردم با انتخاب خودروی سفید و مشکی است
وی با بیان اینکه گویا مردم به این باور رسیدهاند که خودرو باید سفید یا مشکی یا خاکستری باشد به دیدهبان ایران گفت: قدرت ریسک مردم در بازار پایین آمده و همه خریداران محافظه کارانه خرید میکنند. البته یک باوری هم مرسوم است که جوامعی که شادترند خودروهای رنگی زیادی دارند و جوامعی که محدودیتهای فرهنگی دارند بیشتر به سمت خودروهایی با رنگ خنثی میروند ولی این باور را نباید تعمیم داد زیرا در ایران نیز هستند افرادی که دوست دارند خودروی رنگی سوار شوند ولی گویا این موضوع به یک عرف تبدیل شده است که اگر فردی خودروی رنگی سوار میشود مردم با نگاه متفاوت و غریبی او را نظاره میکنند.
این کارشناس خودرو تصریح کرد: بالا بودن تیراژ رنگ سفید و مشکی خودروهای داخلی سبب شده این رنگها مقبولیت بیشتری در جامعه پیدا میکنند. از سوی دیگر ترس مشتریان از عدم دریافت مناسب خدمات پس از فروش هم بی تاثیر نیست به طور مثال اگر خودروی تصادف کند شاید چند ماه طول بکشد که رنگ با کیفیت متناسب با خودرو پیدا شود ولی رنگهای سفید و مشکی به راحتی در بازار موجود است.
مردم میترسند خودروی رنگی بخرند
صدرایی عنوان کرد: یکی دیگر از دلایل ازدیاد رنگهای سفید و مشکی این است که مردم با این استدلال که شاید موقع فروش، خودروی رنگی طالب نداشته باشد از خرید آن منصرف شده و به سمت خودروهای رنگ خنثی میروند که همیشه پرمخاطب بوده و در صورت نیاز مالی در کمترین زمان میتوان فروخت.
براساس این گزارش؛ یکی از مهم ترین فاکتورهایی که باید در انتخاب رنگ در نظر گرفت امکان دیده شدن ماشین در شب می باشد که بسیاری از رانندگان با آن درگیر هستند. از طرفی دیگر رنگ های روشن در فصول تابستان رنگ ها را منعکس کرده و باعث می شوند که در داخل خودرو سرنشینان گرمای کمتری را احساس کنند.
عامل دیگری که می تواند در محبوبیت رنگ ها تاثیرگذار باشد، استهلاک بالای برخی از رنگ ها می باشد. به طور کلی خودروهایی که دارای رنگ معمولی می باشند دارای استهلاک کمتری نسبت به دیگر خودروهایی که در ان ها از رنگ های محبوب استفاده شده می باشند.
نقرهای، رنگ محبوب خودرو در جهان نقرهای پرطرفدارترین رنگ خودرو در جهان است. شرکت رنگ دوپونت (DuPont) که یکی از اصلیترین تأمینکنندگان رنگ خودرو در جهان است، آمار جالبی در اینباره دارد. براساس این آمار، برترین و پرطرفدارترین رنگ خودرو در جهان، رنگ نقرهای با ۲۶درصد طرفدار از کل رنگهای موجود خودرو در جهان بوده است. پس از آن رنگ مشکی با ۲۴درصد دوم و نوکمدادی و سفید با ۱۷درصد سوم است.
سپهر زنگنه؛ کارشناس خودرو نیز در این رابطه گفت: در کشور ما، خودرو به یک کالای سرمایهای تبدیل شده و مشتریان تمایل دارند خودرویی را تهیه کنند که در فروش به مشکل برنخورند و از طرفی، رنگ سفید هزینه کمتری برای خودروساز دارد به همین دلیل خودروسازان رغبت بیشتری برای عرضه خودروی سفید، مشکی دارند چون هزینه خط رنگ در این صورت کاهش پیدا میکند.
وی ادامه داد: پس از سال ۹۷ و اعمال تحریمها که خودروسازان به دلیل قیمتگذاری دستوری تحت فشار و زیانده بودند تلاش کردند تا خودروهایی با تنوع رنگ به عنوان خودروی جدید به بازار عرضه کنند به طور مثال سقف خودرویی را قرمز یا مشکی کردند تا بدین روش قیمتها را افزایش دهند.
کیفیت رنگهای غیرسفید پایین است
این کارشناس خودرو تصریح کرد: کیفیت رنگهای غیر سفید خودروسازان پایین است. اکثر ماشینهای رنگ مشکی کرمانموتور و مدیران خودرو، سایپا و ایرانخودرو ضعیفتر از سایر رنگهاست به طور مثال ۲۰۶ مولتی کالر سقف رنگی، رنگ سقف بیکیفیتتر از بدنه است.
زنگنه عنوان کرد: آب و هوا نیز در انتخاب رنگ خودرو بی تاثیر نیست. با توجه به آب و هوای گرم ایران و شدت نور آفتاب، خودروی رنگی بیشتر در معرض خطر و سوختگی رنگ قرار میگیرد.
بالغ بر ۹۰درصد خودروهای کشور سفید و مشکی است
وی با بیان اینکه شاید بالغ بر ۹۰درصد خودروهای کشور سفید و مشکی است افزود: بیشترین دلیل انتخاب رنگهای سفید و مشکی، بحث خریدوفروش و دلالی و مهمتر از همه تعمیرات است. پیدا کردن رنگ سفید یا مشکی در صورت نیاز راحتتر از سایر رنگهاست. شما اگر قصد فروش ۲۰۶ سفید را داشته باشید شاید کمتر از ۲ روز فروخته شود ولی ۲۰۶ آبی یا سبز ممکن است چند هفته طول بکشد تا مشتری پیدا شود.
وی یادآور شد: طی ده سال گذشته تعداد خودروهای رنگی بسیار کم بوده و اگر هم بوده بیشتر خودروهای وارداتی بودند. قبلاخودروسازان چینی، ماشینهای رنگی عرضه میکردند ولی طی یکسال اخیر، مدیران خودرو اکثرا خودروهای سفید و مشکی روانه بازار میکند.
این کارشناس خودرویی بیان کرد: در کشورهای خارجی نیز به رنگهای سفید و مشکی و نقرهای گرایش دارند ولی با این حال خودروسازان دنیا، رنگهای دیگری را نیز حتی با استقبال کمتر عرضه میکنند ولی جای تعجب دارد که خودروسازان در ایران اکثرا رنگهای خنثی تولید میکنند.
در ادامه می توانید لیستی از پرفروش ترین رنگ خودرو را مشاهده کنید:
رنگ سفید
سفید یک رنگ نیست و طیف وسیعی از رنگ ها را روی بدنه خودرو ها به خود اختصاص داده است. این رنگ را می توان محبوب ترین رنگ خودرو در جهان معرفی کرد، شاید روانشناسی رنگ سفید نیز تاییدی بر این ادعا باشد. ایمنی بالاتر به دلیل دید بهتر حتی در مکان هایی با دید کم و انعکاس نور خورشید از جمله مزیت های این رنگ محسوب می شوند.
رنگ مشکی و تیره
مشکی نیز با قدرت تمام در لیست محبوب ترین رنگ خودرو جای می گیرد. این رنگ نیز جذابیت های خاص خود را دارد.
رنگ نقره ای
رنگ نقره ای تقریبا از رنگ های مشابه با خاکستری است که درخشش بیشتری نسبت به آن دارد. این رنگ نیز در لیست پر طرفدارترین رنگ خودرو جای می گیرد.
رنگ نقره ای درخشش قابل توجهی داشته و در عین حال وجود آن عاملی برای پرفروش تر شدن خودرو مورد نظر می شود. خودروهای رنگ نقره ای در بازار خودروهای دست دوم راحت تر به فروش می رسند.
رنگ آبی
آبی یکی از دسته رنگ هایی است که معمولا اکثریت کاربران با آن ارتباط برقرار می نمایند. بعد از رنگ سفید و مشکی فروش خودروهایی با رنگ آبی معمولا راحت تر است و به همین دلیل خیلی ها سراغ این رنگ برای خودرو خود می روند.
رنگ قرمز
قرمز همیشه مستعد انتخاب شدن به عنوان پر طرفدارترین رنگ خودرو را داشته است. این رنگ محبوبیت بسیار زیادی در میان کاربران ایرانی و خارجی دارد. خیلی از کاربران این رنگ را انتخاب می نمایند زیرا معتقدند که خودروهای رنگ قرمز معمولا سریع تر هستند.
رنگ طلایی
طلایی را نیز می توان در لیست پر طرفدارترین رنگ خودرو قرار داد. طلا گران بهترین فلز در دست مردم است. استفاده از آن روی خودرو باعث می شود تا خودرو مورد نظر گران تر و با ابهت تر به نظر برسد. البته نکته منفی در انتخاب این رنگ بالا بودن قیمت خودروهای طلایی رنگ است.
رنگ سبز
یکی دیگر از رنگ هایی که البته در کمتر خودرویی می توان آن را مشاهده کرد، و درصد کمی از کاربران به مست انتخاب آن می روند، سبز است. البته سبز طیف وسیعی از رنگ ها را به خود اختصاص می دهد. به صورت کلی استفاده از رنگ سبز به دلیل منعکس کردن نور خورشید در مکان های آفتابی رایج تر است. نوع شخصیت افراد نیز می تواند تاثیر قابل توجهی در انتخاب این رنگ داشته باشد.
رنگ خاکستری
رنگ خاکستری را می توان یکی از بهترین رنگ ها برای خودروها در نظر گرفت. اگر لیستی از محبوب ترین رنگ خودرو آماده کنیم، خاکستری و رنگ های مشابه با آن می توانند در اولویت های اصلی قرار داشته باشند.
رنگ زرد
رنگ زرد نیز یکی از رنگ هایی است که جلب توجه بسیار زیادی دارد. این رنگ به خوبی در شب ها دیده می شود. البته زرد را نمی توان به عنوان یکی از لیست پر طرفدارترین رنگ خودرو در نظر گرفت. اما به دلیل زرد بودن تاکسی ها و برخی خودروهای غیر شخصی به وفور می توان آن را در خیابان ها مشاهده کرد.
از اصلی ترین مزیت های این رنگ امکان تطابق پذیری راحت تر آن بعد از تصادف است. هم چنین این رنگ استهلاک کمتری نسبت به سایر رنگ های لوکس داشته و در نهایت می تواند انتخاب مقرون به صرفه تری باشد
رنگ قهوهای
برای کسانی که در محیط های نزدیک به طبیعت زندگی می کنند، این رنگ جذابیت های بیشتری دارد. البته قهوه ای را نیز نمی توان در بالای لیست پر طرفدارترین رنگ خودرو قرار داد.
بهترین رنگ برای فروش ماشین
رنگ هایی مانند سفید، مشکی، نقره ای رنگ های عام پسند و محبوبی در بازار هستند و قیمت آن ها نسبت به رنگ هایی مانند قرمز، سبز، آبی، بژ، فسفری و دیگر رنگ های خاص ارزان تر است.
از طرفی دیگر رنگ هایی مانند سفید و مشکی طرفدار زیادی داشته و اگر قصد فروش ان را داشته باشید به راحتی می توانند بفروشید اما برعکس رنگ های کمیاب طرفدار خاص خودش دارد و ممکن است در فروش خودرو شما را با کمی مشکل روبرو کند.
سوالی که ذهن بسیاری از کاربران را مشغول خودش می کند این است که چه رنگی را برای خرید ماشین خود انتخاب کنند که بتوانند آن را به راحتی بفرشوند. نه تنها در کشور ایران بلکه در کشور های خارجی هم رنگ سفید رنگ بورس است و اکثر افراد برای خرید ماشین این رنگ را انتخاب می کنند.
در واقع این رنگ یک رنگی است که همه پسند است و هر فردی از این رنگ خوشش می آید. البته درست است که در برخی از موارد رنگ سفید زیاد جالب به نظر نمی رسد و افراد به خرید خودرو های رنگی اقدام می کنند. البته که بعد از رنگ سفید رنگ مشکی بازار خوبی دارد و افرادی که خودرویی با رنگ سفید دوست ندارند ، رنگ مشکی را انتخاب می کنند.
بهترین رنگ خودرو کدام است؟
همانطور که مطالعه نمودید رنگ های خودرو متفاوت است و هر یک کاربردها و مزایا و معایب گوناگونی دارد. اما اینکه کدام رنگ خودرو بهتر است باید بگوییم انتخاب بهترین رنگ خودرو وابسته به عوامل و فاکتورهای گوناگونی می باشد. به طور مثال میزان هزینه ای که می خواهید پرداخت کنید، نوع خودرو، رنگی که می خواهید بر روی بدنه خودرو بزنید از جمله عواملی است که هنگام انتخاب رنگ بدنه خودرو باید مورد توجه قرار گیرد.
اگر می خواهید از بدنه خودرو در برابر خط و خش، باران، نور خورشید و موارد این چنینی محافظت کنید رنگ های سرامیکی از بهترین گزینه ها است. اگر خودرویی معمولی و مدل پایین دارد و نیاز به رنگ بدنه دارد توصیه می کنیم هزینه نکرده و از یک رنگ معمولی استفاده کنید.
بر اساس این گزارش؛ ایران خودرو قصد دارد این دیدگاه را در ذهن مشتریان تغییر دهد و به همین جهت مدتی پیش ۱۱ رنگ شاد و جذاب جدید را برای محصولات خود معرفی کرد که قصد دارد به زودی خودروهای خود را با رنگبندی جدیدی به بازار عرضه کند. ایران خودرو با مطالعه و تحقیق در خصوص ذائقه و سلیقه مشتریان این ۱۱ رنگ جدید را معرفی کرده و هدف این خودروساز از این اقدام زیباسازی فضای شهری و بخشیدن روح تازه به چهره شهرها بوده است.
این ۱۱ رنگ شاد و جذاب جدید محصولات ایران خودرو شامل مشکی آبنوس، سرمه ای متالیک، آبی کاسپین، صورتی، سبز کله قازی، سبز انگوری، نقره ای تیتانیومی، قهوه ای کادرو، آبی اقیانوسی قرمز ماتیکی و قهوه ای نسکافه ای بوده که قرار است به زودی پس از ایجاد ساز و کارهای لازم، این رنگ ها برای تمام محصولات ایران خودرو قابل سفارش باشد.
در حال حاضر تعداد خودروهای رنگی حاضر در ایران به مراتب نسبت به میانگین آمار جهانی پایین تر بوده و ایران خودرو در پاسخ به تقاضای بسیاری از مشتریان در خصوص عرضه خودروهای رنگی در رنگ بندی مختلف و شاد و همچنین شادتر کردن چهره شهرها و بهبود جلوه بصری آنها این رنگ های جدید را برای محصولات خود عرضه می کند. البته ایران خودرو ضمن اضافه کردن این رنگ های جدید به پالت رنگی محصولات خود، امکان تولید خودروهایی دو رنگ را هم دارد.
در حال حاضر پژو ۲۰۷ اتوماتیک و پژو ۲۰۶ تیپ ۳ و ۴ مجوز تولید به صورت دو رنگ را دریافت کرده اند و ایران خودرو این امکان را دارد که برخی دیگر از محصولات خود مانند تارا را نیز به صورت دو رنگ به بازار عرضه کند. تولید خودروهایی دو رنگ یکی از ترندهای روز در بازار خودروی جهانی محسوب می شود و بسیاری از خودروسازان معتبر جهانی محصولات خود را به صورت استاندارد یا آپشنال با تریم ظاهری دو رنگ به بازار عرضه می کنند.
در پایان؛ به این جمعبندی میرسیم که رنگ های مختلفی برای رنگ آمیزی خودرو وجود داشته و هر کدام طرفداران خاص خود را دارند. رنگ های قرمز، طلایی، قهوه ای، سبز، خاکستری، آبی، زرد، نقره ای، سفید و مشکی به عنوان پر طرفدارترین رنگ خودرو شناخته می شوند ولی ما در خیابان های ایران شاهد بالا بودن تعداد خودروهایی با رنگ بی روح؛ سفید، مشکی و خاکستری هستیم. وجود بازار انحصاری و تضمین شده برای خودروسازان موجب شده تا توجه به تنوع رنگ به اولویت آخر آنها تبدیل شود بهگونهای که در شرایطی که برخی از مشتریان امکان خرید خودرو به قیمت رسمی با رنگهای محدود فعلی را هم ندارند خودروسازان دلیلی برای حرکت به سمت تنوع رنگ تولیدات نمیبینند.