به گزارش سایت طلا ،رادیو اقتصاد در برنامه روزی نو، گفتگویی با مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران، درباره افزایش تعرفه تلفن ثابت گفتگویی انجام داده است.
این گفتگو به شرح ذیل است.
مجری: ماجرای بخشنامهای که وزیر صنعت، معدن و تجارت صادر کردند و قیمت تلفن را برای همه صاحبان امتیاز خط ثابت افزایش دادند و گفته شد به خاطر این که سالها گران نکردیم برای این که از قافله عقب نمانیم بهتر است این کار صورت بگیرد، واقعا هیچ روش دومی نبود که مردم را ملزم کنیم و حتما باید ۴۴۴۴ دقیقه صحبت کنید با این قیمت و اگر هم صحبت نکردید هم است که است.
آقای بیدخام : شما فرمودید که حدود ۱۲ سال است که تعرفه حوزه تلفن ثابت تغییری نکرده است در این چند سال اخیر در حوزه برق حدود هزار درصد بالا رفت، حوزه آب حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد.
مجری: میخواهم بگویم از نظر شکلی و اساسی با هر دوتاش متفاوت است کاری که مخابرات کرده است.
آقای بیدخام : دستورالعملی را ستاد تنظیم بازار براساس پیشنهاد کمیسیون تنظیم مقررات و موافقت شورای رقابت به ما ارسال کرد.
مجری: البته لزوما ممکن است آن دستور هم درست نباشد.
آقای بیدخام : آن دستورالعملی که به ما ابلاغ شد براساس کار کارشناسی کمیسیون تنظیم مقررات و شورای عالی رقابت بود طبق مصوبههای ۳۲۷ و ۴۶۶، این دستور العمل براساس کار کارشناسی که کمیسیون تنظیم مقررات و شورای عالی رقابت انجام شد تنظیم و به ما ابلاغ شد، در آن جدول ۲۰، ۱۵ و ۱۰ هزارتومان با آفرهایی برای مشتریان محترم و این جدول به ما ابلاغ شد که از ابتدای شهریور ماه انجام دهیم و داریم انجام میدهیم و دیروز هم مصوبه ۳۸۸ سازمان تنظیم مقررات آمد یعنی وزارت ارتباطات مجددا تائید کرد و این مصوبه برای انجامش و تاکید بر انجامش برای ما ارسال شد، این جدول را ستاد تنظیم بازار برای ما ارسال کرد با فرمولی که دارند.
مجری: ستاد تنظیم بازار بر چه اساسی به خودش حق میدهد که شهروندان را مجبور کند که باید بیست هزار تومان به من بدهید، در حالی که شهروندان حق امتیاز ثابت را به شما دادند و شما برای تامین این معمولا وقتی استفاده میشود باید هزینهها بالا برود معمولا همین ماجرا است و تلفن همراه هم میتواند بگوید، چون آنتن بی تی اس گذاشتم و آنتنها مثلا در سطح دنیا قیمتش این مقدار است و از این داستانها، اگر این طور باشد باید وزارت نیرو بیشتر بگوید من پول میخواهم.
آقای بیدخام : این پاسخ شما را من نباید بدهم ستاد تنظیم بازار، ولی یک نکته را خدمت شما عرض کنم.
مجری: نه، آقای دکتر مدافع مردم وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات است او نباید اجازه دهد که چنین مشکلی برای مردم پیش بیاید.
آقای بیدخام : شما از یک خط تلفن چه صحبت کنید چه نکنید هزینه نگهداری دارد یعنی هزینه فضا، پاور و هزینه نیروی انسانی باید بدهیم که این خط متعادل بماند یعنی پایدار بماند تا مشتری بتواند استفاده کند، الان چه مشترک محترم چه صحبت کند چه نکند من مخابرات باید این هزینه را بدهم، ما پیشنهادات مختلفی را ارائه دادیم برای بحث تغییر تعرفهها ما یک مدل خاصی که دوستان به این مدلی که الان ارسال کردند رسیدند و به ما ابلاغ کردند. [افزایش تعرفه تلفن ثابت]
مجری: قبول دارید که همه این آقایان در سازمان تنظیم مقررات و شورای عالی رقابت که واقعا جای تعجب دارد گذاشتند همه حرفها و کارهایشان را انجام دادند و تصمیم آخر را گفتند یعنی مردم نامحرم بودند که ما داریم چنین تصمیمی میگیریم و کشور هم کارشناس دیگری ندارد به جز آن چند نفر.
آقای بیدخام : به هرحال الان مجری انجام این کار در کشور در حوزه ارتباطات، کمیسیون تنظیم مقررات، شورای عالی رقابت و ستاد تنظیم بازار است.
مجری: به عبارت دیگر یعنی همین است که هست.
آقای بیدخام : به هرحال این دوستان هستند که تصمیم گیری و ابلاغ میکنند، مسئله این است که مردم از این بابت گله میکنند و ما هم انعکاس دهنده گله مردم هستیم مردم میپرسند راه حلهای دیگری از باب هزینههای استفاده شده است اگرقرار باشد قیمت فقط آبونمان برای خط ثابت ۲۰ هزار تومان باشد این ماجرا چه میشود؟ مضافا این که اگر این قیمت تمام شده است پس برای چه آن طرف اجازه مصرف میدهید؟ میگویید اگر این را مصرف کنید ما خوشحال میشویم یک جای این قضیه از نظر منطقی جور در نمیآید.
خدمتتان عرض کردم به هرحال پاسخ این قضیه را ستاد تنظیم بازار و دوستان باید بدهند، ما فرمولهای مختلفی را پیشنهاد دادیم در این دو سال اخیری که گذشت ما مدلهای مختلفی پیشنهاد داده بودیم.
مجری: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که عصر حاضر در سراسر جهان متعلق به او است یعنی کل سیستمها در سراسر جهان در دست شما میچرخد. یعنی اجزای این حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات میچرخد، پیشنهاد مطلوب شما و مطالعه شده و مردم محور شما چه بود که به قول قدیمیها نه سیخ بسوزد نه کباب.
آقای بیدخام : ما پیشنهاداتمان را از سالهای قبل دادیم وقتی شما ۱۲ سال تعرفه ات تغییر پیدا نمیکند و در یک زمان تغییر خاصی پیدا میکند قطعا هجمهای به آن مجموعه واردمی شود ما در ۱۲ سال گذشته مدلهای مختلفی را برای بحث تعرفه گذاری در شهرها و استانهای بزرگ پیشنهاد دادیم، ولی مورد موافقت قرار نگرفت شاید دو دوره قبلی دولتهای محترم پیشنهادهای مختلفی ارائه دادیم، ولی دوستان با این قضیه موافق نبودند و به همین خاطر شرکت مخابراتی ایران به شدت آسیب دید.
مجری: این که گفته شده اگر مردم نپردازند ورشکست خواهد شد یا اگر این تصمیم را نمیگرفتند مخابرات ورشکست میشد همین موضوع است؟
آقای بیدخام : من دیدم وزیر محترم فرمایشی کرده بودند که اگر منافع مالی شرکت مخابرات ایران تامین نشود، شرکت مخابرات ورشکسته میشود قطعا همین طور است الان ما در سال ۱۴۰۰ دو هزار میلیارد تومان ضرر داشتیم یکی از مهمترین دلایل آن عدم سنخیت این تعرفهها بود یعنی درآمد با تعرفهها نمیخواند، من مثالی بزنم الان قیمت تمام شد یک تلفن ثابت در شهر تهران حدود ۵ میلیون تومان است، ولی تعرفهای که من مخابرات دارم ۲۱۴ هزار تومان است این فاصله خیلی فاصله زیادی است، الان بعنوان مثال سال ۱۴۰۱ وزارت کار ابلاغ کرد که میانگین ۵۷ درصد حقوق کارکنان را بالا ببرید مگر به همان نسبت درآمد ما بالا رفته است؟ ولی من مجبورم قانون کار است و باید اجابت کنم این کار را انجام میدهم، ولی این فاصله چگونه باید جبران شود؟
مجری: در مدیریت ما مدیریت منابع را داریم که میشود هزینه تمام شده شما روی دقیقه و ثانیه مکالمات و استفاده از خدمات میآید الان تعارضی در این مصوبه وجود دارد و استدلال این است که هزینه تمام شده ما برای هر خط ۲۰ هزار تومان است، ولی در عین حال ما ۴۴۴۴ دقیقه هم مجانی میتوانیم از این استفاده کنیم یعنی با پولی که میدهید و اگر استفاده نکنید هم باید بپردازید، این هرکاری میکنیم جفت وجور نمیشود بعلاوه این که ما در عصر فناوری با گسترش فیبر نوری هزینهها پایینتر میآید یعنی شما همین مبالغی که میگرفتید شاید با جایگزینی فیبر نوری متفاوت میشد.
آقای بیدخام : الان یک پورت فیبر نوری در کشور ما حدود ۱۵۰ دلار در میآید، ولی درآمد حاصله چقدر است؟ سه دلار است و اصلا با هم سنخیت ندارد الان قیمت تمام شده یک پورت فیبر نوری بسیار بالا است و واقعا منابع مالی اش را شرکت مخابرات ایران ندارد که بتواند توسعه کافی را دهد که فرمایش شما اجابت شود.
مجری: بگذارید بگویم ببینید با بقیه قسمتها مانند مترو و راهها و بسیاری از اینها منابع دولتی است در سراسر جهان که به کار میآید و بعدا اینها تامین هزینه میشود، ولی شما روی یک پورت فیبر نوری چند خط سوار میکنید؟
آقای بیدخام : بستگی به آن فیبر دارد متفاوت است، یک نکتهای این جا است که ما قطعا نیازمند حمایت دولت در این زمینه هستیم همه اپراتورهای دنیا آنهایی که خصوصی شدند قطعا دولتها از آنها حمایت میکنند، ولی ما این قضیه را کم رنگتر در کشورمان میبینیم.
مجری: ممنون از توضیحاتتان، پس فعلا این لایتغیر است و باید بپردازیم.
آقای بیدخام : این مصوبه که به ما ابلاغ شده واز شهریور ماه داریم انجام میدهیم.
مجری: اگر نپردازیم؟
آقای بیدخام : مشمول مصوبات سازمان تنظیم مقررات میشود قطع یک طرفه، قطع دو طرفه و نهایتا تخلیه تلفن ثابت.
مجری: اگر بخواهد کسی دوباره خط بگیرد همان قیمت است یا تغییر میکند؟
آقای بیدخام : نه همان قیمت مصوب است.
مجری: یک موقعی مجددا میرسیم خدمتتان که باز ببینیم آیا بازخوردی از این موضوع است؟ آیا تغییری در زیرساختها پدید آمده؟ یا افرادی ممکن است خطوطشان را برگردانده باشند با گسترش خطوط تلفن همراه یا نه؟ برایتان ایام خوبی آرزو میکنم ممنون از شما.