به گزارش سایت طلا،آقای محمد حسین رحیمی دبیر اتحادیه لوازم خانگی در برنامه رادیویی در خصوص سوالی مبنی بر اینکه که خیلی از شنوندگان مطرح است که هنگام خرید یک کالا در قالب های مختلفی که ذیل اتحادیه شما هست لوازم خانگی چطور می توانند از اصالت آن کالا مطلع بشوند باید چه کار بکنند? گفت: خدمت شما عرض بکنم که وقتی که یک کالای تولید داخل خرید می کنند، باید در جریان باشند که کلیه کارخانجات داخلی دوتا معرفه دارد که یکی کد شناسایی کالا یکی کد رهگیری کالا.
الان در حدود دو سال تا دو سال و نیم است این کد ها بر روی یک لیبل پشت دستگاه نصب شده وقتی شنوندگان شما می خواهند کالا به خرند فوری از طریق موبایلشان بیایند ستاره ۴ ستاره ۷۷۷۷ مربع را بگیرند و کد شناسایی کالای موردنظرشان را بزنند در داخل یا کد شناسایی یا کد رهگیری با زدن هر کدام از این کد ها فوری کارخانه تولید کننده تاریخ تولید گارانتی مدت زمان گارانتی همه مشخص می شود.
رحیمی دبیر اتحادیه لوازم خانگی: بلافاصله پاسخ می آید یعنی کل این ماجرا یک چیزی در حدود شاید حداکثر یک دقیقه طول بکشد این یک طریق است و یک طریق دیگر هم از طریق سامانه جامع گارانتی باز از طریق موبایل شان وارد سامانه جامع گارانتی وزارت صمت بشوند نوع کالا را بزنند مثلاً فرض بگیرید بزنند یخچال فیلور یخچال اسنوا مشخصات آن یخچال می آید و از این دو طریق خیلی کامل دقیقاً اصالت کالا را رهگیری میکنند و بدانند کالا توسط کدام شرکت و در چه مدت زمان پیش تولید شده و به بازار عرضه شده دستگاه هایی که این دو کد را ندارند یعنی کد شناسایی کالا و کد رهگیری را ندارند دقیقاً از نظر ما میگوییم این دستگاه ها دستگاه های زیر پله ای هستند یعنی دستگاههایی که توسط کارخانجات بدون نام و نشان یا کارخانجات اصطلاح از زیر پله ای ساخته شده که ما توصیه می کنیم از خرید این نوع کالا ها خودداری کنند چون نه خدماتی دارد نه گارانتی دارد نه حمایتی از آنها می شود و نکته آخر اینکه می خواهم ذکر کنم خدمت شنوندگان شما امروز در سطح تهران یا در سطح شهرستان ها نمایندگی کارخانجات وجود دارند.
سعی کنند کالاهای خودشان را از نمایندگی ها بروند و بخرند چون طبیعتاً نمایندگی ها دارای کدهای رهگیری اتحادیه هستند و اینها کالای بدون اصالت را نمیتوانند بفروشند .
همه گروه های کالایی الان ملزم به این روند هستند؟
رحیمی دبیر اتحادیه لوازم خانگی: تمام گروه های کالایی ملزم به رعایت این هستند اگر کارخانه ای نمیکند خارج از ضوابط دارد کار می کند.
حالا این توضیحی که شما دادید فقط برای کالاهای ایرانی هست یا شامل کالاهای غیر ایرانی هم می شود ؟
رحیمی دبیر اتحادیه لوازم خانگی: کالاهای خارجی که ما الان حدود سه تا چهار سال است که کالای خارجی وارد نمی شود اگر هم وارد می شود کالاهای قاچاق است.
یعنی اینها هیچ گارانتی ندارند ؟
رحیمی دبیر اتحادیه لوازم خانگی: طبیعتاً آنها همان کالاهایی هستند که گارانتی ندارند و با خرید آن مردم گرفتار می شوند .
اگر فروشنده مدعی این باشد که گارانتی دارند چی ؟
رحیمی دبیر اتحادیه لوازم خانگی: ببینید اینها همه گارانتی های متفرقه است، گارانتی های اصیل نیست اینها این دستگاه ها وقتی وارد می شود در مورد وارد شدنش بحث زیادی است به چه طریقی وارد می شود از طریق کولبری وارد میشود از طریق مرزی وارد می شود می آیند خدماتی را پولی می گیرند و این گارانتی ندارد تضمین این دارد که وقتی قطعه خراب شد قطعه داشته باشند که بیایند بگذارند روی این دستگاه سوار کنند پس آن گارانتی ها به هیچ عنوان مورد تایید نیست.
حالا یک نکته اگر که خریدار یک پیرمردی مثل من باشد که اصلاً موبایل ندارد وارد مغازه شده باشم چطوری می توانم این روند استعلام را پیگیری کنم؟ مثلاً من عصر جمعه رفتهام خرید اتحادیه نیست که بتوانم کمک بگیرم؟
رحیمی دبیر اتحادیه لوازم خانگی: پس راه وجود ندارد پس بیاید بروند از نمایندگی خرید کنند بروند از طریق فروشگاههای بخرند که برچسب جواز اتحادیه روی آن باشد چون اگر فوراً مراجعه کنند ما ببینیم کالایی غیر گارانتی به این ها دادن فوراً مجاب شان می کنیم که برگشت بدهند.
فاکتور داشته باشد می توانید از اتحادیه کمک بگیرید و کالا را برگردانید ما کلیه کالاهای بدون گارانتی را به فروشندگان برمیگردانیم چون مجاز به فروش کالاهای بدون گارانتی نیستند.
تلفن اتحادیه را دائماً ما گفتیم ۶۶۷۱۴۵۴۸الی ۴۹ همکاران ما آنجا نشستن کارشناسان و جواب گو هستند.
در ساعت اداری در ساعت غیر اداری هم تلفن ها پیام ها را می گیرند.