به گزارش سایت طلا، همهٔ ما ممکن است مواردی را دیده باشیم که فردی به یکی از نزدیکان خود گفته باشد «از ارث محرومت میکنم». در عالم حقوق امکان انجام چنین کاری وجود ندارد. هیچ کس نمیتواند به موجب وصیت یک یا چند نفر از ورثهٔ خود را از ارث محروم کند.
یکی از نهادهایی که جنبهٔ اخلاقی آن بر جنبهٔ حقوقیاش غلبه دارد، وصیت است. نهاد وصیت در دین اسلام هم از اهمیت زیادی برخوردار است، چنان که خداوند در آیهٔ ۱۸۰ سوره ی بقره آن را ذکر کرده و به آن تاکید کرده است. برداشت ما از وصیت معمولا متفاوت از معنای حقیقی آن است. نهاد وصیت گستردهتر از آن است که ما تصور میکنیم. در این یادداشت سعی داریم به بررسی بیشتر این امر بپردازیم.
انواع وصیت
بر خلاف تصور غالب که وصیت را فقط حالتی میداند که فردی مالی را برای دیگری وصیت کند و بعد از خود باقی بگذارد، حالت دیگری هم دارد. در عالم حقوق وصیت را به تملیکی و عهدی تقسیم میکنند. بر اساس مادهٔ ۸۲۶ قانون مدنی «وصیت تملیکی عبارت است از اینکه کسی عین یا منفعتی را از مال خود برای زمان بعد از فوتش به دیگری مجاناً تملیک کند»
ین همان تصور رایج ما از وصیت است. اما روش دیگری از وصیت هم وجود دارد که با گذشت زمان کم رنگتر شده است. آن وصیتِ عهدی است که در مادهٔ ۸۲۶ قانون مدنی به این صورت تعریف شده است: «وصیت عهدی عبارت است از اینکه شخصی یک یا چند نفر را برای انجام امر یا اموری یا تصرفات دیگری مأمور مینماید». در عالم حقوق معمولا از وصیت تملیکی به عنوان «وصیت» و از وصیت عهدی با عنوان «وصایت» یاد میشود.
وصیت تملیکی
وصیت تملیکی یک عقد و مانند سایر عقود نیازمند ایجاب و قبول است. بنابراین صرف اینکه فردی (موصی) وصیت کند که بعد از فوتش عین یا منفعتی از اموالش به فرد دیگر(موصی له) تملیک شود، کفایت نمیکند. در این نوع از وصیت، طرف وصیت (موصی له) باید پس از فوت وصیت کننده(موصی) وصیت را قبول کند. زمان قبول وصیت اهمیت دارد. چنانکه اگر قبول وصیت قبل از فوت موصی باشد، تأثیر ندارد. تا زمانی که موصی در قید حیات است میتواند از وصیت خود رجوع کند. حتی اگر موصی له آن را قبول کرده باشد. اگر طرف وصیت پیش از فوت موصی وصیت را رد کرده باشد، پس از فوت میتواند آن را قبول کند. اما اگر بعد از فوت موصی آن را رد کرد، دیگر حق ندارد قبول کند چون با رد اون، وصیت ساقط شده است و دیگر چیزی برای قبول باقی نمانده است. موصی له میتواند فقط قسمتی از وصیت را بپذیرد، الزامی در پذیرش تمام آن نیست.
آنچه در وصیت اهمیت دارد، عمل به آخرین ارادهٔ وصیت کننده است. اخلاق حکم میکند که آخرین خواستهٔ فردی که دیگر در بین ما نیست، مورد عمل قرار بگیرد. به همین دلیل اگر وصیت کننده یک بار وصیت کند و پس از آن وصیت دیگری انجام دهد، بر اساس مادهٔ ۸۳۹ قانون مدنی، وصیت دومِ فرد به عنوان آخرین ارادهٔ او ملاک عمل خواهد بود.
وصیت برای صغیر و مجنون
امکان اینکه صغیر و مجنون هم طرف وصیت قرار بگیرند وجود دارد. اما از آن جا که این افراد اهلیت ندارند، قبول یا رد وصیت باید از طرف ولیِ آنها صورت بگیرد.
وصیت چه تأثیری بر حقوق ورثه دارد؟
طرف وصیت میتواند هر کسی باشد، حتی اگر جزء ورثهٔ موصی نباشد. وقتی موصی نسبت به اموال خود وصیت انجام میدهد، بعد از فوت او، ورثه تا زمانی که موصی له قبول یا رد خود را نسبت به وصیت اعلام نکرده است، حق تصرف در اموال میت را ندارند. ابتدا باید حق موصی له از اموال میت داده شود و پس از آن تقسیم سهم ورثه صورت بگیرد. بر اساس مادهٔ ۸۳۳ قانون مدنی«اگر تأخیر اعلام (قبول یا رد) موجب تضرر ورثه باشد، حاکم(دادستان) موصی له را مجبور میکند که تصمیم خود را معین نماید».
وصیت پیش از خودکشی چه حکمی دارد؟
اگر فردی به قصد خودکشی به خود آسیب برساند و عملی انجام دهد که معمولا به فوت منجر میشود و پس از انجام این عمل وصیت کند، و به دلیل همان آسیب فوت کند، این وصیت مورد قبول نیست. اما اگر این آسیب منجر به فوت فرد نشود، این وصیت صحیح خواهد بود.
محرومیت از ارث به موجب وصیت ممکن است؟
همهٔ ما ممکن است مواردی را دیده باشیم که فردی به یکی از نزدیکان خود گفته باشد «از ارث محرومت میکنم». در عالم حقوق امکان انجام چنین کاری وجود ندارد. هیچ کس نمیتواند به موجب وصیت یک یا چند نفر از ورثهٔ خود را از ارث محروم کند. براساس ماده ۸۳۷ قانون مدنی چنین وصیتی صحیح نیست.
وصیت نسبت به چه مقدار از اموال صحیح است؟
ارث یکی از راههای حلال مالکیت در اسلام و مورد توجه خداوند است. حقوق ورثه از نظر قانون و اسلام از اهمیت زیادی برخوردار است و به همین دلیل سعی شده راههای سلب این حق تا حد ممکن بسته شود. یکی از راههایی که ممکن است ورثه را از حقشان محروم کند، وصیت به تمام اموال است. به همین دلیل در ماده ۸۴۳ قانون مدنی ذکر شده «وصیت به زیاده بر ثلثِ ترکه نافذ نیست، مگر به اجازهٔ وراث و اگر بعض از ورثه اجازه کند، فقط نسبت به سهم او نافذ است». منظور از ثلثِ ترکه در این ماده، منظور یک سومِ اموالی است که در زمانِ فوت وصیت کننده به او تعلق دارد.
در ماده عبارت «نافذ نیست» قید شده. عدم نفوذ در حقوق به این معناست که امر حقوقی به طور کامل محقق نشده است، اما باطل هم نیست. و نیاز به یک ویژگی تکمیلی دارد تا به طور کامل محقق شود. اگر وصیت کننده نسب به بیشتر از یک سوم از اموال خود وصیت کند، این وصیت به شرطی صحیح است که ورثه میزان اضافه بر ثلث را اجازه کنند.
ممکن است وصیت کننده مال مشخصی را به عنوان مورد وصیت مقرر کرده باشد. در این حالت قیمت آن مال محاسبه میشود و اگر قیمت آن بیش از یک سوم ترکهٔ میت باشد، به میزان یک سوم از قیمت متعلق به طرف وصیت (موصی) و بقیه متعلق به ورثه است.
وصیت برای جنین چه حکمی دارد؟
در ماده ی ۸۵۰ قانون مدنی بیان شده که موصی له (طرف وصیت) باید موجود باشد. جنین اگر در حین وصیت موجود باشد، وصیت صحیح است و طبق مادهٔ ۸۵۱ قانون مدنی، وصیت برای جنین صحیح است اما تملیک مال مورد وصیت توسط او، مشروط به این است که زنده به دنیا بیاید.
وصیت عهدی
در وصیت عهدی برخلاف وصیت تملیکی، فرد مالک چیزی نمیشود بلکه ادارهٔ اموال یا اموری به او واگذار میشود. در این حالت، وصیت کننده (موصی) میتواند یک یا چند نفر را به عنوان طرف وصیت (وصی) مشخص کند. در چنین حالتی این افراد (اوصیا) باید به صورت جمعی عمل کنند مگر این که موصی تصریح کرده باشد که هر یک مستقلا عمل کنند. در وصیت عهدی قبول شرط نیست. اما وصی میتواند در زمان حیات موصی، وصایت را رد کند و اگر در این زمان رد نکرد بعد از فوت چنین حقی ندارد حتی اگر از وصیت بیخبر باشد.
تعیین صغیر به عنوان وصی
بر اساس ماده ۸۵۶ قانون مدنی صغیر را میتوان به همراه یک کبیر وصی قرار داد. وصایا را کبیر تا زمانی که صغیر به رشد و بلوغ برسد، انجام خواهد داد.
مسئولیت وصی چگونه است؟
وصی نسبت به آنچه در دست دارد در حکم امین است و تا زمانی که تعدی یا تفریط نکند نسبت به اموال مسئول نخواهد بود. وصی باید طبق وصایای موصی عمل کند در غیر این صورت ضامن است و عزل میشود. با اهمیت بیشتر به نهاد وصیت، شاید بتوانیم هم به یکی از سفارشهای خداوند به درستی عمل کنیم، هم نسبت به زمانی که در قید حیات نیستیم، آرامش خیال بیشتری داشته باشیم.