به گزارش سایت طلا به نقل از تسنیم ،وزیر صنعت گفت: وقتی قیمت دلار افزایش پیدا میکند قیمت خودرو نیز بالا میرود. اگر دلار نیز پایین بیاید قیمت خودرو نیز کاهش پیدا میکند. در سالهای گذشته نیز دقیقا قیمتهای بازار با قیمت ارز بالا رفته و با قیمت ارز نیز پایین آمده است.
فاطمی امین در خصوص علت افزایش قیمت خودرو، گفت: نرخ ارز از پنج مسیر بر بازارهای کشور تاثیر میگذارد. یکی بر روی مواد اولیه است. مثلا در خصوص محصولی مانند خودرو حدود 10 تا 20 درصد از قطعات آن را متناسب با نوع خودرو وارد کشور میکنیم. وقتی که قیمت دلار افزایش مییابد قیمت تمام شده خودرو نیز بالا میرود. اما این قیمت تمام شده با قیمتی که اکنون در بازار است متفاوت است.
وی اضافه کرد: نکته مهم این است که از این مسیر قیمت خودرو در بازار در حال افزایش نیست. ما امروز یک قیمت تولیدکننده و یک قیمت بازار داریم. قیمت بازار بعضا 200 تا 300 میلیون بالاتر از قیمت تولید کننده است. آنچه که در این دو ماه خیلی در این بازار آشفتگی ایجاد کرده قیمتهای بازار است. قیمتهای بازار به دنبال افزایش قیمت قطعات بالا نرفته است، بلکه از آنجا که عرضه و تقاضای خودرو در بازار متوازن نیست، خودرو به نادرستی تبدیل به یک کالای سرمایهای شده و افرادی که میخواهند ارزش پول خود را حفظ کنند به سراغ خرید خودرو میروند.
قیمت خودروهای تولید داخل امروز شنبه سوم دی تفاوتی با معاملات پنجشنبه هفته قبل ندارد.
رانا LX مدل ۹۹ که فعلا ارزانترین سواری صفرکیلومتر بین محصولات ایران خودرو است، در اولین روز هفته با قیمت ۳۶۰ میلیون پا به بازار گذاشته و پنجشنبه هفته قبل با همین رقم دست به دست میشد. نسخههای رانا پلاس و رانا پلاس پانوراما را به ترتیب ۴۲۵ و ۴۸۵ میلیون تومان خرید و فروش میکنند.
قیمت روز محصولات ایرانخودرو در بازار آزاد
خودرو |
پنجشنبه |
امروز |
سمند LX |
395 میلیون تومان |
395 میلیون تومان |
سمند EF7 |
432 میلیون تومان |
432 میلیون تومان |
سمند EF7 دوگانهسوز |
473 میلیون تومان |
473 میلیون تومان |
سمند سورن ELX |
385 میلیون تومان |
385 میلیون تومان |
دنا تیپ یک |
541 میلیون تومان |
541 میلیون تومان |
دنا پلاس دندهای توربو |
655 میلیون تومان |
655 میلیون تومان |
دناپلاس توربو اتوماتیک |
690 میلیون تومان |
690 میلیون تومان |
پژو 405 |
380 میلیون تومان |
380 میلیون تومان |
پژو پارس ساده |
427 میلیون تومان |
427 میلیون تومان |
پژو 207 دندهای |
534 میلیون تومان |
534 میلیون تومان |
پژو 207 اتوماتیک پانوراما |
710 میلیون تومان |
710 میلیون تومان |
رانا LX |
360 میلیون تومان |
360 میلیون تومان |
رانا پلاس |
425 میلیون تومان |
425 میلیون تومان |
رانا پلاس پانوراما |
485 میلیون تومان |
485 میلیون تومان |
تارا دندهای |
580 میلیون تومان |
580 میلیون تومان |
تارا اتوماتیک |
720 میلیون تومان |
720 میلیون تومان |
پژو 206 تیپ 2 |
425 میلیون تومان |
425 میلیون تومان |
تندر 90 |
580 میلیون تومان |
580 میلیون تومان |
تندر 90 پلاس اتوماتیک |
805 میلیون تومان |
805 میلیون تومان |
پژو 2008 |
یک میلیارد و 840 میلیون تومان |
یک میلیارد و 840 میلیون تومان |
هایما S5 توربو |
یک میلیارد و 50 میلیون |
یک میلیارد و 50 میلیون |
هایما S7 توربو |
یک میلیارد و 175 میلیون تومان |
یک میلیارد و 175 میلیون تومان |
سوزوکی گرندویتارا اتوماتیک |
دو میلیارد و 250 میلیون تومان |
دو میلیارد و 250 میلیون تومان |
پژو 508 |
دو میلیارد و 480 میلیون تومان |
دو میلیارد و 480 میلیون تومان |
قیمت روز محصولات سایپا در بازار آزاد
فرارو نوشت:بین محصولات سایپا هم پراید صندوقدار صفرکیلومتر که دو سال پیش از خط تولید خارج شد، الان با قیمت ۲۳۰ میلیون تومان ارزانترین انتخاب است و نسخهای هاچبک را معادل ۲۴۱ میلیون تومان میفروشند.
خودرو |
پنجشنبه |
امروز |
پراید 111 |
241 میلیون تومان |
241 میلیون تومان |
پراید 131 |
230 میلیون تومان |
230 میلیون تومان |
پراید 151 |
222 میلیون تومان |
222 میلیون تومان |
تیبا |
270 میلیون تومان |
270 میلیون تومان |
تیبا 2 |
270 میلیون تومان |
270 میلیون تومان |
ساینا |
279 میلیون تومان |
279 میلیون تومان |
ساینا S |
280 میلیون تومان |
280 میلیون تومان |
کوئیک دندهای |
279 میلیون تومان |
279 میلیون تومان |
کوئیک اتوماتیک پلاس |
355 میلیون تومان |
355 میلیون تومان |
سیتروئن C3 |
یک میلیارد و 605 میلیون تومان |
یک میلیارد و 605 میلیون تومان |
چانگان CS35 |
790 میلیون تومان |
790 میلیون تومان |
وانت زامیاد |
395 میلیون تومان |
395 میلیون تومان |
کیا سراتو 2000 مونتاژی |
یک میلیارد و 600 میلیون تومان |
یک میلیارد و 600 میلیون تومان |
آریو |
530 میلیون تومان |
530 میلیون تومان |
شاهین |
495 میلیون تومان |
495 میلیون تومان |
پیش قیمت خودرو در روزهای آینده
تجارت نیوز نوشت:عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو گفت: در حال حاضر هیچ عاملی برای کاهش قیمت خودرو در بازار وجود ندارد.
او افزود: این روزها حتی میزان تقاضا در بازار نیز کاهش یافته است. اما نکته قابل توجه این است که فروشندهها نیز برای فروش خودروهایشان دست نگه داشتهاند و عملا در بازار خرید و فروشی صورت نمیگیرد.
این کارشناس صنعت خودرو توضیح داد: گرچه خودروسازان به صورت ماهانه آمارهایی مبنی بر افزایش تولید محصولات خود منتشر میکنند، اما عرضه خودرو همچنان قطرهچکانی است و به همین دلیل قیمتها افزایش پیدا میکند.
با این روندی که بازار خودرو در کشور طی میکند، به نظر میرسد قیمت خودروهای خارجی نیز پس از ورود به بازار ایران با جهش زیادی همراه شود.