به گزارش سایت طلا ،در رابطه با اهمیت گروه اقدام مالی(FATF) در مروادات مالی بین کارشناسان اقتصادی اختلاف دیدگاه وجود دارد و برخی معتقدند با این نهاد بایستی همکاری کرد تا مراودات مالی بانکی کشور تسهیل شود اما برخی دیگر از کارشناسان چنین دیدگاهی ندارند. در این رابطه با علی نوری بیات کارشناس اقتصادی گفت وگو کردیم؛
این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه به طور کلی مشکلات روابط بانکی FATF نیست گفت: وضع تحریمهای یک جانبه آمریکا تاثیر بیشتری در مشکلات بانکی برای کشور دارد بنابراین چون کشور آمریکا با بد عهدی کار خود را پیش می برد پرداختن به گروه اقدام مالی موضوعیت ندارد.
وی افزود: سال1395 با پذیرفتن برنامه اقدام، آن تعهد را دادیم؛ گروه اقدام مالی در تیر ماه همان سال اعلام کرد که ایران تعهد بالای سیاسی داده است و میخواهد برنامه اقدام را اجرا کند و در همین راستا ما ایران را از لیست سیاه تعلیق میکنیم.
نوری بیات با اشاره به اینکه این تعلیق هم با ابهاماتی همراه بود؛ گفت زیرا این چه تعلیقی است که بعد از اینکه اعلام میکنند ایران تعلیق شده است، همچنان اقدام مقابله ای علیه ایران اجرا میشود؟
این کارشناس اقتصادی افزود: این اقدام FATF یعنی آن شناسایی تشدید شده مشتری، که یکی از اقدامات مقابله ای گروه اقدام مالی در مقابل کشورهایی که در لیست سیاه هستند، است؛ بعد از تعلیق ما از لیست سیاه، همچنان ادامه پیدا میکند؛ ولی علی ای حال، ما میپذیریم که آن موقع ایران از لیست سیاه خارج شد.
وی با اشاره به اینکه از تیر 1395 تا اسفند 1398 ایران از لیست سیاه خارج بود و ما اسفند 1398 دوباره وارد لیست سیاه شدیم. گفت: برجام از دی 1394 امضا شد، تا اردیبهشت 1398 که ترامپ از آن خارج شد. وجه مشترک این دو بازه یک بازه یک سال ونیم یا دو ساله به ما میدهد که هم ایران تعلیق بود و هم برجام اجرا میشد ولی در آن دو سال، اصلاً روابط بانکی ما عادی نشد؛ شاهد بر مدعای مان هم آن پولهایی بود که در کشورهایی مثل کره و ژاپن بلوکه شده بود و ما نفت میفروختیم ولی پولش نمیآمد.
نوری بیات با ابراز اینکه علت عادی نشدن روابط بانکی ما، در این مدت این بود که با وجود اجرا شدن برجام، تحریمهای آمریکا همچنان ادامه داشت گفت: برجام نتوانست آن ساختارهای تحریمهای ثانویه که علیه ما اعمال شده بود را بردارد برای همین در آن مدت تحریمهای آمریکا همچنان ادامه داشت.
این کارشناس اقتصادی افزود: نشانه آن هم این است که آن وقتی که ما برجام را پذیرفتیم 180 نهاد ایرانی تحریم بودند ولی وقتی ترامپ خارج شد 250 نهاد تحریم بودند؛ یعنی ما افزایش نهادهای تحریمی هم داشتیم و در این مدت روابط بانکی ما، حتی با تعلیق بودن از گروه اقدام مالی همچنان عادی نشد.
وی با اشاره به اینکه به طور کلی از سال 1395 که گروه اقدام مالی در ایران مطرح شد تا الان کسانی که با آن موافق بودند، هیچکدام به نسبت بین استانداردهای گروه اقدام مالی و تحریمها نپرداختند گغت: اگر کسی نتواند نسبت بین آن دو را درک کند، طبیعتاً همه مشکلات بانکی ما را از گروه اقدام مالی میداند و فکر میکند اگر گروه اقدام مالی حذف شود، روابط کارگزاری ما برقرار میشود. در صورتی که کسی که میخواهد گروه اقدام مالی را در رابطه با ایران تحلیل کند؛ اگر به تحریمها نپردازد، نسبت به آنها شناختی نداشته باشد و وزن آنها را دقیق نداند دچار خطای راهبردی میشود
نوری بیات با اشاره به سیاسی کاری های گروه اقدام مالی گفت: اگر یک روزی بیاید که ما تحریم نباشیم، آن موقع میتوانیم با گروه اقدام مالی تعامل داشته باشیم؛ اصولاً گروه اقدام مالی در مقابل تحریم هاست که برای ما اهمیت پیدا میکند و در غیر این حالت، ما مشکل زیادی با آن نداریم.
** نوسانات ارزی سال 96 نتیجه اعتماد به گروه اقدام مالی
این کارشناس اقتصادی افزود: مشکل اساسی این نهاد، اینست که، این نهاد در استانداردهایش در بیانیه تفصیلی توسعه شماره 42، بیانیه تفصیلی شماره 43 و بیانیه تفصیلی شماره 29 در توضیحی که درباره اشتراک گذاری اطلاعات در رسانه توضیح میدهد، کاملاً به صراحت میگوید که کشورها باید اطلاعاتشان را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و این اشتراک گذاری اطلاعات برای ما که کشور تحریمی هستیم و اکثر تبادلات مالی مان را از راههای غیر رسمی انجام میدهیم طبیعتاً خیلی مشکل زا خواهد بود کمااینکه نه تنها مشکلات اقتصادی را کم نمیکند بلکه بیشتر هم خواهد کرد و آن جهش ارزی درسال1396 را هم یادمان هست که خبر آمد، اطلاعات 400 تا از صرافیهای ما به خاطر همکاری با گروه اقدام مالی درز پیدا کرد که این خبر هیچ موقع نه تایید شد و نه تکذیب؛ تکذیب نشدن این خبر بزرگ که خیلی هم پخش شد خودش نشانه بر صحت آن است؛ زیرا اگر خبر دروغ بود، آن را تکذیب میکردند.
وی با ابراز اینکه به طور کلی کسانی که در موافقت با گروه اقدام مالی صحبت میکنند چون اسناد این نهاد و آدمهایی که در این نهاد هستند را زیاد نمیشناسند و آگاهی کاملی نسبت به آنها ندارند، گغت: این ها فکر میکنند تمام مشکلات بانکی ناشی از گروه اقدام مالی هست در صورتی که تاثیر تحریمها خیلی بیشتر از این نهاد است.
نوری بیات با تصریح بر اینکه ایران جدیداً در لیست سیاه که قرار نگرفته و از سال 2009 وارد لیست سیاه شده و تا سال 2016 که تعلیق شدیم و از سال2020 تا الان دوباره در لیست سیاه قرار گرفتیم. گفت: مجموع این دو بازه، تقریباً یک بازه نه تا ده ساله میشود و ما در این نه تا ده سال که در لیست سیاه گروه اقدام مالی بودیم، تجارت مان را انجام میدادیم، نفت مان را میفروختیم (در سال 2010، 2011 ما تا 2.5 میلیون بشکه نفت را هم میفروختیم) وحتی پولش هم بر میگشت. این موقع، تازه ما در لیست سیاه بودیم؛ حال چه اتفاقی افتاد که ما از آن موقع به مشکل خوردیم؟ این به تحریمها بر میگردد؛ یعنی از سال 2010 تا سال 2013، آمریکا یک سری تحریمهای جدیدی بر ما اعمال کرد که باعث شد دور زدن تحریم به شدت سختتر از قبل شود و این مربوط به شناخت تحریمها هست و ربطی به گروه اقدام مالی ندارد؛ ولی ما در این ده سال که در لیست سیاه بودیم، هم تجارت مان را میکردیم، هم نفت مان را میفروختیم، هم پولش را بر میگرداندیم و مشکل اساسی برای ما نبود.
این کارشناس اقتصادی افزود: اگر بحث گروه اقدام مالی در ایران فنی بحث شود، اصولاً نمیتوان از این نهاد دفاع کرد ولی چون بحثها معمولاً قیاسی میشود، بحث به سمتی میرود که به نتیجه خاصی نمیرسد وگرنه اگر کسی از لحاظ فنی درباره این نهاد بخواهد صحبت کند باید استانداردها، بیانیههای تفصیلی، متدولوژی، بیانیههایی که این نهاد پس از نشستها منتشر میکند را در نظر بگیرد و کسی که با دیدگاه فنی و کارشناسی آنها را مطالعه میکند به این نتیجه میرسد که فعلاً در شرایط تحریمی، همکاری با این نهاد باعث افزایش تحریم ما میشود و نه تنها مشکل اقتصادی را حل نمیکند بلکه آن را بدتر نیز خواهد کرد.