به گزارش سایت طلا، با اینکه ماجرای واردات خودرو هنوز در هالهای از ابهام قرار دارد، اما روزانه خبرهای جنجالی بسیاری در این باره بهگوش میرسد. بهتازگی یک کارشناس خودرو مدعی شده که خودروهای وارداتی صفر کیلومتر نیستند!
واردات خودرو در ایران مانند کلافی سردرگم و درهمپیچیده است که معلوم نیست چه زمانی قرار است رویه درست و اصولیاش را طی کند. چندی پیش، دولت از تعهد محضری و کتبی واردکنندگان خودرو بهمنظور ارائه خدمات پس از فروش خبر داد؛ اما مشکل اصلی اینجاست که این شرکتها خودروهای وارداتی را از طریق واسطه خریداری کردهاند و هیچکدامشان جزو نمایندههای رسمی این خودروها در کشور نیستند!
پس از حذف قانون ممنوعیت واردات خودرو آن هم بعد از چند سال، بالاخره نخستین خودروهای وارداتی راهی بازار بورس کالا شدند؛ اما آیا روند اعتمادسازی و خدمات پس از فروش درباره این خودروها رعایت شده است؟ در ادامه به این موضوع میپردازیم.
خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی هنوز در هالهای از ابهام قرار دارد!
پیش از ورود خودروهای خارجی به کشور، برخی فکر میکردند که ماجرای ضمانت و خدمات پس از فروش این خودروها قرار است بهشکلی اصولی و رسمی انجام گیرد. اما در حال حاضر شرکتهایی که مشغول وارد کردن خودروهای خارجی به کشور هستند، خودشان را بهعنوان نماینده رسمی معرفی کردهاند؛ در صورتی که این موضوع صحت ندارد و خودروها از طریق واسطه خریداری شده و راهی بازار ایران شدهاند؛ بنابراین این ماجرا کماکان در هالهای از ابهام قرار دارد.
بهتازگی یکی از کارشناسان صنعت خودرو، ادعای عجیب و جالبی را مطرح کرده که بسیار خبرساز شده است. امیرحسین کاکایی درباره واردات خودرو گفت:قوانین و ضوابط رسمی هر کشور میگوید که اشخاص یا شرکتهای واردکننده خودرو، باید مدارک فنی کمپانی رسمی خودرو خریداری شده را در اختیار داشته باشند و آن را ارائه دهند. علاوه بر این موضوع، واردکننده وظیفه دارد بهمنظور ارائه خدمات پس از فروش، تعهدی ۱۰ ساله بدهد؛ اما بهنظر میرسد هیچکدام از این الزامات اجرایی نمیشوند و واردکنندگان فقط قصد دارند تحت هر شرایطی و به هر قیمتی، یک مشت آشغال را تحت عنوان خودروهای وارداتی تحویل مردم دهند!
کاکایی در ادامه صحبتهای خود به مبحث ابهام در واردات خودرو اشاره نمود و از نادرست بودن این رویه انتقاد کرد. وی بر این باور است که ابهام شدید در واردات خودرو رفع نشده، زیرا شرکتهای مطرح و نامآشنا نمیتوانند خودرویی وارد کنند، اما از آن طرف اشخاصی که هیچکس آنها را نمیشناسد، بهراحتی واردات خودروهای مختلف را ادامه میدهند. این کارشناس خودرو درباره صفر کیلومتر نبودن خودروهای وارداتی گفت:
خودروهای وارداتی از بازار عمان و دبی خریداری شدهاند و تحت هیچ شرایطی نمیتوان دست اول بودن آنها را تضمین کرد! در فهرست واردکنندگان، اسامی هیچیک از شرکتهای باسابقه و قدیمی در زمینه واردات خودرو دیده نمیشود و نام و روزمه اشخاص نیز هنوز مشخص نیست؛ بهنظر میرسد بخش قابل توجهی از این خودروها صفر کیلومتر نیستند و اگر چنین چیزی حقیقت داشته باشد، برای بازار خودرو کشور بسیار خطرناک است.
ممنوعیت واردات قطعات و لوازم یدکی خودرو هنوز هم ادامه دارد!
امیرحسین کاکایی علاوه بر مطرح کردن ادعای صفر کیلومتر نبودن خودروهای وارداتی ، به ادامهدار بودن ممنوعیت واردات لوازم یدکی و قطعات خودرو نیز اشاره کرد. بهگفته این کارشناس خودرو، وادات قطعات و لوازم یدکی خودروها هنوز ممنوع است و با در نظر گرفتن وخامت این بازار، شاهد واردات خودروهایی هستیم که احتمال صفر نبودنشان زیاد است؛ اما هنوز واردات قطعات خودرو در ممنوعیت بهسر میبرد.
کاکایی در انتهای اظهارات خود به انتقاد از عملکرد خودرو پرداخت و با اشاره به احتمال افزایش بحران بازار خودرو گفت: «چطور ممکن است شرکتی مانند کوشا خودرو خدمات پس از فروش خودروهای وارد شده را برای خودروهایی که به مردم فروخته شدهاند اجرا کند؟ پیش از آغاز روند واردات خودرو به کشور، باید شبکهای از خدمات پس از فروش وجود میداشت و مبحث آموزش این موضوع را به جریان میانداخت؛ آیا تاکنون چنین اتفاقی رخ داده است؟ تا زمانی که این ابهام درباره واردات خودرو وجود داشته باشد و سیاست رانتی از بین نرود، روز به روز اوضاع قیمتها وخیمتر خواهد شد.»