سقف بنزین در اصفهان روزی ۴۰ لیتر

سخنگوی جایگاه داران سوخت: ما در سهمیه و قیمت مسئولیتی نداریم و احتمال می‌دهیم طی ماه‌های آینده این طرح در تهران هم اجرا شود.

خبر را برای من بخوان

به گزارش سایت طلا،آقای رضا نواز سخنگوی جایگاه داران سوخت با رادیو گفتگو در برنامه صبح و گفتگو درخصوص ۴۰ لیتر شدن سقف بنزین در روز گفتگو کرده است.

سوال: این سقف بنزین ماجرایش چیست؟

رضا نواز: اگر اجازه بدهید من کلیات و جزئیات را توضیح بدهم که همه سوالات در آن پاسخ داده شود. واقعیت ما آنقدر طرح‌های گوناگون اجرا شده که تقریبا دیگر نمی‌دانیم در کل کشور در حوزه توزیع سوخت چه خبر است و خودمان هم یک جورایی کلافه هستیم.

سوال: یعنی خودتان بعنوان عرضه کننده کلافه هستید؟

رضا نواز: بله، و شما اگر از یک استانی به استان دیگر تشریف ببرید احتمالا در سوخت گیری غافلگیر هم می‌شوید، چون از یک مدلی به مدل دیگر، البته، چون مسئولین در این حوزه به صورت غیرمستقیم و از طریق جایگاه‌ها به مردم منتقل می‌شود معمولا ما شاهد پاسخگویی خوبی هم نیستیم، ولی مواجهه اصلی مردم با جایگاه‌های سوخت است و انتقاد‌ها به مالکان جایگاه‌ها و پرسنل این عزیزان منتقل می‌شود در حالیکه هیچ نقشی ما در موضوع سهمیه و قیمت سوخت نداریم، ولی حسب وظیفه اجتماعی مان سعی می‌کنیم که انتقادات مردم را به صورت رسمی به مسئولین برسانیم و باور بفرمایید چه بسا طرح‌هایی که اجرا می‌شود سبب زیان جایگاه‌ها هم می‌شود، بالاخره شما بعنوان یک بنگاه اقتصادی تغییر مداوم روال و تحمیل شرایط جدید به بنگاه‌های اقتصادی ضربه می‌زند و انتقاد و اعتراض جایگاه‌ها را هم در پی دارد. در موضوعی که رسانه‌ها الان پخش شده بخصوص در مورد اصفهان، اصفهان در دو سه روز گذشته وارد لیست استان‌هایی شده که عرضه‌ی بنزین با یک تغییراتی در آن‌ها همراه بوده و آن هم سقف برداشت در هر بار سوخت گیری هست. برآوردی که می‌شود از میانگین سوختگیری هر خودرو میزانش در کشور، یک عددی بین ۳۰ تا ۴۰ لیتر است یعنی هر بار سوخت گیری بین ۳۰ تا ۴۰ لیتر است، طبیعتا در کلانشهر‌ها و جا‌های پرتردد بیشتر است و در شهر‌های دیگر این عدد کمتر است و اصفهان این طور هست و مانند بیشتر استان‌هایی که این اتفاق برایشان افتاده است، مردم با کارت شخصی خودشان می‌توانند که هر بار که برای سوخت گیری مراجعه می‌کنند ۴۰ لیتر سوخت دریافت کنند، در حالی که این قبلا ۶۰ لیتر بوده این ۴۰ لیتر را می‌توانند هر ۴ ساعت تجدید بکنند و سقفش هم سه بار در روز است یعنی در روز ۱۲۰ لیتر می‌توانند سوخت دریافت کنند که قبلا این ۱۸۰ لیتر بوده، البته اگر از استان خارج بشوند و به استان دیگری بروند این فاصله زمانی وجود ندارد و می‌توانند دوباره از شرایطی که در آن استان‌ها حاکم است دوباره سوختگیری کنند. برای خودرو‌های عمومی مثل تاکسی و این‌ها این سقف برداشت دو بار در روز است یعنی مثل خودرو‌های شخصی نیست که سه بار باشد، کارت‌هایی هم که در جایگاه‌ها هست که مردم استفاده می‌کنند، این هم از ۶۰ لیتر به ۳۰ لیتر تقلیل پیدا می‌کند که به فاصله حدودا دو دقیقه دوباره می‌توانند ۳۰ لیتر بعدی را سوخت گیری کنند.

سوال: یعنی من اگر قرار باشد که با کارت جایگاه ۴۰ لیتر بنزین بزنم باید یک ۳۰ تا بزنم دو دقیقه صبر کنم ده تای دیگر بزنم؟

رضا نواز: بله دقیقا همین طور است، ما خودمان هم منتقدیم.

سوال: نه اصلا شما مسئولیتی در این حوزه ندارید و فقط مجری هستید

رضا نواز: ما در سهمیه و قیمت مسئولیتی نداریم، ولی اگر اجازه بدهید توضیحاتم را تکمیل کنم. ما احتمال می‌دهیم که طی ماه‌های آتی همین طرح در تهران هم اجرا بشود، البته در برخی استان‌ها این میزان برداشت ۳۰ لیتر از کارت شخصی هست و در اصفهان ۴۰ لیتر است و خودمان به شخصه معتقد هستیم که میزان برداشت در هر بار سوختگیری نباید تغییر پیدا کند یعنی ۶۰ لیتر عدد نرم خوبی هست، ولی این که فاصله زمانی داشته باشد، حالا این شاید زیاد آزاردهنده نباشد برای مردم و پیش بینی ما این است که با توجه به این که این اتفاق افتاده است شاهد افزایش مصرف بنزین آزاد در کشور باشیم چه بسا الان هم همین طور هست، چون مجبور هستند که برای پرکردن باک شان هم از کارت خودروی شخصی و هم از کارت جایگاه استفاده کنند خصوصا در کلانشهر‌ها، احتمالا صف‌ها بیشتر خواهد شد و دستگاه‌های کارت خوان ما که در جایگاه سوخت است با توجه به این که تعداد دفعاتی که کارت وارد می‌شود و سوختگیری انجام می‌شود احتمالا شاهد افزایش خرابی‌ها هم باشیم، ما یک درخواست از مسئولین محترم دولت سیزدهم داریم و این است که با مردم و جایگاه‌های سوخت خیلی شفاف و صادقانه و بهنگام این‌ها را اطلاع رسانی کنند اگر تصمیمی در مورد طرح‌ها گرفته میشود و فرمایش حضرت رسول (ص) است که (النجاه فی الصدق) یعنی ما اگر می‌خواهیم کاری انجام شود و بهبودی حاصل شود و به نفع مردم و کشور باشد قطعا باید نظر بخش خصوصی که اصل اجرا را ان‌ها انجام می‌دهند و رفتار مشتری را می‌دانند و میزان رضایتمندی‌ها را می‌دانند، با آن‌ها در این موارد مشورت بشود و نظر قطعی خواسته شود، اخیرا معاونت محترم رئیس جمهور طی امسال یک بخشنامه‌ای هم دادند که روال‌ها وقتی عوض می‌شود از بخش خصوصی، این‌ها را بپرسند و این خیلی مهم است که میزان رضایتمندی مردم هم تاثیر داشته باشد، ما معتقدیم که این طرح‌های مقطعی زیاد موثر نیست و اصلاحات ساختاری در حوزه توزیع سوخت نیاز است و لزوما راحت‌ترین راه حل بهترین راه حل نیست، البته یک توصیه‌ای هم به مردم عزیزمان دارم، سوای توصیه‌ای که مسئولین دولتی دارند، از کارت شخصی خودشان برای سوخت گیری استفاده کنند، وقتی کارت شخصی خودشان هست رهگیری، رسیدگی به شکایت خیلی تسریع می‌شود و اتفاق‌هایی که در جایگاه‌های سوخت می‌افتد بالاخره با تراکنشی که انجام می‌شود راحت می‌شود این را رهگیری کرد و اگر در مورد این طرح یا طرح‌های دیگری که در حوزه بنزین یا گازوئیل در کشور اجرا می‌شود انتقاداتی دارند ما آمادگی اش را داریم و اگر اجازه بدهید شماره تلفن‌ها را اعلام کنم که هر مشکلی دارند یا هر انتقادی به جایی دارند به ما منعکس کنند و مطمئن باشند که ما به صورت رسمی به مسئولین اعلام می‌کنیم. شماره تلفن‌های ۰۹۶۲۷ و ۰۲۱۷۷۵۲۲۶۷۸ خواهش ما این است که مردم عزیز استان اصفهان هم می‌توانند با این شماره‌ها تماس بگیرند و نظرات شان را اعلام کنند امیدواریم که در نهایت همه چیز به نفع مردم باشد.

سوال: یک حساب سرانگشتی می‌خواهم بکنم اگر صد هزار نفر در روز بخواهند ۴۰ لیتر به بالا بنزین بزنند و باک ماشین خودشان را پر کنند و آن دو دقیقه را فقط دو دقیقه در نظر بگیریم، می‌شود ۲۰۰ هزار دقیقه، ۲۰۰ هزار دقیقه یعنی یک چیزی حدود ۴ ماه و ۲۰ روز تقریبا، یعنی ما عمر مردم مان را حضرات مسئول، اقایان، تصمیم سازان و تصمیم گیران حوزه نفت و بنزین، داریم در صف پمپ بنزین و جایگاه پمپ بنزین از مردم تلف می‌کنیم.