به گزارش سایت طلا، سال ۱۳۵۳ برای اولین بار نقشه متروی تهران به صورت دستی نوشته شده است. در این نقشه بزرگترین ایستگاه بازار تعریف شده و تهران سه خط دارد.
پیشینهٔ بحث دربارهٔ ساخت قطار شهری در تهران به زمان ناصرالدین شاه قاجار و راهاندازی «واگن اسبی» بازمیگردد. بنیانگذاری تراموای شهری از جمله نکات پیشبینیشده در امتیازنامهای بود که ناصرالدین شاه به بارون ژولیوس دو رویتر داد. امتیاز واگن اسبی در فرمانی به تاریخ پانزدهم رمضان ۱۳۰۵ قمری (خرداد ۱۲۶۷) خورشیدی به مدت ۹۹ سال داده شد و محدود به شهر تهران میشد. خط واگن اسبی تهران دو خط داشت: یک خط از ابتدای خیابان لالهزار به خیابان ناصریه (ناصرخسرو کنونی) تا سبزه میدان، یک خط دیگر از میدان توپخانه به خیابان چراغ گاز (امیرکبیر کنونی) به دروازهٔ حضرت عبدالعظیم (بازار حضرتی کنونی) به خیابان قبرستان به خیابان دروازهٔ قزوین و از آنجا تا خیابان مریضخانه (امامخمینی کنونی) تا میدان توپخانه. در امتیازنامه خط سومی هم پیشبینی شده بود اما هیچوقت کشیده نشد: