به گزارش سایت طلا، نکته قابل توجه درباره عرضه محصولات جدید توسط دو خودروساز بزرگ کشور این است که قرار است برای اولین بار شاهد تولید و عرضه یک کلاس جدید خودرویی از سوی انها باشیم.
ایران خودرو و سایپا قصد دارند تا در سال 1402 سبد محصولاتی خود را بروز رسانی کنند. آن طور که مدیران ارشد دو خودروساز در سال گذشته وعده دادند باید امسال منتظر عرضه 6 محصول جدید به بازار خودرو باشیم. سهم خودروسازی سایپا چهار محصول و سهم ایران خودرویی ها نیز دو محصول خواهد بود. نکته قابل توجه درباره عرضه محصولات جدید توسط دو خودروساز بزرگ کشور این است که قرار است برای اولین بار شاهد تولید و عرضه یک کلاس جدید خودرویی از سوی انها باشیم. ایران خودرو و سایپا به دنبال این هستند تا محصولات کراس اوور خود را در سال جاری به تولید انبوه رسانده و آنها را روانه بازار کنند. خودروسازان بزرگ کشور در حالی یک کلاس جدید خودرویی را به سبد محصولاتی خود اضافه خواهند کرد که نیمه مردادماه سال 1402 تحریم های صنعت خودرو پنچ ساله خواهد شد. بازگشت تحریم ها و به دنبال آن خروج شرکای بین المللی خودروسازان سبب شد تا سرعت توسعه این صنعت کُند شود. اما به رغم تحریم ها و تاثیرهای منفی که گریبان صنعت خودرو را گرفت شرکت های خودروساز توانستند به نوعی روی پای خود بیاستند و به نوعی فشار ناشس از تحریم های بین المللی را تاب بیاورند.
حال به سراغ سبد محصولاتی جدید خودروسازان برویم و ببینیم ایران خودرو و سایپا قصد دارند در سال چاری مشتریان خود را با چه محصولاتی سوپرایز کنند.
شاهین با گیربکس اتوماتیک
خودروسازی سایپا قصد دارد تا سال 1402 بالاخره خودروی شاهین را با گیربکس اتوماتیک روانه بازار کند. مدل گیربکس دستی این خودروی سدان سال 99 روانه بازار شد. در آن مقطع بسیاری از مشتریان منتظر بودند تا خودروسازی سایپا همانند ایران خودرو که تارا را در دو نسخه گیربکس دستی و اتوماتیک روانه بازار کرد، شاهین را با دو گیربکس عرضه کند اما نارنجی های جاده مخصوص ترجیح دادند تا ابتدا شاهین را با گیربکس دستی عرضه کنند و حدود سه سال بعد از عرضه این محصول جدید خود با گیربکس دستی به سراغ نسخه گیربکس اتوماتیک آن بروند. براساس آخرین اظهارنظر مدیران خودروسازی سایپا قرار است شاهین با گیربکس اتوماتیک همانند شاهین G (نسخه گیربکس دستی شاهین)، مجهز به پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ 8 سوپاپه باشد که براساس آخرین بروزرسانیها، توانایی تولید 109 اسب بخار، قدرت و 178 نیوتن متر، گشتاور را دارد.
همچنین شاهین با گیربکس اتوماتیک ویژگیهای جدیدی مانند میتوان سامانه کنترل پایداری و کنترل شروع حرکت خودرو در سربالایی، سیستم کروز کنترل، سیستم لیمیت کنترل، آنتن کوسهای، مولتی مدیا 10 اینچی، تزئینات کرومی در بدنه، کفپوش سه بعدی، دستگیرههای داخلی با روکش استیل را نیز دارا خواهد بود.
آریا
سهند
اطلس
ری را
این خودرو را می توان اولین کراس اوور ایران خودرویی ها دانست. آبی های جاده مخصوص در دوران پیش از بازگشت تحریم ها با توافقی که با پژو انجام داده بودند قصد داشتند با تولید پژو 301، پژو 2008 و پژو 208 سبد محصولاتی خود را بروز رسانی کنند. تولید پژو 2008 استارت خورد و ایران خودرویی ها قصد داشتند در گام بعدی به سراغ پژو 301 بروند که طوفان تحریم ها آغاز شد و پروژه ایران خودرو و پژو که ذیل شرکت ایکاپ در دستورکار بود متوقف شد. آبی های جاده مخصوص برای اینکه ضربه شستی به شریک فرانسوی خود نشان دهند پژو 301 را داخلی سازی کرده و با نام تارا روانه بازار کردند. اخباری نیز در ارتباط با داخلی سازی پژو 2008 به گوش می رسد. به نظر می رسد حضور کوتاه مدت پژو 2008 در خطوط تولید ایران خودرو و تجربه ای که مدیران این خودروساز از این حضور کوتاه مدت کسب کرده اند زمینه را برای تولید خودروی کراس اوور فراهم کرده است. حال ایران خودرویی ها قصد دارند تا در سال 1402 ری را به سبد محصولاتی خود اضافه کنند تا به نوعی جای خالی پژو 2008 را همانند پژو 301 در سبد محصولاتی خود پر کنند.
TF21
TF21 یک خودروی هاچ بک (بدون صندوق) محسوب می شود که ایران خودرویی ها در سال 1401 از ان رونمایی کردند. این خودروی هاچ بک را بسیاری به عنوان جانشین 206 دانستند این مساله چندی بعد از سوی مدیران ارسد ایران خودرو نیز مطرح شد که قرار است TF21 جایگزین پژو 206 شود هر جند مدیران ایران خودرو بعد از اعلام این مساله تا حدودی از موضع خود کوتاه آمده و در حال حاضر رای به ادامه تولید پژو 206 داده اند اما به نظر می رسد با توجه به عمر بیش از 22 سال پژو 206 در خطوط تولید این خودروساز دیر یا زود شاهد خروج پژو 206 از سبد محصولاتی ایران خودرویی ها خواهیم بود و چه خودروی بهتر از TF21 برای جایگزینی این خودرو محبوب می توان سراغ گرفت. البته نامگذاری TF21 بیشتر از سر عجله برای رونمایی بوده زیرا این نام بیشتر شبیه نام پروژه طراحی و تولید این خودروی هاچ بک است. مدیران ارشد ایران خودرو در زمان عرضه به بازار سر فرصت یک نام برای آن انتخاب خواهند کرد. با عرضه TF21 می توان گفت ایران خودرویی ها به جای تولید سه محصول پژو یعنی پژو 2008، پژو 301 و پژو 208 سه محصول داخلی سازی شده یعنی ری را، تارا و TF21 تولید کردند.
با توجه به اظهارات مدیران ارشد دو خودروساز بزرگ کشور محصولات یاد شده باید در نیمه اول سال 1402 در بازار حضور داشته باشند. البته با توجه به تغییر مدیرعامل ایران خودرو در اواخر سال گذشته و همچنین چالش های شرکت خودروساز این احتمال نیز وجود دارد که عرضه خودروهای یاد شده (به خصوص دو محصول ایران خودرو) در سال جاری با تاخیرهای صورت بگیرد. اما آنچه مسلم است سال 1402 شاهد عرضه محصولات تازه توسط ایران خودرو و سایپا در بازار خودروی کشور خواهیم بود.