فلسفه گره زدن سبزه در 13 بدر چیست؟

گفته می‌شود ایرانیان باستان در آغاز سال نو پس از دوازده روز جشن‌گرفتن و شادی‌کردن که به یاد دوازده ماه سال است، روز سیزدهم نوروز را که روز فرخنده‌ای‌ست به باغ و صحرا می‌رفتند و شادی می‌کردند.

خبر را برای من بخوان

به گزارش سایت طلا، گفته می‌شود ایرانیان باستان در آغاز سال نو پس از دوازده روز جشن‌گرفتن و شادی‌کردن که به یاد دوازده ماه سال است، روز سیزدهم نوروز را که روز فرخنده‌ای‌ست به باغ و صحرا می‌رفتند و شادی می‌کردند و درحقیقت با این ترتیب رسمی بودن دورهً نوروز را به پایان می‌رسانیدند. اما در واقع فلسفه گره زدن سبزه در 13 بدر چیست؟

در اوستا «کتاب باستانی زرتشت» از کیومرث سخن گفته شده است و او را اولین بشر و اولین سلطان نامیده‌اند. براساس این کتاب ، پسر و دختر دو قلوی کیومرث «مشیه و مشیانه» برای اولین بار در روز 13 فروردین با یک دیگر ازدواج کردند.

بدلیل آنکه در آن دوران ، مراسم عقد و عروسی وجود نداشت ؛ مشیه و مشیانه با گره زدن دو شاخه ، مراسم پیمان زناشویی را برگزار کردند. این مراسم ازآن زمان توسط دختران و پسران دم بخت برگزار می‌گردیده ولی در دوره کیانیان تقریباً متروک گردید. تا این که در دوره هخامنشیان دوباره این رسم شروع گردید و تا امروز نیز باقیمانده است.

یکی از آیین‌های این روز سبزه گره‌زدن است که بیش‌تر جوانان در این روز این کار را انجام می‌دهند. گره زدن سبزه به معنای گره‌زدن زندگی با طبیعت است که همیشه سبز و شاداب باقی‌بمانیم.