دورنمای قیمت طلا همچنان مثبت است

تحلیلگران عقیده دارند دورنمای قیمت طلا در بحبوحه افزایش نگرانی درمورد رکود اقتصاد و احتمال توقف افزایش نرخ بهره فدرال رزرو همچنان مثبت است.

خبر را برای من بخوان

طلا تاکنون در این هفته ۱.۴ درصد افزایش یافته و در روز پنجشنبه به بالاترین حد یک ساله خود رسیده است. دلار آمریکا نیز به پایین‌ترین حد یک سال اخیر رسید.

به گزارش سایت طلا، قیمت طلا پس‌از آن‌که به بالاترین رقم طی یک‌سال گذشته در روز پنجشنبه رسید با کاهش قیمت مواجه شد. افزایش ارزش دلار و اطلاعیه فدرال رزرو آمریکا مبنی‌بر لزوم افزایش دوباره نرخ بهره قیمت طلا را پایین آورده است.

خوش‌بینی‌ها در بازار طلا در روز جمعه به دلیل افزایش ناگهانی ارزش دلار متوقف شد. این تحول با شدیدترین ضرر یک روزه فلز زرد در سه هفته گذشته به پایان رسید.

تغییر در اقبال دلار پس از آن اتفاق افتاد که کریستوفر والر، از چهره‌های شاخص فدرال رزرو با اشاره به اینکه علیرغم شواهدی مبنی بر اینکه تورم در آمریکا به بالاترین حد خود در چهار دهه گذشته رسیده است، خواهان انقباض بیشتر پولی است. نرخ های بالاتر به نفع دلار است در حالی که طلا که یک دارایی امن است، هیچ بازدهی ندارد.

قیمت هر اونس طلا امروز در لحظه تنظیم این گزارش با 37 دلار کاهش به 2005 دلار رسید.

شاخص دلار و سود اوراق بهادار خزانه‌داری آمریکا هم پس‌از هشدار این بانک مبنی بر لزوم ادامه روند افزایش نرخ بهره جهت مهار تورم افزایش یافتند.

بیشتر بخوانید

تمایل سرمایه‌گذاران به طلا افزایشی شد

طلا و دلار در بحبوحه بی‌ثباتی‌های اقتصادی و سیاسی برای بدست آوردن جایگاه خود به‌عنوان یک پشتوانه‌ ایمن رقابت می‌کنند. اما افزایش ارزش دلار تمایل برای خرید طلا در بین دارندگان سایر ارزهای دنیا را کاهش می‌دهد.

تاجران حالا 80.2 درصد احتمال می‌دهند نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا 25 واحد در اجلاس ماه مه افزایش پیدا کند. افزایش نرخ بهره هزینه نگه‌داری طلا به‌عنوان یک سرمایه غیر سودده را بالا برده و تمایل برای خرید آن را کاهش می‌دهد.

تحلیلگران عقیده دارند دورنمای قیمت طلا در بحبوحه افزایش نگرانی درمورد رکود اقتصاد و احتمال توقف افزایش نرخ بهره فدرال رزرو همچنان مثبت است.

قیمت نقره با 1.79 درصد کاهش به 25 دلار و 46 سنت رسید و پلاتین با 0.34 درصد افزایش 1048 دلار و 70 سنت معامله می‌شود.

بر اساس گزارش رویترز، مت سیمپسون، تحلیلگر ارشد بازار در سیتی ایندکس گفت: سرمایه‌گذاران در انتظار فروش خرده فروشی در ایالات متحده هستند که می‌تواند طلا را به بالاترین حد خود برساند.

یکی از استراتژیست‌های بازار اظهار کرد که طلای جهانی همچنان می‌تواند حرکت صعودی داشته باشد.

جیمز رابرتسون، تحلیلگر در گفت‌وگو با کیتکو نیوز گفت که پتانسیل فدرال رزرو برای پایان تهاجمی‌ترین چرخه انقباض خود، نوسانات زیادی در بازارهای مالی ایجاد می‌کند و طلا همچنان یک محافظ جذاب در مقابل آشفتگی سیاست پولی است.

وی افزود که بحران بانکی ماه گذشته با شکست بانک سیلیکون ولی و بانک سیگنیچر همراه با سقوط کردیت سوئیس از بزرگ‌ترین بانک‌های اروپا نشان می‌دهد که فشار در اقتصاد جهانی در حال افزایش است.

داده‌های ماهانه شورای جهانی طلا نشان داد که مارس اولین باری بود که بازار طلا شاهد ورودی خالص ماهانه به محصولات جهانی تحت حمایت طلا بود که به ۱۰ ماه خروج متوالی پایان داد.

رابرتسون خوشبین است که قیمت طلا تا سال ۲۰۲۳ به افزایش خود ادامه خواهد داد.