۵ دلیل مهم برای ریزش شدید قیمت ها در بازار خودرو + قیمت جدید خودروهای داخلی

با اقدامات و سیاستگذاری های انجام شده در بازار خودرو، به نظر می رسد این بازار از حالت سرمایه ای بودن در حال خروج است و بسیاری در این بازار فروشنده شده اند.

خبر را برای من بخوان

به گزارش سایت طلا، با اقدامات و سیاستگذاری های انجام شده در بازار خودرو، به نظر می رسد این بازار از حالت سرمایه ای بودن در حال خروج است و بسیاری در این بازار فروشنده شده اند.

تغییرات زیر در بازار خودروی کشور پس از چند سال سبب شده است که بسیاری در این بازار فروشنده شوند و به نظر می‌رسد سرمایه ها در حال خروج از این بازار است اما تغییراتی که سبب می شود تا خودرو در سال جاری از سرمایه ای بودن خارج شود چیست:

۱- بعد از چهار سال متوالی تولید کشور در سال ۱۴۰۱ به بالای یک میلیون دستگاه در سال رسید درسال گذشته قریب به یک میلیون و چهارصد هزار خودرو تولید و شماره گذاری شد و به نظر می‌رسد درسال جاری یک میلیون و هفتصد هزار دستگاه خودروی داخلی تولید شود اما تجربه نشان داده که هرگاه تولید از مرز یک و نیم میلیون دستگاه فراتر رود خودروسازان برای فروش محصولات خود با مشکل مواجه می‌شوند و باید به طرحهای لیزینگی و فروش قسطی روی بیاورند پیش بینی که به نظر بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو از شهریور ماه شاهد آن خواهیم بود.

۲- راه اندازی سامانه یکپارچه و شفاف سازی عرضه سبب شد که به یکباره به تقاضای یک میلیون دستگاه خودرو در سطح جامعه با سیستم نوبت دهی پاسخ داده شود بنابراین عرضه قطره چکانی خودرو که در این سالها خود باعث بازارگرمی خودروسازان داخلی شده بود برداشته شد و اکنون با تدوام این عرضه ها با سیستم نوبت دهی به نظر می‌رسد خودرو به کالایی در دسترس برای عموم جامعه تبدیل شده است.

۳- واردات خودرو بالاخره شکل اجرایی به خود گرفت. خبرهای واردات محصولات کیا هیوندای تویوتا فیات میتسوبیشی و نیسان همه و همه حکایت از رنگی شدن دنیای خودروبازها در یکی دوماه آتی دارد. سیستم قیمت گذاری روی این محصولات توسط سازمان حمایت هم باعث شده که امکان فروش این خودروها با قیمتهای گزاف فراهم نباشد و واردکننده برای سود بیشتر مجبور به واردات تعداد بیشتری محصولات خواهد بود که معنایش این است که محصول به روزی چون چانگان سایپا با قیمت کمتر از یک میلیارد تومان در دسترس مصرف کننده خواهد بود و عملا جایی برای یکه تازی مونتاژکاران چینی در کشور باقی نمی ماند. از سوی دیگر طرح واردات خودروهای دست دوم هم خودش دلیل دیگری برای فروریختن قیمتها در بازار کشور است.

۴- خبر مهم دیگر در بازار خودرو اجرایی شدن قانون پولشویی و همچنین مالیات بر عایدی درآمد سرمایه است به گونه ای که قابلیت رصد کسانی که در طی سال خرید و معاملات خودرویی از طریق خود و یا بستگان خود انجام می دهند از طریق راه اندازی سامانه متمرکز فراهم شده است. همچنین اگر کسی مثلا خودروی پارس را به قیمت دویست میلیون از کارخانه بخرد و آنرا به قیمت پانصد میلیون در بازار بفروشد باید مبلغ صد و بیست میلیون تومان از عایدی این معامله را یعنی در مجموع بیش از سی و پنج درصد مبلغ معامله را به عنوان مالیات بپردازد. شنیده ها حاکی از آن است که پرداخت مالیات بر ارزش افزوده یعنی ۹ درصد دیگر هم به زودی در خرید و فروش خودرو نیز حاکم می شود. بدین ترتیب با راه اندازی سامانه مذکور قریب به پنجاه درصد سود هر معامله خودرویی به عنوان مالیات اخذ خواهد شد که معنایش آن است که دیگر خرید و فروش خودرو نمی‌تواند محلی برای سودهای هنگفت باشد. شنیده ها حاکی است که هماهنگی مناسبی بین وزارت صمت و قوه قضاییه در این خصوص در حال انجام هست و این شاید مهمترین دلیل برای فروشنده شدن بسیاری در بازار خودروی کشور در ماه جاری بوده است.

۵- در این شرایط خودروسازان هم دستپاچه به عرضه بالای خودرو در ماه اخیر روی آورده اند طوریکه دیگر تریلی برای حمل محصولات خود برای عرضه به بازار ندارند و تمام پارکینگ‌هایی که پیش از این خودروها را در آن انبار می کردند خالی شده است و از مشتریان خواسته اند که هرکس برای تحویل خودروی خود بیاید کارت هدیه دریافت میکند. چنین وضعی در نمایندگیهای خودروسازان هم به چشم میخورد یعنی دیگر نمایندگیها خودشان از دلالی بازار خودرو کنار کشیده اند.

قیمت روز انواع خودرو ایرانی در بازار

مدل خودرو مدل (سال ساخت) کارکرد قیمت (تومان)
سمند LX EF7 دوگانه سوز ۱۴۰۱ صفر ۶۲۵,۰۰۰,۰۰۰
سمند (EF7) ۱۴۰۱ صفر ۵۹۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو پارس سال (LX ) ۱۴۰۲ صفر ۶۹۵,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ۱۴۰۱ صفر ۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما ۱۴۰۲ صفر ۶۰۵,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک TU5P ۱۴۰۲ صفر ۱,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ دنده ای (فرمان برقی) ۱۴۰۱ صفر ۶۷۵,۰۰۰,۰۰۰
تارا اتوماتیک ۱۴۰۱ صفر ۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
رانا پلاس سقف شیشه ای ۱۴۰۱ صفر ۶۰۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو ۱۴۰۲ صفر ۹۳۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس ۵ دنده‌ توربو ۱۴۰۱ صفر ۷۷۰,۰۰۰,۰۰۰
هایما S7 1.8 لیتر توربو پلاس ۱۴۰۱ صفر ۱,۶۳۰,۰۰۰,۰۰۰
پراید SE ۱۵۱ - صفر ۲۹۵,۰۰۰,۰۰۰
ساینا اس ۱۴۰۱ صفر ۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا EX دنده ای ۱۴۰۱ صفر ۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
تیبا صندوق دار sx بنزینی ۱۴۰۱ صفر ۳۶۵,۰۰۰,۰۰۰
تیبا ۲ (رینگ فولادی) ۱۴۰۱ صفر ۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهینG ۱۴۰۱ صفر ۵۸۵,۰۰۰,۰۰۰
کوییک R پلاس اتوماتیک ۱۴۰۱ صفر ۴۸۰,۰۰۰,۰۰۰
کوییک دنده ای ۱۴۰۱ صفر ۳۶۵,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S ۱۴۰۱ صفر ۳۸۰,۰۰۰,۰۰۰
زامیاد وانت نیسان بنزینی آپشنال ۱۴۰۱ صفر ۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
زامیاد وانت نیسان دوگانه سوز آپشنال ۱۴۰۱ صفر ۶۱۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 اتوماتیک اسپرت لاکچری ۱۴۰۱ صفر ۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 دنده ای اسپرت لاکچری ۱۴۰۱ صفر ۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰