به گزارش سایت طلا،فرزادی پور در نشست خبری با اشاره به اینکه فعلاً قیمت پروازهای اربعین مشخص نشده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه یک ایرلاین دولتی هستیم، در زمینه قیمت تابع دستورات هستیم.
وی با اشاره به اینکه ایران ایر یک شرکت دولتی است که سود ما خدمترسانی به مردم است، افزود: ما خیلی دنبال سود نیستیم و اموال برای مردم است. هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران این ظرفیت را دارد که بهعنوان سوبسید در اختیار مردم باشد ه این بهمعنای زیان برای ایران ایر نیست.
وی درباره اظهارنظر رییس انجمن شرکتهای هواپیمایی در خصوص هواپیماسوار شدن اتوبوسسوارها، گتفت: بهنظرم در این باره زیادی بحث میکنیم. هر مقداری که عرضه کم تقاضا افزایش مییابد و بالعکس. منظور دوستان این ادبیات بوده. فکر میکنم کسی به دنبال قیچی کردن قشر خاصی از حملونقل هوایی نباشد. وقتی رسیدن به هواپیما سهل باشد، تقاضا بالا میرود.
وی در پاسخ به پرسشی درباره افزایش تعداد ناوگان ایرانایر بیان کرد: یکی از الزامات کار ما هواپیماست؛ دو راه داریم یکی سرخط کردن هواپیماهای زمینگیر و دومی هم خریدن هواپیماست. طی یک برنامه 6 ماهه دنبال این هستیم 7 فروند هواپیما (5 ای تی آر و 2 فروند ایرباس) وارد ناوگان شود و با ورود هواپیماهای ای تی آر برنامه ویژهای برای استفاده از آنها داریم. از کانالهای مختلف نیز در حال پیگیری هستیم بهعنوان ایرلاین دولتی فرآیند خرید برای ما سخت است.
مدیرعامل ایرانایر همچنین گفت: اورهال یک فروند هواپیمای بوئینگ 737 وی آی پی داشتیم که 4 سال زمینگیر بود، در حال انجام است و احتمالاً همزمان با 7 فروند به بهرهبرداری میرسد.
فرزادیپور در پاسخ به پرسشی درباره میزان زیان انباشت ایرانایر، گفت: این زیان، زیان تحمیلی است. بهعنوان مثال 600 میلیون دلار بابت هواپیماهای برجامی بدهکار شدهایم که اگر مطالبات ما از دولت همان زمان پرداخت میشد امروز این بدهی را نداشتیم.
مدیرعامل ایران ایر در ابتدای این نشست با اشاره به اتمام پروازهای رفت حج، گفت: بر اساس برنامهریزی صورت گرفته و همراهی سازمان حج و زیارت پروازهای رفت با انجام 377 پرواز رفت و برگشت به جده و مدینه از 21 فرودگاه کشور انجام شد.
وی افزود: 87 هزار و 619 نفر مسافر در این پروازها جابجا شدندو همچنین 112 پرواز بدون تاخیر انجام شد و 60 پرواز تعجیل داشتیم، البته تعجیل به معنای بی نظمی نیست. این پروازها زودتر از موعد مقرر انجام شده بود. میانگین تاخیر 47 دقیقه بوده که عمده این تاخیر به واسطه 5 پرواز خاص که دچار نقص فنی بوده است.
وی با بیان اینکه تاخیرات امسال 2.2 درصد بیشتر از سال گذشته بود، تاکید کرد: مجموعه مراقبت پرواز، در انجام به موقع پروازها همراه ایران ایر بودند و از همراهی این عزیزان برخوردار بودیم.
مدیرعامل ایران ایر با بیان اینکه ذات حج همراهی و همدلی را به همراه دارد، گفت: سالهای گذشته نیز که با عربستان روابطی مثل الان نداشتیم، مشکلی برای پروازها ایجاد نشد. البته همکاریها امسال نسبت به سالهای گذشته بسیار بهتر بود و در فرودگاههای جده و مدینه به هواپیماهای ما سوخت تحویل شد.
فرزادیپور از اعلام آمادگی برای برنامهریزی پروازهای حج عمره بلافاصله پس از پروازهای برگشت حج تمتع خبر داد و با بیان اینکه سال آینده دنبال فعال کردن فرودگاه طائف هستیم، افزود: اگر عربستان این فرودگاه را آماده کند، ما این آمادگی را داریم به این شهر نیز پروازهای حج را انجام دهیم.
وی با یادآوری اینکه پروازهای برگشت حج در 21 روز انجام میشود، اظهار کرد: بهدنبال تامین هواپیمای موردنیاز از سایر مجموعه هستیم. امروز برنامهریزی برگشت را بر اساس 21 روز انجام دادهایم و طبق برنامه در برخی روزها 21 پرواز را نیز خواهیم داشت.
مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به درخواست عربستانیها برای برقراری 3 پرواز هفتگی به مشهد، اضافه کرد: با توجه به اینکه به عربستان مجوز داده می شود، ما متقابلاً مجوز پرواز به این کشور را دریافت خواهیم کرد.
وی همچنین یادآور شد: در پروازهای حج امسال 2 پرواز از قشم و یک پرواز از چابهار برای عزیزان اهل سنت انجام شد.