زیباترین ماشین جهان ایرانی است؛ این خودرو یک میلیون دلار می‌ارزد+ تصاویر

۱۵۰ قطعه الماس، ۱۰ کیلوگرم طلای ۱۸ عیار و بیشتر از هفت هنر ایرانی همه با ظرافت و هنر خاصی به کار گرفته شده‌اند تا یکی از منحصربه‌فردترین خودروهای جهان متولد شود.

خبر را برای من بخوان

به گزارش سایت طلا، ۱۵۰ قطعه الماس، ۱۰ کیلوگرم طلای ۱۸ عیار و بیشتر از هفت هنر ایرانی همه با ظرافت و هنر خاصی به کار گرفته شده‌اند تا یکی از منحصربه‌فردترین خودروهای جهان متولد شود.

سال ۱۳۸۹ همشهری سرنخ از یک خودروی کاملا ایرانی گزارشی خاص تهیه کرد. خودرویی که جهان را انگشت به دهان گذاشت. حالا بعد از سال‌ها خواندن این گزارش خالی از لطف نیست:

در این ماشین که محصول هنر و ابتکار ایرانیان است و یک میلیون دلار ارزش دارد، سعی شده تمام هنرهای ایرانی گنجانده شود؛ از خاتم‌کاری و ملیله‌دوزی بگیرید تا فرش دست‌باف و معرق. جمع شدن این صنایع دستی در کنار تکنولوژی، محصولی را پدید آورده که چشم جهانیان را به خود خیره کرده است؛ به صورتی که موزه‌های معتبر دنیا مانند لوور هم به دنبال راهی برای نگهداری این خودرو هستند.

روی در موتور خودرو یک علامت عقاب طراحی شده تا نشانی از قدر ت و نبوغ جوانان ایرانی همراه این خودرو باشد

به سراغ دکتر سیامک حجت، مدیر عامل کمپانی one auto group رفتیم تا در خصوص طراحی این خودروی ویژه با او صحبت کنیم. این گزارش را بخوانید تا دست‌تان بیاید جوانان ایرانی چه توانایی‌هایی دارند.

گلدن وان یک خودروی کلاسیک است که برای نمایش در موزه‌ها ساخته شده است

نامش در بین فهرست ۳۰ نفره دکترای مهندسی خودروی جهان می‌درخشد. او تنها ایرانی این فهرست است؛ دکتر سیامک حجت، مدیرعامل کمپانی one auto group و خودروسازان جنوب در ایران است. مهندس حجت گروهی از طراح‌ها و تولیدکننده‌های زبده ایرانی را سرپرستی می‌کند تا محصولات منحصربه‌فردی تولید کنند. آقای مهندس درباره خودش و کارش می‌گوید: «در سال ۱۳۵۲ در شیراز به‌دنیا آمدم. در دانشگاه یاسوج مهندسی عمران گرفتم و بعد برای ادامه‌تحصیل به آمریکا رفتم. از کودکی علاقه خاصی به خودرو و طراحی داشتم.

خوشبختانه توانستم با توجه به علایقم ادامه تحصیل بدهم. به این ترتیب در دانشگاه دارت آمریکا تحصیلاتم را ادامه دادم و توانستم دکترای مهندسی خودرو بگیرم. در حال حاضر با یک تیم زبده از مهندسان ایرانی مشغول طراحی خودروهای منحصربه‌فرد هستیم». دکتر حجت به همراه همکارانش در کمپانی one aut‌o group در حال تلاش برای تولید و طراحی خودروهای کانسپت، لیموزین vip برای شرکت‌های معتبر دنیا هستند. علاوه بر اینها این مهندسان، اتوبوس‌های خاص، زره‌پوش، خودروهای کارتینگ و در کل هر محصول منحصربه‌فردی که شما تصور کنید را طراحی کرده و می‌سازند.

تیم ایرانی

دکتر حجت به نیروی جوانان ایرانی ایمان دارد، به همین دلیل کارشناسان ارشد تیم‌اش همگی ایرانی هستند؛ «در کمپانی ما چهار مهندس متخصص و ۱۰ تکنسین مشغول به کار هستند. این افراد تا به حال ۱۰ خودروی ویژه که پسوند one دارند و بیشتر از ۱۰۰ خودرو تیونینگ و فیس لیفت را طراحی کرده‌اند. گلدن وان نیز محصول همت همین تیم است. این خودرو در واقع کلکسیونی از هنرهای ایرانی است که درون قابی از خاتم قرار گرفته است.

روی در موتور خودرو یک علامت عقاب طراحی شده تا نشانی از قدر ت و نبوغ جوانان ایرانی همراه این خودرو باشد

مخمل قرمز صندلی خودرو با تودوزی ویژه، فرش دستباف ایرانی، صدف‌کاری و ملیله‌دوزی و دیگر صنایع دستی ایران همه دست‌به‌دست هم داده‌اند تا یک اثر مختص ایران شکل بگیرد». شرکتی که دکتر حجت و همکارانش اداره می‌کنند، شعبه‌هایی در آمریکا و امارات دارد اما در کشورمان این شرکت با نام خودروسازان جنوب فعالیت می‌کند.

مهندسان این شرکت تا به حال آثار منحصربه فردی خلق کرده‌اند؛ محصولاتی مانند خودروی «اهورا» که یک ماشین اسپورت کوپه است، خودروی «رد وان» یک خودرو اسپورت کشیده شبیه به لامبورگینی، یک لیموزین بزرگ که در کاخ سعدآباد رونمایی شد و خودروی گلدن وان.

در قسمت رکاب خودرو، برند خودرو با استفاده از طلا و الماس حک شده است

کلکسیونی از هنر ایرانی

گلدن وان نام خودرویی است که در آن از بیشتر هنرها و صنایع‌دستی ایران استفاده شده است. طراح این خودروی منحصربه‌فرد درباره ساخت این خودرو می‌گوید: «همیشه به دنبال راهی برای به‌رخ کشیدن هنر ایرانی بوده و هستم. ساخت و طراحی این خودرو چندین ماه طول کشید، چرا که به دنبال راهی می‌گشتیم تا هنر ایرانی را با تکنولوژی تلفیق کنیم. برای ساخت این خودرو از مهندسان و هنرمندان ایرانی کمک گرفتیم و این خودرو را خارج از کشور تولید کردیم. برای اولین بار گلدن وان را در نمایشگاه بین‌المللی خودرو که هر دو سال یک بار برگزار می‌شود به نمایش گذاشتیم.

رینگ‌ها و چراغ عقب خودرو را در تصویر می‌بینید برای این خودرو خاتم‌کاران شیرازی سنگ تمام گذاشته اند

سال ۲۰۰۷ بود که این نمایشگاه در امارات برگزار شد. آن موقع متاسفانه مسؤولان نمایشگاه به ایران غرفه ندادند؛ برای همین ما گلدن وان را در غرفه خود امارات به نمایش گذاشتیم اما به صورتی که پرچم کشور ایران را کنارش گذاشتیم و از موسیقی سنتی ایران در غرفه استفاده کردیم.

در این نمایشگاه سه گروه داوری حضور دارند و خودروهای برتر را مشخص می‌کنند؛ ۱- داورهای تخصصی نمایشگاه ۲- مدیران شرکت‌های تولیدکننده خودرو ۳- تماشاگران در دوره‌های قبلی این نمایشگاه. دو گروه از این داورها معمولا رأی‌هایشان یکسان می‌شود و به ندرت پیش‌می‌آید که هر سه گروه یک نظر مشترک داشته باشند. خوشبختانه هر سه گروه به گلدن وان رای دادند. به این ترتیب این کلکسیون هنرهای ایران سال ۲۰۰۷ به عنوان زیباترین، سریع‌ترین و گران‌ترین خودرو در نوع ویژه هنری شناخته شد».

طلایی ۱ میلیون دلاری

golden one بعد از شرکت در نمایشگاه «موتور شو» که در دوبی برگزار شده بود توانست عنوان زیباترین و گران‌ترین خودروی دنیا را در آن سال به دست بیاورد، چرا که در ساخت و طراحی این خودرو صنایع دستی و هنرهای ایرانی به صورت تمام و کمال به کار گرفته شده است.

دکتر حجت در این باره می‌گوید: «در این خودرو که بدنه آن تماما خاتم‌کاری شده ۱۵۰ قطعه الماس و ۱۰ کیلو طلا نصب شده. این خودرو که در سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ ساخته شده کلکسیونی از هنرهای ایرانی است؛ هنرهایی مانند خاتم، معرق، ملیله‌کاری، طلاکاری، نقره‌کاری و صدف‌کاری. در ساخت گلدن وان از بیشتر از هفت هنر استفاده شده است اما به خاطر عدد هفت که در بین ایرانیان جایگاه خاصی دارد ما از عنوان هفت هنر برای این خودرو استفاده کردیم.

برای طراحی داخل خودرو از طلاکاری و نقره‌کاری استفاده شده

خاتم‌کاری این خودرو هم با خاتم‌کاری‌های معمولی تفاوت دارد چرا که در قسمت‌هایی از این خودرو خاتم‌کاری به‌صورت مدور صورت گرفته. چون حداکثر سرعت این خودرو به ۲۲۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد، برای همین باید خاتم‌کاری ویژه انجام می‌شد. کار خاتم‌کاری این خودرو شش و نیم متر است به این ترتیب که در هر سانتی متر مربع ۱۲۰ قطعه خاتم استفاده شده، بنابراین در کل این خودرو حدود ۷میلیون و ۲۰۰ قطعه خاتم به کار رفته است».

صندلی‌های این خودرو از جیر طبیعی ساخته شده و در ساخت دستگیره‌های آن نیز از چرم طبیعی استفاده شده. این خودروی منحصربه‌فرد یک میلیون دلار ارزش دارد. خیلی از موزه‌ها و کلکسیونرهای دنیا برای به دست آوردن این خودرو اقدام کرده‌اند اما طراح این خودرو دوست دارد خودرواش در ایران بماند و جوانان ایرانی با دیدن این خودرو تلاش بیشتری برای ابتکار و نوآوری انجام دهند.

ماشین موزه‌ای

گلدن وان خودرویی است که خاصیت موزه‌ای دارد و برای ویراژ دادن در خیابان ساخته نشده است. سازندگان این خودرو تمام تلاششان را در ۲۰ هزار ساعت انجام داده‌اند تا هنر اصیل ایرانی را به دنیا نشان دهند. طراح این خودرو درخصوص مشخصات فنی گلدن وان می‌گوید: «گلدن‌وان خودرویی است که روی شاسی فضایی طراحی شده، طول کلی این خودرو چهار متر عرض ۷/۱ متر و ارتفاع آن ۲/۱ متر است. حداکثر قدرت سرعتی این خودرو ۲۸۰ اسب بخار در ۶هزار دور در دقیقه است و حداکثر گشتاور آن در ۳۵۰ نیوتون متر است و بین ۲۴۰۰ تا ۵هزار دور به دست می‌آید.

روکش صندلی‌های این خودرو از جیر طبیعی ساخته شده و برای کف‌پوش این خودرو از فرش دستباف ایرانی استفاده شده است

سرعت این اثر موزه‌ای، در حوزه صنعت خودرو و صنایع دستی در عرض شش ثانیه از صفر به۱۰۰ کیلومتر مربع بر ساعت می‌رسد و حداکثر سرعتش ۲۲۰ کیلومتر در ساعت است». موتور این خودرو شورلت است و طراحی کلاسیک آن توسط جوانان ایرانی انجام شده است. شرکت one auto group که ۲۱ سال است فعالیت می‌کند تا به حال خودروهای منحصربه‌فرد ویژه‌ای تولید کرده است.

دکتر حجت که مدیرعامل وقت این شرکت است درباره مشکلاتی که برای انتقال و رونمایی این خودرو به ایران داشته می‌گوید: «قرار بود رونمایی از این خودرو در ایران در روز صنایع دستی انجام شود اما به‌دلیل بروکراسی‌های اداری این امر میسر نشد و به نظر می‌رسد ظرف روزهای آینده انجام شود. علاقه به هنرهای ماندگار ایران‌زمین باعث شد ما با تحمل هزینه‌های گزاف این کار را شروع کنیم تا با وارد کردن خودروی گلدن وان به کشور آن را در یکی از موزه‌های صنایع دستی به بهره‌برداری برسانیم و سازمان میراث‌فرهنگی در ثبت و ملی کردن این خودرو و رونمایی آن اقدام کند، چرا که استقرار این خودرو در یکی از موزه‌های کشور هدف آرمانی ماست اما اگر این امر میسر نشود باید فکر دیگری کرد». در حال حاضر گلدن وان در گمرک شیراز است و تلاش برای ترخیص آن ادامه دارد.

تودوزی درهای گلدن وان هم با جیر طبیعی تکمیل شده‌اند