اطلاعیه مهم درباره صدور و تعویض شناسنامه و کارت ملی + تعرفه صدور شناسنامه جدید

سازمان ثبت احوال کشور از شهروندان خواست هرچه سریع‌تر برای تعویض کارت ملی، شناسنامه و ثبت آدرس و نشانی جدید خود اقدام کنند.

خبر را برای من بخوان

به گزارش سایت طلا، سازمان ثبت احوال کشور یک اطلاعیه جدید صادر کرد. سازمان ثبت احوال کشور در اطلاعیه‌ای، درباره روند صدور کارت هوشمند ملی توضیحاتی ارائه کرد. سازمان ثبت احوال کشور از شهروندان خواست هرچه سریع‌تر برای تعویض کارت ملی، شناسنامه و ثبت آدرس و نشانی جدید خود اقدام کنند.

هاشم کارگر، معاون وزیر و رئیس سازمان ثبت احوال کشور در خصوص تخصیص شناسه و صدور کارت موقت برای فاقدین شناسنامه، گفت: با توجه به رویکرد‌های دولت سیزدهم مبنی بر تعیین تکلیف افراد فاقد شناسنامه، سازمان ثبت احوال کشور در سال ۱۴۰۱ با مهیا نمودن زیرساخت‌های لازم، اختصاص شناسه واحد برای ایرانیان فاقد شناسنامه را در دستور کار خود قرار داد.

او با اشاره به اینکه هم اکنون به منظور تسهیل امور شهروندان ثبت نام این افراد با راه اندازی سامانه الکترونیکی http://faghedin.sabteahval.ir صورت می‌گیرد، عنوان کرد: این امر به منظور شناسایی، صدور کارت موقت و در نهایت تعیین تکلیف افراد فاقد شناسنامه با هدف استفاده از خدمات اجتماعی در راستای تکالیف دستورالعمل مقابله با فقر مطلق و کمک به ایجاد سازو کار‌های قانونی برای ارائه خدمت به این افراد و کاهش هزینه‌های حاکمیتی صورت گرفته است.

همه افراد فاقد شناسنامه تا ۶ ماه آینده کارت شناسایی موقت دریافت می‌کنند

معاون وزیر کشور افزود: تا پیش از راه اندازی این سامانه بیش از ۱۱ هزار پرونده در ادارات کل ثبت احوال استان‌ها تشکیل و به این افراد شناسه اختصاص یافته است که حدود پرونده بررسی و تعیین تکلیف شده‌اند و برای سایر افراد کارت شناسایی موقت صادر گردیده است.

گفتنی است، دکتر احمد وحیدی، وزیر کشور طی بخشنامه‌ای خطاب به استانداران مبنی بر تعیین تکلیف هر چه سریع‌تر افراد فاقد شناسنامه تاکید و در این راستا رئیس سازمان سازمان ثبت احوال کشور نیز با صدور بخشنامه‌ای به مدیران کل ثبت احوال کشور از آنان خواسته است تا ترتیبی اتخاذ کنند تا ضمن هماهنگی با استانداران و فرمانداران، برنامه‌ریزی لازم برای اقدام ویژه ادارات ثبت احوال و شورای تامین استان و شهرستان در خصوص شناسایی، تشکیل پرونده، اختصاص شناسه، صدور کارت و نهایتاً تعیین تکلیف فاقدین شناسنامه صورت پذیرد.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور در پاسخ به سوالی درباره سامانه تشخیص چهره ایرانیان نیز گفت: پردازش تصویر در حوزه‌های مختلف در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ در حقیقت احراز هویت باید غیرحضوری باشد.

بر همین اساس باید سامانه‌ای وجود داشته باشد که به لحاظ چهره تشخیص انجام و اصالت هویتی فرد را احراز کند. این سامانه در حال حاضر مبتنی بر توان داخلی تولید و در حال استفاده است و در آینده نیز سامانه های دیگر سازمان ثبت احوال کشور همانند «هدا» از سامانه تشخیص چهره استفاده خواهند کرد.

او درباره تعویض شناسنامه ها نیز گفت: برای تعویض شناسنامه ها بازه زمانی نگذاشتیم؛ اما توصیه جدی ما این است که شهروندان حتما برای تعویض شناسنامه اقدام کنند. به این ترتیب هم اطلاعات آنها در پایگاه داده های ثبت احوال به روز می شود و هم از بسیاری سو استفاده ها جلوگیری خواهد شد و البته امکان دارد تا چندی دیگر پس از هماهنگی با دستگاه های مختلف، بازه زمانی برای تعویض شناسنامه ها تعریف کنیم.

کارگر درباره زمان لازم برای تعویض و صدور شناسنامه های جدید گفت: در سازمان ثبت احوال زمان صدور شناسنامه ها یک تا سه روز زمان می برد، اما زمان ارسال آنها توسط پست و رسیدن به دست متقاضی موضوعی است که به شرکت پست ارتباط دارد و در شهرهای بزرگ طولانی تر است.

او تاکید کرد: دفاتر پیشخوان دولت ارائه دهنده خدمات دولتی هستند و برای ارائه خدمات ثبت احوال ضوابطی وجود دارد که اگر آنها را رعایت کنند سازمان ثبت احوال برای ارائه این خدمات به آنها مجوز می دهد.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور درباره ارائه آمارهای ثبتی از سوی سازمان ثبت احوال کشور نیز گفت: سازمان ثبت احوال سازمانی است که هر آماری که ارائه می دهد مبتنی بر داده های ثبتی است؛ لذا این آمار قابل اتکا هستند. نرخ باروری بر همین اساس برای سال ۱۴۰۰ محاسبه و اعلام شد و بزودی نرخ باروری برای سال ۱۴۰۱ نیز محاسبه و اعلام خواهد شد.

او درباره صدور گواهی ولادت و فوت الکترونیکی نیز گفت: در تلاش هستیم فرایندها را الکترونیک کنیم و در همین راستا ظرف یک ماه آینده بحث الکترونیک شدن گواهی های ولادت و فوت اجرایی خواهد شد.

خدمات جدید ثبت احوال برای مشاهده شجره نامچه خانواده ها و ویرایش نشانی افراد

کارگر در بخش دیگری از صحبت های خود به سامانه «سهیم» سازمان ثبت احوال کشور اشاره کرد و افزود: بستری فراهم شده تا در تعامل با مردم، همه خدمات ثبت احوال را در قالب آن ارائه کنیم که در حال حاضر ۱۹ خدمت در این سامانه ارائه می شود و روز به روز نیز تعداد این خدمات افزایش می یابد. یکی از اقدامات سازمان شجره نامچه خانواده است که مشخصات فرد، پدر، مادر و همه فرزندان را قابل مشاهده کرده است و نشانی که از افراد در پایگاه ثبت احوال وجود دارد نیز قابل مشاهده است و امکان ویرایش برای همه آنها فراهم شده است.

او تاکید کرد: این شجره نامچه روز به روز کامل تر خواهد شد. بی تردید یکی از موضوعات مهم در کشور روابط سببی و نسبی است که در موضوعات اقتصادی و... بسیار حائز اهمیت است و بحث ذینفع واحد در مسائل اقتصادی نیز در حال حاضر در کشور ما جایش خالی است که در صورت تحقق از بسیاری تخلفات جلوگیری می‌شود.

تعرفه سازمان ثبت احوال کشور برای تعویض شناسنامه قدیمی و صدور شناسنامه جدید

هزینه تعویض شناسنامه و کنارگذاشتن شناسنامه‌های قدیمی امسال ۵۰ هزار تومان است. فعلا برای تعویض شناسنامه‌های قدیمی ضرب‌الاجلی وجود ندارد اما سازمان ثبت‌احوال توصیه می‌کند مردم هرچه زودتر برای تعویض شناسنامه‌های قدیمی دست‌به‌کار شوند.

تعرفه سازمان ثبت‌احوال در سال ۱۴۰۲ منتشر شده و نشان می‌دهد هزینه صدور شناسنامه نوزاد امسال به ۴۰ هزار تومان رسیده اما اگر والدین نوزاد در فرصت قانونی برای دریافت شناسنامه اقدام نکنند، ممکن است مجبور شوند حدود ۴۰ درصد بیشتر هزینه کنند. براساس تعرفه جدید سازمان ثبت‌احوال در سال ۱۴۰۲ ثبت‌نام برای دریافت کارت ملی هوشمند ۲۰ درصد بیشتر از پارسال یعنی ۶۰ هزار تومان هزینه دارد و تعرفه صدور گواهی ازدواج و طلاق با رشد ۱۳ درصدی نسبت به ۱۴۰۱ به ۸۵ هزار تومان رسیده است.

هزینه صدور شناسنامه نوزاد امسال ۴۰ هزار تومان است؛ به‌شرطی که برای دریافت شناسنامه در مهلت قانونی اقدام شود. منظور سازمان ثبت‌احوال از مهلت قانونی برای دریافت شناسنامه نوزاد، ۱۵ روز است و بعد از این فرصت اگر تا ظرف سه ماه والدین نوزاد برای گرفتن شناسنامه اقدام کنند، باید ۴۵ هزارتومان بپردازند. هزینه صدور شناسنامه نوزاد بعد سه ماه از ولادت به ۵۵ هزارتومان افزایش پیدا می‌کند.

هزینه صدور شناسنامه جدید امسال ۵۰ هزار تومان است و وقتی نرخ‌تعرفه‌های سازمان ثبت‌احوال را نگاه می‌کنیم، این هزینه درمقایسه با پارسال تفاوتی ندارد. حالا اگر شناسنامه جدید دوباره گم شود، برای صدور شناسنامه جدید ۱۰۰ هزار تومان از شما می‌گیرند و اگر برای سومین بار برای صدور شناسنامه جدید دست‌به‌کار شوید، ایندفعه هزینه پرداختی به ۱۵۰ هزارتومان می‌رسد. از مرحله سوم به‌بعد هزینه صدور شناسنامه به ۳۵۰ هزارتومان می‌رسد.

تعرفه سازمان ثبت‌ احوال کشور برای صدور و تعویض شناسنامه در سال ۱۴۰۲

خدمات تعرفه

صدور شناسنامه نوزاد در مهلت قانونی ۴۰ هزار تومان

صدور شناسنامه نوزاد بعد از مهلت قانونی (تا سه‌ماه) ۴۵ هزار تومان

صدور شناسنامه نوزاد بعد از مهلت قانونی (بیش ‌از سه‌ماه) ۵۵ هزار تومان

تعویض شناسنامه‌های قدیمی ۵۰ هزار تومان

صدور شناسنامه جدید (بار دوم) ۱۰۰ هزار تومان

صدور شناسنامه جدید (بار سوم) ۱۵۰ هزار تومان

صدور شناسنامه جدید (از دفعه سوم به‌بعد) ۳۵۰ هزار تومان

ثبت‌نام برای دریافت کارت ملی هوشمند امسال ۶۰ هزار تومان هزینه دارد. این هزینه درمقایسه با پارسال ۱۰ هزار تومان یعنی ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده و اگر برای اولین بار خواستار دریافت کارت ملی هوشمند باشید، چنین هزینه‌ای از شما می‌گیرند وگرنه اگر بعد از دریافت کارت ملی هوشمند جدید آن را گم کنید، ایندفعه هزینه دریافت کارت ملی هوشمند ۷۲ هزار تومان خرج روی دستتان می‌گذارد.

صدور کارت ملی هوشمند بعد از دوبار گم‌کردن ۱۲۰ هزار تومان هزینه دارد و اگر برای بار سوم به بعد خواستار صدور کارت ملی هوشمند باشید، باید هر دفعه ۱۸۰ هزارتومان به حساب سازمان ثبت‌احوال واریز کنید.

تعویض کارت ملی هوشمند ناشی از تغییر مشخصات فردی امسال ۵۰ هزار تومان هزینه دارد. البته اگر در موقع صدور کارت ملی هوشمند مامور ثبت‌احوال اشتباهی مرتکب شده باشد و بخواهید برای تعویض کارت هوشمند ملی درخواست بدهید، پولی از شما نمی‌گیرند. نگران نباشید.

خدمات تعرفه

ثبت‌نام برای دریافت کارت ملی هوشمند ۶۰ هزار تومان

صدور کارت ملی هوشمند بعد از یکبار گم‌شدن ۷۲ هزار تومان

صدور کارت ملی هوشمند بعد از دوبار گم‌شدن ۱۲۰ هزار تومان

صدور کارت ملی هوشمند از دفعه سوم به بعد ۱۸۰ هزار تومان

تعویض کارت ملی هوشمند (ناشی از تغییر مشخصات فردی) ۵۰ هزار تومان

شرایط سازمان ثبت احوال کشور برای تعویض شناسنامه و شرایط تغییر نام و نام خانوادگی

تغییر نام یا نام خانوادگی در شناسنامه شرط‌وشروطی دارد. یعنی کسی نمی‌تواند بدون ادله مورد تایید ثبت‌احوال برای تغییر نام و نام خانوادگی درخواست بدهد.

طبق شرایط، اگر نام یا نام خانوادگی کسی حاوی عبارات نامناسب باشد، به‌شرط داشتن حداقل ۱۸ سال سن می‌تواند پروسه تغییر نام یا نام خانوادگی را کلید بزند، اما فراموش نکنیم که تصمیم نهایی با شورای عالی ثبت احوال است.

تغییر نام و نام خانوادگی اگر با تایید خود سازمان ثبت‌احوال انجام شود، ۳۵۰ هزار تومان هزینه دارد. اگر متقاضی نتوانست سازمان ثبت‌احوال را راضی کند و با حکم مراجع قضایی چنین درخواستی داشته باشد، هزینه تغییر نام و نام خانوادگی به ۴۰۰ هزار تومان می‌رسد. از یک طرف دیگر تغییر نام و نام خانوادگی برای دفعه دوم یا تبدیل نام و نام خانوادگی به‌همان چیزی که اول بوده، ۴۰ هزار تومان هزینه دارد.

تعرفه سازمان ثبت‌ احوال کشور برای تغییر نام و نام خانوادگی در سال ۱۴۰۲

تغییر نام و نام خانوادگی با حکم مراجع قضایی ۴۰۰ هزار تومان

تغییر نام و نام‌خانوادگی برای دفعه دوم یا بازگشت نام و نام‌خانوادگی قبلی ۴۰۰ هزار تومان

هزینه صدور گواهی ازدواج و طلاق فرقی ندارد. اگر عروس و دامادی امسال بخواهند گواهی ازدواج دریافت کنند، از آن‌ها ۸۵ هزار تومان دریافت می‌شود و اگر زبانمان لال خواستار دریافت گواهی طلاق باشند، همین هزینه از آن‌ها گرفته می‌شود.

تعرفه سازمان ثبت‌ احوال کشور برای ثبت ازدواج و طلاق در سال ۱۴۰۲

خدمات قیمت

صدور گواهی ازدواج و طلاق ۸۵ هزار تومان

انتقال واقعه ازدواج به اسناد هویتی ۱۲ هزار تومان

انتقال واقعه طلاق به اسناد هویتی ۲۴ هزار تومان

صدور گواهی تجرد ۸۵ هزار تومان

تعرفه ثبت‌ احوال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد انتقال واقعه ازدواج از سوی دفاتر رسمی ازدواج و طلاق به اسناد هویتی (شناسنامه) ۱۲ هزار تومان هزینه دارد، اما ثبت طلاق در شناسنامه برای هر کدام از عروس و داماد‌ها ۲۴ هزار تومان آب می‌خورد. در این مبحث باید به مواردی مثل صدور گواجی تجرد هم اشاره کنیم که طبق تعرفه ثبت‌ احوال ۱۴۰۲، این هزینه ۸۵ هزار تومان اعلام شده است.

سازمان ثبت احوال کشور اعلام کرد: ۷ هزار و ۹۲۶ نفر از ایرانیان مقیم خارج از کشور درخواست کارت هوشمند ملی داده اند.

سازمان ثبت احوال کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «صدور کارت هوشمند ملی ایرانیان خارج از کشور و اخذ درخواست برخط کارت ملی از اوایل فروردین ماه سال ۱۴۰۱ در نمایندگی‌های کوالالامپور، فرانکفورت، وین، نمایندگی‌های اسلو، واشنگتن و استکهل و بانکوک فعال شده‌اند و در حال حاضر این نمایندگی‌ها به ۱۹ مورد توسعه یافته است.

یکی از سیاست‌های دولت سیزدهم و تأکیدات ریاست جمهور و وزیر کشور، ارتباط ایرانیان خارج از کشور با داخل بوده است که با هماهنگی‌های سازمان ثبت‌احوال کشور، زیرساخت‌های لازم فراهم و امکان صدور و تحویل کارت هوشمند ملی برای ایرانیان خارج از کشور فراهم شده است.

در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران در استانبول، استکهلم، اسلو، باکو، بانکوک، بروکسل، پاریس، دبی، رم، فرانکفورت، کوالالامپور، مادرید، مسکو، مومبای، هامبورگ، واشنگتن، وین و کپنهاک و تفلیس خدمت مربوط به کارت هوشمند ملی را به ایرانیان مقیم خارج از کشور ارائه می‌کند.

بیشترین درخواست‌های کارت هوشمند ملی مربوط به نمایندگی فرانکفورت با ۲ هزار و ۲۱۱ مورد بوده است.

تاکنون بیش از ۷ هزار و ۹۲۶ نفر از ایرانیان مقیم خارج از کشور درخواست کارت هوشمند ملی خود را در نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسانده‌اند.

سازمان ثبت احوال کشور از تعیین تکلیف کارت‌های هوشمند ملی خبر داد و اعلام کرد: از شهروندان خواسته می‌شود نسبت به تعویض شناسنامه‌ها و ثبت نشانی و اقامتگاه قانونی در سامانه هویت اقدام کنند

درخواست سازمان ثبت احوال برای تعویض شناسنامه و ثبت نشانی جدید

از این پس نشانی اقامتگاه قانونی هر فرد، نشانی مندرج در سامانه هویت یکتای ملی ایرانیان سازمان ثبت احوال خواهد بود.

سامانه خدمات الکترونیکی سازمان ثبت احوال کشور، به نشانی https://sahim.sabteahval.ir؛ سامانه هویت یکتای ملی ایرانیان، با عنوان اختصاری سهیم است که از این پس نشانی و آدرس اقامتگاه قانونی هر فرد و هر کد ملی، نشانی مندرج در این سامانه خواهد بود.

تمامی دستگاه‌های اجرایی، نهادهای عمومی، دولتی و غیردولتی مکلف هستند آدرس و نشانی هر فرد را از سامانه ثبت احوال استعلام بگیرند و مردم هم موظف هستند تغییر نشانی خود را در این سامانه ثبت کنند تا دچار مشکل نشوند.

محمدباقر عباسی، معاون امور هویتی سازمان ثبت احوال کشور از امکان احراز هویت و تطبیق کدملی با کد پستی هر فرد خبر داد.

معاون امور هویتی سازمان ثبت احوال کشور گفت: طبق قانون که سال‌ها قبل به تصویب رسید؛ دستگاه‌های مربوطه مکلف شدند یک شماره ملی و یک کد پستی به همه افراد اختصاص دهند.

عباسی افزود: بر اساس سامانه ثبت احوال برای هر فرد با یک کد ملی یک آدرس به صورت قانونی در سامانه ثبت احوال ثبت می‌شود.

معاون امور هویتی سازمان ثبت احوال کشور با تاکید بر یک‌پارچه سازی خدمات با این تحول جدید گفت: کلیه دستگاه‌های اجرایی از سال ۱۳۷۸ مکلف شدند آدرس و مشخصات ثبت شده افراد در سامانه ثبت احوال را ملاک عمل خود قرار دهند.

معاون امور هویتی سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه سامانه ثبت احوال به صورت برخط و الکترونیکی به تمام دستگاه‌های اجرایی و دولتی متصل شده است؛ گفت: در سال ۹۷ تمام شهروندان طبق مصوبه شورای فناوری اطلاعات مکلف شدند که ظرف ۲۰ روز از جابجایی خود، نشانی جدید را در پایگاه قانونی ثبت احوال ثبت کنند. امسال در قانون بودجه مقرر شده‌است که از این پس نشانی اقامتگاه قانونی هر فرد، نشانی مندرج در سامانه مندرج در سامانه ثبت احوال خواهد بود.

سازمان ثبت احوال باید از طریق تبادل اطلاعات و برقراری سرویس‌های الکترونیکی، این نشانی قانونی را به تمام دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی موسسات و نهادهای عمومی و غیر دولتی ارسال کند؛ این مبادی به هیچ عنوان حق اخذ نشانی از اشخاص حقیقی را به غیر از سرویس الکترونیکی سازمان ثبت احوال ندارند.