اگر کسی برود بانک یا یک اداره و سازمانی برای تشکیل پرونده، باید حداقل از تمام صفحات شناسنامه و پشت و روی کارت ملیاش فتوکپی بگیرد و تحویل مأمور تشکیلدهنده پرونده بدهد؛ در غیر این صورت کارش راه نمیافتد و دستش هم به هیچجا بند نیست.
این در حالی است که بارها و بارها هم بانک مرکزی و هم سازمان ثبت احوال اعلام کردهاند که دریافت کپی مدارک هویتی از افراد، خلاف قانون بوده و ممنوع است و کسی نباید چنین درخواستی از مردم بکند.
جزئیات تازه از تجمیع کارتهای بانکی در کارت ملی
دلیلش هم واضح است، با اتصال تمامی سامانهها به ثبت احوال، دیگر لزومی به دریافت کپی مدارک شناسایی افراد نیست و هر سازمان و ارگانی میتواند بهراحتی و بهصورت الکترونیکی به مدارک افراد دسترسی داشته باشد.
پذیرش و جایگزینی استعلام الکترونیکی و حذف مستندات کاغذی نهتنها کار خود سازمانها و بانکها را راحتتر میکند، بلکه مردم را هم از کپیگرفتن خلاص کرده و هزینه اضافه و رفتوآمدهای بیخودی را کاهش میدهد. رئیس سازمان ثبت احوال کشور هم میگوید سرویسهای ثبت احوال بهصورت پوششی و برای تمامی دستگاههاست و اگر دستگاهی ادعا میکند سرویس ثبت احوال قطع است، قطعاً سایر دستگاهها هم باید بگویند سرویس آنها هم قطع است؛ زیرا سرویس ثبت احوال برای تمام دستگاههاست و قابل ذکر است که ثبت احوال رتبه دوم پاسخدهی را کسب کرده است، بنابراین اینکه کارمند بانک یا هر سازمانی ادعا میکند سیستم قطع است و باید از مدارکتان فتوکپی بگیرید را جدی نگیرید.
معمولا مردم برای اینکه کارشان راهبیفتد و دچار دردسر نشوند، تخلف را گزارش نمیکنند، اما این کار باعث میشود که قانون بهراحتی زیرپا گذاشته شود و افراد دیگر هم به دردسر بیفتند، بنابراین درصورت مواجهه با چنین تخلفاتی ساکت نمانید و حتما موضوع را اطلاعرسانی کنید تا به این تخلف آشکار رسیدگی شود.