اگر ماشینمان اشتباهی جریمه شد، چه کنیم؟
رئیس پلیس راهور پایتخت با بیان اینکه گذشتی در برابر هنجارشکنان نداریم، گفت: شهروندان تخلفات رانندگان پرسرعت را به ۱۱۰ اطلاع دهند.
به گزارش سایت طلا،کورس میگذارند در بزرگراه، آن هم آخر شب؛ عین خیالشان هم نیست که کودکی کسی بترسد، زن بارداری «زهره ترک» شود یا اصلاً به گوشه ماشینی برخورد کرده یا تصادف چند خودرویی را باعث شوند؛ با آن صدای گوشخراش اگزوزها، با سرعت سرسام آور دیوانه وار لایی کشیده و با بوق و چراغ چشمکزن با زور از لابلای خودروها عبور میکنند؛ غرق در خوشی خود هستند و جماعتی را ناخوش و بداحوال میکنند!
تخلفات شبانه، موضوع عجیب و غریبی نیست؛ حکایت معدود جوانانی است که خودخواهانه راه را برای خود خواسته و برای حق دیگران ارزشی قائل نبوده و نیستند؛ تازه در این بین باید به معدود رانندگان کامیون هم اشاره کرد که در ترددهای شبانه در بزرگراه و آزادراه یکهتازی کرده و دست رانندگان بیپروای خودروهای سبک را از پشت میبندند!
تخلفات شبانه حادثهساز، مخدوشی پلاک، جریمههای اشتباهی، تخلفات موتورسواران و چگونگی ارتباط مردم با پلیس برای گزارش تخلفات رانندگی از جمله مواردی بود که خبرگزاری فارس را بر آن داشت تا با «سرهنگ سیدابوالفضل موسویپور» رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ به گفتوگو بنشینیم؛
* رصد تخلفات شبانه در دستور کار پلیس
** جناب سرهنگ؛ مسأله مهمی که موجب نگرانی و تشویش ذهنی شهروندان تهرانی شده است معضل دور دور، لاییکشی و رانندگی پرخطر برخی رانندگان در ساعات شبانگاهی است. از سوی دیگر در ساعات بامدادی نیز با آزاد شدن تردد کامیونها با تخلفات برخی از رانندگان این دست از وسایل نقلیه مواجه هستیم که بدون توجه به قوانین و مقررات با سرعتهای سرسامآور از لاین سرعت تردد میکنند. سؤال مردم و مخاطبان خبرگزاری فارس از شما به عنوان رئیس پلیس راهور پایتخت این است که چگونه این تخلفات را رصد میکنید؛ تخلفاتی که منجر به ایجاد خسارتهای مادی، جسمی و روحی برای شهروندان میشود؟
همانطور که مستحضر هستید بیش از ۱۷۰ مورد تخلف رانندگی ثبت و مورد بررسی و پیگیری قرار میگیرد؛ نبستن کمربند ایمنی در رانندگی خودرو، نداشتن کلاه ایمنی راکب موتورسوار، توقف دوبله و عبور از چراغ قرمز و امثالهم؛ اما برخی تخلفات خط قرمز پلیس محسوب میشود چرا که علاوه براینکه به خود راننده ضرر وارد میکند برای رانندگان دیگر و شهروندان نیز ایجاد مزاحمت، خطر و تصادف میکند.
به طور مثال در تصادفی که در سال گذشته در بزرگراه شهید حکیم به وقوع پیوست رانندهای به دلیل سرعت بالا در مسیر غرب به شرق به گاردریل برخورد کرده و سپس به مسیر مقابل رانده میشود که موجب کشته شدن چند نفر شد.
توجه داشته باشید افرادی که رانندگی مخاطرهآمیز دارند، لایی کشی کرده و به قولی جوانی میکنند باید گفت به فکر جان خودشان هم نیستند و ما اجازه نمیدهیم چنین اتفاقی رخ دهد.
از زمانی که بنده در پلیس راهور پایتخت مسؤولیت فرماندهی را برعهده گرفتم یعنی از ۸ مهرماه، طرح برخورد ویژه با تخلفات حادثهآفرین شبانه را استارت زدم؛ درست است که تعداد رانندگان پرخطر در تهران چند نفر بوده و حتی به یک درصد هم نمیرسد اما همین تعداد کم که با دستکاری لوله اگزوز و ایجاد صدای ناهنجار و با سرعت سرسامآور روح و روان شهروندان را به هم میریزند باید با آنها برخورد قاطع و قانونی انجام داد و همین جا اعلام میکنم که برخورد پلیس مقطعی و تعطیلبردار نیست و ما تخلفات شبانه را با قدرت و شدت ادامه میدهیم؛ آن تعداد افرادی که بعد از ۳ صبح تخلفات رانندگی انجام داده بدانند که به سراغ آنها هم میآئیم.
* شهروندان تخلفات رانندگان پرسرعت را به ۱۱۰ اطلاع دهند
** جناب سرهنگ عده زیادی از شهروندان این سؤال را دارند که در بسیاری از نقاط مأمور پلیس حضور فیزیکی نداشته و آنها با مواردی از لایی کشی، سرعت بالا، دور دور و رانندگی پرخطر مواجه هستند؛ مردم میپرسند چطور میتوانند این موارد را به پلیس اطلاع دهند؟
خواهشی که ما از مردم عزیز داریم این است که در صورتی که موردی را مشاهده کردند که رانندهای حرکات مخاطرهآمیز، غیر متعارف با سرعت بالا و لایی کشی و ویراژ داشت بلافاصله مورد را با شماره پلاک خودرو و معبر تردد به پلیس ۱۱۰ اطلاع دهند تا بلافاصله تیمهای سریع پلیس راهور در آن معبر حاضر شوند.
* تردد کامیونها در رصد تیمهای نامحسوس پلیس؛ گذشتی در برابر هنجارشکنان نداریم
در خصوص تردد وسایل نقلیه سنگین و کامیونها ابتدا باید بگویم که پلیس راهور از تردد کامیونهایی که نقص سیستم روشنایی و فنی داشته، لاستیک صاف دارند، حفاظ بار مناسب نداشته و پلاس سوم و آشکارسازی لازم را ندارند از مبداء برخورد کرده و اجازه حرکت نمیدهد. در خصوص حرکت این دست از وسایل نقلیه در لاین سوم همراه با بوقهای شیپوری و سرعت سرسامآور تیمهای نامحسوس پلیس آنها را رصد کرده و بلافاصله بعد از تخلف آنها را متوقف کرده و به پارکینگ منتقل میکنند.
شهروندان بدانند که پلیس در خصوص این دست از تخلفات هیچ گذشتی ندارد و برابر قوانین برخورد میکند چرا که آسایش و آرامش و حفظ جان شهروندان مهمترین اولویت پلیس راهور پایتخت است.
* جریمه ۲۹ هزار خودروی حادثهساز از ۸ مهر تاکنون
طبق آمار از ۸ مهر که اجرای طرح برخورد با تخلفات شبانه کلید زده شد تاکنون بیش از۲۹ هزار وسیله نقلیه جریمه شده که ۳۵۰۰ دستگاه، کامیون بوده است که تعدادی از این کامیونها به دلیل نقص فنی و روشنایی و تعدادی دیگر به خاطر تخلفات حادثهساز توقیف شدند. باید به شهروندان این اطمینان را داد که پلیس در برخورد با تخلفات حادثهساز شبانه زمان خاصی را تعیین نمیکند که مثلاً طرحی را اجرا و سپس متوقف کند؛ این طرح با قوت و قدرت اجرا شده و ادامه خواهد داشت.
* آلودگی هوا؛ ابطال معاینه فنی ۶۰ خودروی دودزا در هر روز
** مسأله آلودگی هوا در نیمه دوم سال معضل همیشگی پایتخت است؛ هر ساله پلیس راهور در این اوضاع طرح محدودیت تردد خودروها یا به اصطلاح زوج و فرد از در منزل را اجرا میکند آیا فکر نمیکنید باید تدبیری نو در این زمینه اندیشید؟
درست است؛ نیمه دوم هر سال با موضوع آلودگی هوا مواجه هستیم اما این را باید گفت که پلیس راهور از ابتدای سال بحث برخورد با خودروهای دودزا و خودروهای فاقد معاینه فنی را در دستور کار دارد؛ بر همین اساس از شهریورماه دو طرح ویژه را در دستور کار قرار داده و در مهرماه و آبان ماه نیز بحث معاینه فنی خودروها را به صورت جدی دنبال کرده و میکند.
باید گفت روزانه ۶۰ مورد خودروی دودزا که معاینه فنی هم دارند، معاینهشان ابطال میشود.
* خودروهای تعمیری دیگر پلاک تعمیرگاه نمیگیرد
در بحث دودزا بودن قبلاً رویه این بود که خودرو فک پلاک میشد و راننده از محلی که فک پلاک میشد با پلاک ۵ رقمی که بر روی خودرو الصاق میشد میتوانست به تعمیرگاه برود و بعد از رفع نقص دوباره مورد بازدید قرار گرفته و معاینه فنی بگیرد و بعد به مراکز پلیس برود تا پلاک اصلیاش را بگیرد که این طرح تا ۲ ماه پیش هم انجام میشد اما با همکاری وزارت کشور و شهرداری، افسران پلیس راهور به سامانه سیمفا دسترسی پیدا کردند؛ با این دسترسی اگر خودروی دودزایی معاینه فنی داشته اما شرایط لازم را از دست داده باشد مثلاً تصادف کرده و چراغهایش شکسته باشد در محل مأمور پلیس راهور در سامانه سیمفا، معاینه فنی خودرو را ابطال میکند؛ همچنین در سطح شهر نیز توسط دوربینهای پلاکخوان جریمه میشود و اینگونه رانندگان باید بروند معاینه فنی بگیرند تا جریمه برایشان نیاید؛ بدین ترتیب از تخلفات ثانویه این دسته از رانندگان با پلاک اعزام به تعمیرگاه از جمله ورود به محدوده طرح ترافیک یا عبور از چراغ قرمز و ... جلوگیری میشود.
* تغییر در ارقام پلاک خودرو جرم است
** برخی از شهروندان از جریمه اشتباهی خودروی خود شکایت دارند. میگویند در خیابانی حضور نداریم اما برایمان جریمه صادر شده؛ این اتفاق چرا رخ میدهد و فرد برای پیگیری باید به کجا مراجعه کند؟
باید گفت یکی از خط قرمزهای پلیس پلاک خودرو است؛ پلاک هویت خودرو است. اما برخی از شهروندان در ارقام پلاک تغییر ایجاد میکنند که باید گفت تغییر در ارقام دیگر تخلف نیست بلکه جرم است؛ بدین صورت که کاغذ به پلاک میچسبانند یا درب صندوق عقب را بالا برده یا وانتیها در عقب را باز میگذارند که دوربینهای پلاکخوان، پلاک خودرو را در هنگام تخلف ورود به طرح ترافیک یا غیره ثبت نکنند.
از سوی دیگر پوشش پلاک هم داریم که نزدیک به جرم است اما چون در محل میشود رفع اثر کرد خودرو متوقف شده؛ مأمور راننده را ا عمال قانون کرده و راننده موظف به شرکت در کلاس آموزشی خواهد شد.
اگر در بحث پوشش پلاک دوباره این امر تکرار شود فرد به مرجع قضایی معرفی میشود اما در بحث تغییر در ارقام نه تذکر داده میشود نه تعهدی؛ بلکه مستقیماً فرد به مرجع قضایی معرفی شده و قاضی دستور می دهد.
در این راستا از چند روز پیش۶۶ تیم در سطح شهر تهران فقط به تخلفات پلاک اختصاص یافته و در بزرگراهها و مناطق فقط تخلفات پوشش و تغییر در ارقام پلاک را بررسی میکنند.
در خصوص جریمه اشتباهی باید گفت که این جریمهها از تغییر در ارقام حاصل میشود که این دسته از رانندگان متخلف در هنگام ترخیص خودرو باید دو خلافی بپردازند؛ ۱- خلافی پلاک خودروی خود و ۲ - خلافی شماره پلاکی که با تغییر به آن رسیده اند.
باید گفت رانندگان باید برای اعتراض به جرائم باید به مرکز اجرائیات در سطح شهر تهران رفته که بعد از گزارش مورد و بررسی مستندات در کمیسیون مربوطه موضوع بررسی و تصحیح میشود و جای نگرانی ندارد.
* برخورد با تخلف توقف در داخل پیادهرو
** برخی مواقع با خودروهایی مواجه هستیم که در داخل پیادهرو توقف کردهاند با توجه به اینکه پیادهرو محل عبور عابران پیاده است پلیس راهور چه برخوردی میکند؟
علیرغم اینکه طبق قانون توقف خودرو در داخل پیادهرو ممنوع است اما با مواردی مواجهایم که خودروها در داخل پیادهروها توقف و پارک کردهاند که در وهله اول به این رانندگان تذکر میدهیم بعد از اعمال قانون و تذکر اگر دوباره در محل بمانند خودرو با جرثقیل به پارکینگ منتقل میشود.
* 42 درصد تردد موتورسواران برای کار است
** تخلفات موتورسواران بر کسی پوشیده نیست؛ حرکت بر خلاف جهت، عبور از پیادهرو و چراغ قرمز و خط ویژه و ... آسایش شهروندان را برهم زده است اگرچه بارها طرح برخورد با تخلفات موتورسواران اجرا شده اما این سؤال مطرح است که در دوران ریاست شما چه برنامهای برای برخورد با این تخلفات اجرا خواهد شد.
در حال حاضر در تهران بیش از ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت تردد دارد که تقریباً با تعداد خودرو برابر میشود؛ این تعداد موتور هم وارد چرخه ترافیک میشود که باید گفت ۴۲ درصد تردد این موتورها برای کار است و تنها ۲ درصد برای تفریح و سرگرمی است.
مساله مهم این است که یک تفکر قدیمی در خصوص موتورسیکلتها وجود دارد که عموم شهروندان موتور را وسیله نقلیه تلفی نمیکنند و این تفکر باید ا صلاح شود؛ موتورسیکلت نیز وسیله نقلیه محسوب میشود و تمام قوانینی که برای خودرو جاری و ساری است برای موتور هم وجود دارد و این تفکر فقط با فرهنگسازی اصلاح میشود.
باید گفت وقتی که در پیادهرو به عنوان کاربر ترافیک حضور داریم به تردد موتورسواران اعتراض میکنیم اما وقتی که به عنوان راکب موتورسوار هستیم این تخلف را انجام میدهیم؛ پلیس هم که نمیتواند در همه نقاط حضور داشته باشد و این ترددها باید با فرهنگسازی اصلاح شود.
یکی از برنامههای پلیس راهور ساماندهی تردد موتورسواران است که مشارکت شهروندان را میطلبد چرا که مهمترین موضوع در رعایت قوانین احساس مسؤولیت است و اینکه خود فرد راکب نسبت به خود و خانواده و جامعهاش احساس مسؤولیت کند.
وقتی موتورسواری دچار واژگونی میشود هم خسارت جرحی به خودش میزند هم خسارت مادی و روانی به خانوادهاش و همچنین هزینههایی برای دستگاههای اورژانس و امدادرسانی دارد که این میطلبد افراد احساس مسؤولیت فردی و اجتماعی داشته باشند.