افزايش قيمت ارز به نفع اقتصاد ايران است

کارشناس ارشد بازارهاي پولي و مالي گفت: دولت به لحاظ اقتصاد سياسي قيمت ارز را بالا نمي برد، اما به نفع اقتصاد ايران است که قيمت ارز بالا برود.

خبر را برای من بخوان
حسین عبده تبریزی، کارشناس ارشد بازار پول و سرمایه در گفتگو با خبرنگار موج با بیان این مطلب که"قیمت ارز باید بالا برود تا کشور سر و سامان بگیرد"، اظهار داشت: گمان نمی کنم خواست دولت این باشد که قیمت ارز را در کوتاه مدت افزایش دهد، مسئله این است که شاید مجبور شود این کار را انجام دهد که این اجبار نیز در یک سال آتی اتفاق نمی افتد.

دولت مجبور به بالا بردن قیمت ارز نیست
وی افزود: دولت زمانی مجبور است ارز نفروشد یا گران بفروشد که در تحریم نفت قرار بگیرد، تا زمانی که دولت نفت و گاز بفروشد، مجبور نیست قیمت ارز را بالا ببرد و بعید است که این کار را انجام دهد.
عبده تبریزی تصریح کرد: این تئوری که دولت برای جبران کمبود نقدینگی و کسری بودجه خود قیمت ارز را افزایش داد، درست نیست.
وی اجرای هدفمندی سازی یارانه ها را مورد اشاره قرار داد و افزود: با توجه به اینکه طرح هدفمندی یارانه ها دارای آثار تورمی است و دولت نگران آثار سیاسی این طرح بر مردم است، دولت خود را در این مقطع قرار نمی دهد که قیمت ارز را بالا ببرد تا فشار مضاعفی به مردم بیاید و مشکلات اساسی در جامعه بروز کند.

علت تب و تاب بازار ارز
وی علت تب و تاب بازار ارز را یک بحث فنی و جریان انتقال پول عنوان کرد و گفت: دولت نتوانست پول هایی را که در دنیا دارد، جا به جا کند، طبیعی است که وقتی نمی تواند پولش را انتقال بدهد، جریان صرافی در کشور از این تفاوت ها استفاده می کنند.
وی با بیان اینکه"دولت عرضه کننده 95 درصد ارز کشور است"، گفت: عمده ارز در دست دولت است، بنابراین اگر دولت 10روز ارز نفروشد، بحران ایجاد می شود.
وی اضافه کرد: دولت در موقعیتی قرار دارد که می تواند قیمت ارز را به 500 تومان یا 5 هزار تومان برساند.
عبده تبریزی خاطر نشان کرد: دولت به لحاظ اقتصاد سیاسی قیمت ارز را بالا نمی برد و در شرایط فعلی نیز قصدی برای بالا بردن قیمت ارز ندارد.

قیمت ارز"مدیریت شده حاشیه بازار" باشد
این کارشناس ارشد بازار پول و سرمایه با تاکید بر اینکه "باید تصمیم عاقلانه ای درباره قیمت ارز گرفته شود"، گفت: قیمت ارز در ایران قیمت بازار ندارد و باید قیمت مدیریت شده حاشیه بازار داشته باشد.
وی در ادامه گفت: اینکه قیمت ارز پایین تر از قیمت واقعی آن است، به این دلیل است که دولت ها قصد فروش ارز را دارند.
این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: قبل از انقلاب نیز که ارز 7 تومان بود، باز هم با قیمت واقعی فاصله داشت، دولتها قصد فروش ارز را دارند، اما اگر قیمت آن را بالا ببرند دیگر توان فروش ارز را ندارند.

افزایش قیمت ارز به نفع ایران است
وی گفت: اگر دولت برای تامین نیازهای خود قصد فروش 10 میلیارد دلار ارز داشته باشد، خریدار واقعی برای ده ها میلیارد تومان وجود ندارد، به همین جهت، دولت دهها میلیارد تومان ارز به بانک مرکزی فروخته و بانک مرکزی نیز قلم روی کاغذ گذاشته و پول پر قدرت تولید کرده است.
وی با بیان این مطلب که"به نفع اقتصاد ایران است که قیمت ارز بالا برود"، گفت: از منظر اقتصاد کلان، اگر قیمت ارز بالا نرود، کشور نمی تواند از امکانات تولیدی استفاده کند.