سایت خبری طلا

عاملی مهم در روند قیمت طلا؛ صعودی یا نزولی ؟

منبع: سایت طلا


اظهارات جروم پاول رئیس فدرال رزرو آمریکا در مورد سه بار کاهش نرخ بهره در سال جاری میلادی، تردیدها نسبت به افزایش قیمت طلا را بیشتر کرده است.سرمایه‌گذاران منتظر اظهارات مقامات فدرال رزرو در این هفته هستند تا سیاست نرخ بهره بیش از پیش مشخص شود.


قیمت جهانی طلا امروز دوشنبه کاهش یافت زیرا بازدهی دلار و خزانه‌داری آمریکا پس از انفجار گزارش مشاغل آمریکا که امیدها برای کاهش زودهنگام نرخ بهره فدرال رزرو را از بین برد، جهش کرد.

افزایش ارزش دلار و سود اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا به دنبال کاهش احتمال پایین آمدن قریب‌الوقوع نرخ بهره بانک مرکزی این کشور، قیمت طلا را  کاهشی کرد.

قیمت هر اونس طلا امروز در لحظه تنظیم این گزارش با 9 دلاذر کاهش به 2030 دلار رسید

اظهارات جروم پاول رئیس فدرال رزرو آمریکا در مورد سه بار کاهش نرخ بهره در سال جاری میلادی، تردیدها نسبت به افزایش قیمت طلا را بیشتر کرده است.

بر اساس گزارش شورای جهانی طلا، تقاضای طلا در سال گذشته به رکوردی رسید و انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۴ با حرکت فدرال رزرو آمریکا به سمت کاهش نرخ‌های بهره که احتمالاً به قیمت‌ها کمک می‌کند، دوباره افزایش یابد. 

بر اساس گزارش کل شورای جهانی طلا، مصرف کلی با حدود ۳ درصد افزایش به ۴۸۹۹ تن در سال گذشته، به دلیل تقاضای قوی افزایش یافت و این بالاترین رقم کل داده‌ها از سال ۲۰۱۰ است.

تاجران پیش‌بینی می‌کنند نرخ بهره 4 بار در 2024 کاهش یابد. هفته پیش تخمین زده می‌شد تعداد دفعات کاهش نرخ بهره در سال جاری میلادی برابر با 6 باشد.

پایین آمدن نرخ بهره هزینه نگهداری طلا به عنوان یک سرمایه غیر سودده را کاهش داده و تمایل برای خرید آن را افزایش می‌دهد.

شاخص دلار هم به بالاترین رقم طی 8 هفته گذشته رسیده و خرید طلا را برای دارندگان سایر ارزهای دنیا گرانتر کرده است. سود اوراق قرضه 10 ساله خزانه‌داری آمریکا هم تا بیش از 4 درصد افزایش یافته است.

اطلاعات وزارت کار آمریکا در روز جمعه نشان داد لیست حقوق بگیران بخش غیر کشاورزی این کشور 353 هزار شغل در ژانویه افزایش داشته است، یعنی تقریباً دو برابر 180 هزار شغلی که اقتصاددان‌ها پیش‌بینی می‌کردند.

جروم پاول رئیس فدرال رزرو آمریکا در سخنرانی خود در هفته گذشته احتمال کاهش نرخ بهره در بهار را پایین آورد، اما با اطمینان گفت که تورم تا هدف 2 کاهش می‌یابد.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو هفته گذشته ایده کاهش نرخ بهره در بهار را رد کرد اما ابراز اطمینان کرد که تورم به هدف ۲ درصدی بانک مرکزی بازخواهد گشت. سرمایه گذاران منتظر اظهارات بسیاری از سخنرانان فدرال رزرو در این هفته برای سرنخ‌های بیشتر در مورد کاهش نرخ هستند. 

یک نظرسنجی بخش خصوصی نشان داد که فعالیت خدمات چین در ژانویه کندتر رشد کرد زیرا سفارش‌های جدید کاهش یافتند که نشان از شروعی آرام برای اقتصاد شماره دو جهان است.

قیمت نقره امروز با 0.64 درصد کاهش به 22 دلار و 65 سنت رسید و پلاتین با 0.23 درصد کاهش 899 دلار و 3 سنت معامله می‌شود.