به گزارش سایت طلا، با شروع ثبتنام کاندیداتوری چهاردهمین دوره ریاستجمهوری، هر یک از نامزدها هنگام ثبتنام سعی کردند نمادی از خود را در وزارت کشور بر جای بگذارند. در همین زمینه حضور یکی از نامزدها با خودرو تیبا در ستاد انتخابات بار دیگر افسانههایی نظیر سادهزیستی یا از سوی دیگر استفاده از تیبای ضدگلوله میلیاردی را تقویت کرد. اما آیا واقعاً امکان تولید تیبای ضدگلوله وجود دارد یا استفاده یکی از مسئولان ردهبالای کشور از این خودرو صرفاً جنبه تبلیغاتی دارد؟
خودروی مورد استفاده سیاستمداران از بخشهای جذابی است که بسیاری از شهروندان در کشورهای مختلف پیگیر آن هستند. در ایران نیز هر از گاهی انتشار تصویر خودرویی که مقامات کشور سوار آن هستند، توجه عموم مردم را جلب میکند. رجل سیاسی نیز با آگاهی از این موضوع، معمولاً خودرو مورد استفاده خود را به عنوان نمادی برای شیوه تفکر خود استفاده میکنند.
از این رو اغلب آنها حداقل در اماکن عمومی با محصولات داخلی حاضر میشوند تا بدین شکل خود را حامی تولیدات ایران نشان دهند. برخی از این افراد نظیر سعید جلیلی نیز پا را فراتر گذاشته و با محصولات اقتصادی نظیر پراید و تیبا عبور و مرور میکنند تا ظاهری از سادهزیستی را به نمایش بگذارند.
با آغاز ثبتنام چهاردهمین دوره ریاستجمهوری و حضور عکاسان متعدد در ستاد برگزاری انتخابات، فرصت مناسبی برای این گروه از سیاستمداران فراهم شد تا هر یک بهنوعی خود را در صدر حواشی رسانهها جای دهند. در همین زمینه حضور یکی از کاندیداها در وزارت کشور با خودرو تیبا بار دیگر سوژه عکاسان شد. این کاندیدا اتفاقاً از مقامات ارشد کشور در چند دهه گذشته شناخته میشد و پیش از این پرایدی معروف داشت.
در سوی دیگر ماجرا اما شایعاتی نیز مبنی بر ارزش میلیاردی این خودرو تیبا یا حتی ضدگلوله بودن آن رواج یافته است. اما آیا از لحاظ فنی و مهندسی امکان تولید تیبای ضدگلوله یا ارزشگذاری میلیاردی روی آن وجود دارد؟ یا همه این موارد، از جمله سادهزیستی با تیبا، افسانهای بیش نیستند و تمام این اتفاقات صرفاً شو تبلیغاتیاند؟
پراید و تیبای ضدگلوله واقعیت دارند؟
استفاده سیاستمردان کشورهای مختلف از خودروهای ضدگلوله امر مرسومی است که دولتمردان ایرانی نیز گاهی از این قاعده مستثنا نیستند؛ بر همین اساس در ادامه، امکان ضدگلوله شدن خودروهایی همچون پراید و تیبا بررسی میشود.
ضدگلوله کردن خودرو کاری تخصصی است و علاوهبر دقت در مقاومت ورقههای فلزی و شیشههای خودرو، نکات مهم دیگری نیز دارد. بنابراین خودروهای ضدگلولهای که امروزه افراد سرشناس در سراسر جهان خریداری و استفاده میکنند، غالباً از سوی یک تیم فوق مجرب به تولید میرسند.
همانطور که اشاره شد، علاوه بر تغییر و مقاومسازی شیشهها و قطعات فلزی بدنه در خودروهای ضدگلوله، دیگر قسمتهای این خودروها از جمله بخش موتوری، سیستم تعلیق و تایرها باید بهکلی تغییر یابند. مقاومسازی و ضدگلوله کردن خودرو مستلزم افزایش چشمگیر وزن اتاق بوده و این امکان برای پراید و تیبا با پیشرانه ۷۵ اسببخاری پراید قابل دستیابی نیست.
همچنین تایرها نیز باید در مقابل گلوله مقاوم باشد تا با ترکیدن آن، خودرو از کنترل خارج نشود. این تایرها را اغلب شرکتهای بزرگ تایرسازی به تولید میرسانند که ابعاد بیشتر از ۱۶ اینچی دارند. بنابراین برای ضدگلوله کردن تایر پراید و تیبا با دو حالت امکانپذیر است؛ یا باید لاستیک با اندازه بزرگتر برای آن تهیه شود، یا اینکه تولیدکنندگان داخلی آن را تولید کنند که با وضع فعلی کیفیت لاستیکهای ایرانی، بعید به نظر میرسد و در خودرو تیبای نامبرده نیز خبری از لاستیکهای غیرمتعارف نیست.
از سوی دیگر هرچند امروزه با پیشرفت تکنولوژی، مواد مقاومسازی بدنه بسیار سبکتر و کوچکتر شدهاند، اما با احتساب ضخامت درهای پراید و تیبا، خصوصاً ستونهای بسیار ضعیف این خودروها، واژه «پراید ضدگلوله» نمیتواند چیزی بیشتر از یک شوخی رسانهای باشد.