اونس طلا2326.67
مظنه15,311,000
18 گرم3,534,500
ارزش سکه34,495,683
قدیم (بهار)39,000,000
جدید (امامی)43,200,000
نیم24,000,000
ربع15,900,000

اقدام دولت تروریستی کانادا علیه سپاه

دولت فدرال کانادا در اقدامی خصمانه و نابخردانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان‌های به اصطلاح تروریستی قرار داد.

به گزارش سایت طلا به نقل از روزنامه گلوب اند میل، «دومینیک لوبلان» وزیر امنیت عمومی کانادا چهارشنبه شب در کنفرانسی مطبوعاتی این خبر را اعلام کرد.

نمایندگان پارلمان کانادا در ماه می با تصویب طرحی از دولت این کشور خواسته بودند تا سپاه پاسداران را در این فهرست قرار دهد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ۲۲ اردیبهشت طرح مجلس عوام کانادا در تروریستی اعلام کردن نیروی رسمی نظامی کشورمان را حرکتی نابخردانه و خصمانه و مغایر با موازین و اصول پذیرفته شده حقوق بین‌الملل از جمله برابری حاکمیت ها و عدم مداخله در امور داخلی دولت‌ها و مصداق تعرض به حاکمیت و امنیت ملی ایران دانسته و آنرا به شدت محکوم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: سپاه پاسداران همگام با دیگر ارکان نیروهای مسلح، مسئولیت پاسداری از امنیت ملی و مرزهای کشور و نیز کمک به امنیت و ثبات پایدار در منطقه از طریق مقابله با پدیده شوم تروریسم را برعهده دارد.

شبکه سی.بی.سی کانادا چهارشنبه گزارش داده بود که دولت فدرال این کشور قصد دارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد.

بر اساس این گزارش، در صورتی که گروهی در فهرست تروریستی دولت فدرال کانادا قرار بگیرد، پلیس این کشور می‌تواند هر فرد یا گروهی را که از سازمان تحریم‌شده حمایت مالی یا مادی به عمل آورد، تحت پیگرد قرار دهد. بانک‌ها نیز می‌توانند دارایی‌های آن را نیز مسدود کنند.

به نوشته رویترز، قانونگذاران اپوزیسیون کانادا از مدت‌ها پیش خواستار گنجاندن سپاه پاسداران در فهرست تروریستی شده بودند اما دولت لیبرال جاستین ترودو نخست وزیر کانادا با خودداری از این اقدام هشدار داده بود که این مساله می‌تواند پیامدهای ناخواسته‌ای داشته باشد.

کانادا پیشتر نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست تروریستی قرار داده بود. این کشور در اکتبر ۲۰۲۲ نیز گفته بود که ورود سران ارشد سپاه پاسداران به کانادا را منع کرده و وعده داده بود که آنها را تحریم کند.

اوتاوا در سال ۲۰۱۲ روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد.

واکنش ایران به اقدام کانادا علیه سپاه

وزارت خارجه ایران اقدام خصمانه کانادا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را شدیداً محکوم کرد.

به گزارش سایت طلا، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز پنجشنبه اقدام سیاسی، غیرمتعارف و نابخردانه دولت کانادا در ترویستی اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را شدیدا محکوم کرد.

کنعانی این تصمیم نسنجیده دولت کانادا را حرکتی خصمانه و مغایر با موازین و اصول پذیرفته شده حقوق بین‌الملل از جمله برابری حاکمیت‌ها و عدم مداخله در امور داخلی دولت‌ها و مصداق تعرض به حاکمیت ملی ایران دانست.

کنعانی افزود: این حرکت غیرمسئولانه و تحریک‌آمیز، در امتداد مسیر اشتباهی است که دولت کانادا طی بیش از یک دهه اخیر تحت تاثیر طیف جنگ‌طلبان و ناقضین واقعی حقوق‌بشر و بانیان اصلی تروریسم در پیش گرفته‌ است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران تصریح کرد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نهادی حاکمیتی برآمده از متن ملت ایران و دارای هویت رسمی و قانونی منبعث از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است که همگام با دیگر ارکان نیروهای مسلح، مسئولیت پاسداری از امنیت ملی و مرزهای کشور و نیز کمک به امنیت و ثبات پایدار در منطقه از طریق مقابله با پدیده شوم تروریسم را برعهده دارد.

کنعانی تأکید کرد: اقدام مشمئز کننده دولت کانادا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، هیچ تأثیری در تولید قدرت مشروع و بازدارنده و افزایش سطح و دامنه اقتدار این نیروی پرافتخار برآمده از متن ملت ایران ندارد.

کنعانی اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران حقوق خود را در پاسخ متناسب و متقابل در قبال این اقدام مغایر حقوق بین‌الملل و علیه ملت و دولت ایران برای خود محفوظ می‌داند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد