ادعای اتحادیه اروپا درباره ارسال موشک‌های ایران به روسیه

سخنگوی اتحادیه اروپا مدعی شد اطلاعات معتبری در اختیار دارد که نشان می‌دهد ایران موشک‌های بالستیک خود را در اختیار روسیه قرار می‌دهد.

خبر را برای من بخوان

به گزارش سایت طلا،«پیتر استانو» سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه) مدعی شد: ما از اطلاعات موثق ارائه شده توسط متحدان خود در مورد تحویل موشک‌های بالستیک ایران به روسیه مطلع هستیم.

این ادعا پس از آن مطرح می‌شود که روزنامه وال استریت ژورنال روز جمعه در گزارشی به نقل از ۲ مقام آمریکایی مدعی شد ایران موشک‌های بالستیک کوتاه-برد خود را در اختیار روسیه قرار می‌دهد تا از آنها در جنگ با اوکراین استفاده کند.

پس از انتشار این گزارش، کاخ سفید نیز به ان واکنش نشان داد و گفت انتقال موشک از ایران به روسیه نشانگر یک تشدید بزرگ در حمایت تهران از مسکو است.

این در حالی است که غرب با رهبری آمریکا در طول ۲ سال و نیم گذشته میلیاردها دلار سلاح و تجهیزات نظامی به اوکراین فرستاده است.

دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل در نیویورک در واکنش به ادعای واهی وال استریت ژورنال اعلام کرد: موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال منازعه اوکراین هیچ تغییری نکرده است.

نمایندگی ایران در سازمان ملل افزود: ایران ارسال کمک نظامی به طرفین درگیر که موجب گسترش خسارات انسانی و زیرساخت‌ها و همچنین فاصله گرفتن از گفت‌وگوهای آتش‌بس می‌شود را امری غیرانسانی می‌داند؛ بنابراین، نه‌تنها خود چنین اقدامی نمی‌کند، بلکه کشورهای دیگر را نیز به توقف ارسال سلاح به طرفین درگیر در منازعه دعوت می‌کند.

استانو در ادامه درباره اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران در صورت تائید ارسال این موشک‌ها به روسیه هشدار داد.

«ناصر کنعانی« سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز درباره این ادعاها گفت: ما موضع روشنی در ارتباط با تحولات اوکراین و بحران اوکراین داریم و جای تاسف است که برخی از طرف‌ها که خود بخشی از جنگ و نزاع در بحران اوکراین هستند، با انگیزه‌های سیاسی، اتهاماتی را علیه ایران مطرح می‌کنند. ما در موضوع اوکراین بخشی از جنگ و نزاع نیستیم و و بارها تاکید کرده‌ایم که راهکار سیاسی را بهترین راهکار برای حل این بحران می‌دانیم.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران گفت: ما ادعاهای مطرح شده مبنی بر نقش ایران برای صادرات تسلیحات به یک طرف جنگ در بحران اوکراین را قویاً رد می‌کنیم و این اتهامات و ادعاها را ناشی از منویات سیاسی طرف‌هایی می‌دانیم که این اتهامات را مطرح می‌کنند.

کنعانی تصریح کرد: این اتهامات از سوی کسانی به ایران مطرح می‌شود که خود تامین‌کننده تسلیحات برای یک طرف جنگ در این بحران هستند و در گسترش این جنگ نقش ایفا می‌کنند.

واکنش کرملین به ادعای ارسال موشک‌های ایرانی به روسیه

سخنگوی کرملین، امروز درباره گزارش ‌های ادعایی در مورد ارسال موشک های ایرانی به روسیه گفت که چنین اخباری با واقعیت مطابقت ندارد.

به گزارش سایت طلابه نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، پیشتر شبکه خبری سی ان ان طی گزارشی به نقل از منابع نامشخص ادعا کرده بود که ایران موشک های بالستیک کوتاه برد را برای استفاده در عملیات نظامی در اوکراین به روسیه منتقل کرده است.

در همین حال دیمیتری پسکوف امروز در واکنش به این گزارش ادعایی گفت: ما این گزارش‌ها را رویت کرده ایم و چنین اخباری همیشه با واقعیت مطابقت ندارند. ایران شریک مهم ماست و در حال توسعه روابط تجاری و اقتصادی هستیم. همکاری ‌ها و گفت ‌و گوهایمان را در همه حوزه های ممکن و از جمله حساس ‌ترین حوزه‌ها توسعه داده و به این اقدام در راستای منافع مردم دو کشور ادامه خواهیم داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران دیروز (۱۸ شهریور) گفته بود: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران اوکراین تاکنون هیچگاه بخشی از این نزاع و درگیری نظامی و ادامه آن نبوده و همواره از راهکار سیاسی و گفت‌وگوهای دوجانبه برای پایان دادن به این بحران حمایت کرده است.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص ادعای ارسال موشک ‌های بالستیک ایرانی به روسیه گفت: همانگونه که بارها تاکید گردید، جمهوری اسلامی ایران ضمن مخالفت با جنگ، از راهکار سیاسی برای حل و فصل اختلافات روسیه و اوکراین و پایان بخشیدن به درگیری‌های نظامی حمایت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: همکاری های نظامی متعارف جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه سابقه‌ای به مراتب قدیمی‌تر از تاریخ آغاز جنگ اوکراین دارد. این همکاری‌ها در چارچوب توافقات دوجانبه و مبتنی بر نُرم‌ها و حقوق بین‌الملل بوده و ارتباطی به بحران اوکراین ندارد.

انتهای پیام